Staan met hulp bij 5 maanden

Ons dochtertje Lianne is net 5 maanden. Babies van vriendinnen gingen altijd "springen" als ze op schoot zaten, maar Lianne doet dat niet, ze gaat gewoon staan. Eerst zakte ze redelijk snel door haar knietjes heen, maar nu blijft ze best wel lang staan en we hoeven haar dan maar heel licht te ondersteunen omdat ze nog geen goed evenwichtsgevoel heeft.
Is dit niet veel te snel dat ze nu al probeert te staan? Moeten we dit motiveren of moeten we haar juist zo weinig mogelijk laten staan omdat het lichaampje er misschien nog niet aan toe is?

groetjes van Paula
 
Mijn zoontje van vijf maanden staat ook wel eens op schoot. We moeten hem wel ondersteunen, maar toch...
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit goed of slecht is voor de ontwikkeling.
 
Hoi Paula,
Mooi he om te zien hoe snel ze zich ontwikkelen? Mijn zoontje ging ook eerst het
liefst staan op schoot. Hij was toen zo'n 6 maand. Nu is hij bijna 10 maand en begint
hij pas te springen op schoot. En zich optrekken.
Maar kijk wel uit want de heupjes zijn nog niet klaar om het gewicht te dragen. Af en toe
kan geen kwaad maar als je het te lang doet kan het zijn dat je kleintje daar last van
krijgt. Dat komt dan door de belasting waar ze nog niet aan toe zijn. Op het moment
dat je kleintje zichzelf op kan trekken dan zijn de heupjes er pas klaar voor.
Maar nogmaals even laten staan op schoot kan geen kwaad.
Het is net als met zitten. Mijn zoontje kan al wel los zitten maar nog niet zelf omhoog
komen. Ik zet hem dan ook niet speciaal op zijn billen. Dat komt wel als hij eraan toe
is. (volgens mij is het hem ook teveel moeite hoor ; )
Nou geniet lekker van de ontwikkeling want het gaat allemaal al snel genoeg.
Groetjes Melanie
 
Hoi meiden,



kijk uit met het te snel en te vaak op de benen zetten van je kindje.
Dit kan namelijk later prblemen geven, x-benen of juist o-benen. Niet
alleen de heupjes kunnen het nog niet aan maar ook de knietjes en
enkeltjes zijn er nog niet klaar voor, pas als je kind het uit zichzelf
doet is het goed. Ik heb mijn zoontje dit (bijna) nooi tlaten doen en
met 13 maanden liep hij ineens uit zichzelf helemaal los zonder vallen
en wankelen. Hij heeft nu dan ook helemaal geen problemen met
evenwicht. Wil niet zeggen dat je het helemaal niet mag doen, maar kijk
uit en bedenk even wat het beste is voor je baby. Ik vond het ook
harstikke leuk dat hij kon staan maar heb liever dat hij later gaat
staan en snel en vlot gaat lopen.



Succes

groetjes carreen

(moeder van sebastiaan 18 maanden)

 
Wij kregen op het cb het advies om ons kind zeker niet teveel te laten 'staan'. De knietjes kunnen dat gewicht nog helemaal niet aan, dus het is niet goed voor ze.
Ik let er ook echt op dat ik het niet doe en heb er een hekel aan dat iedereen die hem vast houdt maar roept: kijk, hij wil staan/springen...   Dan pluk ik hem er het liefst meteen vandaan.
 
hoi,

onze bas (nu 5,5 mnd) staat al op schoot sinds hij 2,5 mnd is. dit is geen probleem, want hij doet het uit zichzelf. hij heeft een periode gehad dat hij alleen maar wou staan, dus hij vindt het prachtig. ook wil hij van het begin af aan al helemaal rechtop zitten. hij houdt niet van hangen en knuffelen, meneer moet alles zien. Bij CB zeiden ze dat het helemaal geen kwaad kon. veel meer kindjes deden dit. en als ze het zelf aangeven, dan is het een goede oefening on de spieren sterker te maken. als je kindje er geen neiging toe heeft, moet je het natuurlijk niet forceren.
bas kan vanaf 5 maanden eindelijk van zijn rug naar zijn buik rollen, en hij heeft zeer sterke armpjes en beentjes en ruggetje. maar zijn fijne motoriek is daartegenover weer helemaal knudde. (al heeft ie het zelf z'n flesje drinken wel onder de knie nu, in liggende positie hoor)
elk kindje werkt anders, kijk gewoon wat je eigen kindje leuk vindt. het komt allemaal vanzelf.

liefs mirjam
 
Terug
Bovenaan