Stand baarmoeder

Hoi,
ik ben morgen 15 weken zwanger. Zojuist voor controle geweest. Ik heb al sinds 6 weken een echte zwangerschapsbuik en draag ook sindsdien positiekleren. De VK vond ook dat mijn baarmoeder vrij hoog ligt (is al ter hoogte van de navel)gezien de duur van de zwangerschap. Er komen heel veel tweelingen in onze beider families voor, maar we gaan d'r voorlopig nog maar vanuit dat het er 1 is. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er ergens een site waarop staat hoe hoog de stand van je baarmoeder is met 15 weken?
Alvast bedankt!
 
Waarom vraag je dit niet aan de vk,daar zij ze voor!Hier krijg je reakties van mensen die niet gespecialiceerd zijn,dat vind ik juist zo jammer, niet verkeerd bedoeld hoor!
Groetjes
 
Hey Anoniem,
ik stond wel even te kijken van jouw berichtje.
De meesten hebben met 15 weken namelijk al een echo gehad. Jij niet, neem ik aan?!
Het schijnt dat je baarmoeder met 16 weken gemiddeld tussen je schaambeen en je navel komt. Met 20 weken heeft hij je navel bereikt.
Dan ben je inderdaad al een stukje verder dan de meesten die 15 weken zijn.

lfs. Monique
 
Hoi.
Bedankt voor de reakties.
Nee, ze zijn bij ons niet zo scheutig met echo's...
Ik krijg pas met 20-22 weken een echo, dat is dan gelijk een 3 Dimensionale echo. Dan gaan ze h'm aan alle kanten bekijken. De VK gaf wel aan dat ik er wel 1tje eerder mag laten maken in het ziekenhuis. Maar voor de zwangerschap maakte het verder niet uit. Of dat we het nu weten of over een aantal weken. Maar misschien dat ik toch nog maar even bel om een eerdere echo te laten doen. Dan heb je wel gelijk zekerheid.
 
Hoi eerste Anoniem!

Zelfde ervaring hier, alleen ietsje eerder; met 12 weken bij de eerste controle maakte mijn VK dezelfde opmerking; ze vond door te voelen dat de baarmoeder op een wat hoge plek zat. Daarnaast waren de harttonen van de baby ook op een wat ongewone plek te beluisteren; vlak naast mijn navel.

Wij werden meteen doorgestuurd voor een termijnecho en om zekerheid te hebben over wat er aan de hand was: hoeveel baby's wij konden verwachten, of ik misschien verder was of dat er een medische reden was (in de vorm van bijv. een vleesboom oid).

Ik vind dat jij nog heel stoer reageert; wij raakten nogal in paniek toen de mogelijkheid tot een tweeling zich openbaarde!
We moesten nog twee dagen wachten tot de echo, en beide nachten heb ik erg weinig geslapen hoor! Er kwam ineens zoveel op me af wat ik niet kon overzien...
Tot onze opluchting bleek er toch echt maar eentje te zitten.
En rond 20 weken was mijn baarmoeder weer op 'gemiddelde' grootte en ligging. De reden is overigens nooit achterhaald.

gr Tara
33w4d
 
Hoi,

Ik zou als ik jou was wel nu vast een echo laten maken. Hoe verder je in de zwangerschap bent, hoe moeilijker het met een echo te bepalen is of het er 1 of 2 zijn (je weet niet waar de een begint en ophoudt). Ik ben zwanger van een tweeling en het is soms echt even puzzelen welk armpje nou bij welk kindje hoort (als je zeker weet dat het er 2 zijn, is het makkelijker om daar rekening mee te houden; als je maar 1 verwacht KUN je van de een naar de ander gaan zonder het door te hebben).
Het heeft daarnaast ook wel enige consequenties: je moet bij de gyn onder controle en je gaat in het ziekenhuis bevallen, omdat tweelingzwangerschappen/-bevallingen iets meer risico's hebben. Daarnaast is het voor jezelf toch ook wel prettig ivm babyspullen kopen en je er op instellen (maar je hoeft er ook weer niet voor in paniek te raken hoor).

Ik kan me Tara's opluchting wel voorstellen, maar een tweeling krijgen is ook hartstikke leuk hoor. Ik zou geen van beide kindjes meer kunnen missen en zie met verwachting :) uit naar ze allebei.

En na zo'n tweelingverhaal: het hoeft helemaal niet dat je zwanger bent van een tweeling. Alle zwangerschappen verschillen, dus het kan zomaar zonder reden zijn dat je iets harder groeit en er kan ook een aanwijsbare reden voor zijn (bijv. dat je toch iets langer zwanger bent dan gedacht).
 
Terug
Bovenaan