Standvastig kind

A

Anoniem

Guest
Hoi, ik heb een dochtertje (Maud) van 19 maanden oud en is eigenlijk een heel lief en opgewekt kind. Ze luistert redelijk goed, kan wel wat drammen als ze haar zin niet krijgt of als iets niet lukt en kan dan wel wat nijdig worden maar daar kan ik tot nog toe goed mee omgaan. Vandaag ging ik haar ophalen van het KDV en hoorde van de leidster dat ze dwars had gelegen met het drinken van haar melk. De afspraak op het KDV is dat alle kindjes eerst de melk opdrinken en daarna een boterham krijgen. Hierop ging ze drammen en wou haar melk niet drinken. Gevolg; Maud werd uit de groep geplaatst, een ander kindje ook. Ander kindje vond het zo vervelend dat ze toch haar melk maar opgedronken heeft. Maud vond het wel vervelend om buiten de groep geplaatst te worden moest ook flink huilen maar ging haar melk hierdoor echt niet drinken. Vervolgens heeft leidster haar even op bed gelegd en later een boterham en drinken gegeven.
We hebben deze situatie 1 a 2 keer eerder meegemaakt en dezelfde standvastigheid. Al hadden we 3 uur met haar gezeten dan had ze nog geen hap genomen. Wat je ook doet, negeren, mopperen, in de hoek, positief zijn etc.
Wie herkent dit? en zijn er tips die we nog kunnen proberen?
Over het algemeen eet ze niet slecht hoor maar wel op haar voorwaarden. De ene keer mag ik helpen, de andere keer niet, dan wil ze met de lepel, dan met de vork, met de hand etc.

Heel herkenbaar.
Wij hebben ook zo'n hittepetit!
Onze zoon is ook een lekkere doorzetter; wat zijn zinnen betreft.
Als hem iets niet lukt, wordt ie pisnijdig!
En is erg druk; hard praten/ gillen, etc etc
Ik heb het idee dat het bij de leeftijd hoort.
Hij is lekker aan het testen, hoe ver hij kan gaan.
Maar wat je vraag betreft;
je dochter is lekker standvastig en heeft een sterke eigen wil.
Niks mis mee! Alleen af en toe wat lastig.
Echte tips zijn er niet voor denk ik.
Ik vind het ook een behoorlijk onzinnige regel; eerst melk drinken daarna je boterham eten.. Je drinkt toch zelf ook wel eens een slokje tijdens of na de lunch.
Ik zou daar wat losjes mee omgaan,
geen dr fles/ beker gewoon naast dr  boterham en laat haar zelf beslissen hoe ze het allemaal op gaat eten. Wordt het een stuk gezelliger aan tafel.
Als ze alles opeet is het toch prima lijkt me.
Geen melk? dan zonder drinken naar bed; melk in de koelkast en geven als ze wakker wordt; zo doen wij dat. Werkt hartstikke goed! De volgende dag drinkt ze hem gewoon bij de boterham. Alleen erg lastig dat dit natuurlijk een kdv regel is. Kun je daarover niet met de leidsters in overleg ofzo??
Een eigen willetje krijg je er niet uit gestraft, moeten hun toch weten!
Persoonlijk vind ik het behoorlijk ver gaan. Om een kind uit de groep te plaatsen omdat ze liever een hapje brood wil! Ik zou er wat van zeggen! Maar dat ben ik, succes ermee!!

ja, thuis maak ik er allang geen punt meer van. Niet willen eten, is bij mij ook  'dan maar niet'. Dat hebben we in elk geval allang geleerd want degene die zich dan het meest frustreerd ben je zelf en daar schiet je niets mee op.
Op het KDV snap ik wel dat er wel groepsregels bestaan en in een groep gelden soms andere regels dan dat je thuis maar met 1 of 2 kindjes rekening hebt te houden. Uit de groep plaatsen vind ik (tenminste bij zo'n jonge kinderen) ook wat ver gaan, ook niet schadelijk hoor...maar ik merkte ook aan de leidster dat ze zelf ook worstelde met haar gevoel. Moet ik nou toe gaan geven maar dan  geef ik haar haar zin of blijf ik volhouden terwijl ik het ook wel sneu voor het kind vind.
Ik dacht misschien heeft iemand wel een geweldige manier om de standvastigheid van je kind te doorbreken. En ik ben het ook met je eens...bij je standpunt blijven, is ook een stevig karakter en dat is ook heel positief!

maar ik denk dat de leidster haar ook niet zonder meer uit de groep had gehaald als ze rustig was gebleven maar dat haar gedrag hier misschien nog wel meer bestraft word en in dat geval kan ik wel achter de leidster staan maar dat zal ik nog eens met de leidster bespreken want geen melk willen drinken? tja, bij nader inzien vind ik dat toch wel ver gaan om een kind daar alleen al voor apart te zetten. Haar gedrag wel!

Die regel komt me wel heel bekend voor. Ook mijn zoontje heeft op het KDV een tijdje geleden straf gehad omdat hij ook zijn bekertje melk niet op wilde drinken. Bij hem was het omdraaien van de stoel genoeg om de beker toch leeg te drinken. Persoonlijk vind ik het een beetje ver gaan. Als ik geen dorst meer heb, drink ik ook niet meer. Verder probeer ik van het eten geen drama te maken. Ik heb wel de afspraak: eerst vlees en dan zoet. Als meneer zijn brood met vlees niet opeet, krijgt hij ook geen zoet. Eet hij zijn brood niet op, prima, maar hij krijgt niks anders. Hierdoor heb ik zelf meer rust en gaat het eten met zoonlief steeds beter.

Het is grotendeels uitproberen denk ik, en zijn eigen wil doordrijven.
Tom heeft dit vooral thuis... Ik maak er  geen drama meer van, negatieve aandacht is ook aandacht.. dus ik negeer het totaal. *behalve als het een smeer zooi word*

Ik  zet het eten en drinken op tafel, en  vaak vraagt hij er dan zelf wel om.

Op de  creche kunnen ze denk ik niet anders, dan het kindje bijv. andersom zetten, of uit de groep te zetten.. (niet gelijk natuurlijk, daar moet wel wat aan vooraf gaan) want als de ene niet eet/drinkt, krijgt de andere dat in de gaten  en loopt  alles  daar uit de hand.  

Tom gedraagd zich nu nog voorbeeldig op de creche, soms wel te voorbeeldig, laat zich alles afpakken... soms denk ik wel eens, kom op joh! laat eens merken dat je dat niet leuk vind..  Dat zal binnenkort wel los lopen, en dan had ik gewild dat ik niet gewenst had.. hahaha...  

Succes allen!
Nens

Terug
Bovenaan