Start fruithapje?

Hallo allemaal,
Mijn dochter word op 1 december 4 maanden oud. Nu smakt of sabbelt ze na haar fles enorm hard op haar hand of aan een doekje. Nog een klein beetje melk aanbieden wil ze het niet hebben. Is dit of kan dit een teken zijn dat ze toe is aan haar fruithapje ? Heeft er iemand tips ?
Alvast bedankt!
 
Zou zomaar kunnen. Blijven sabbelen en zuigen kan een teken zijn. Maar je komt er maar op1 manier achter: aanbieden en kijken hoe ze reageert :). En fotocamera in de aanslag houden haha. Zou het alleen niet vlak na de fles aanbieden omdat ze dan vol zit daarvan en de kans bestaat dat ze sowieso niks meer wil hebben. Maar gewoon half uurtje later doen ofzo
 
Nee, dat is geen teken dat je kindje toe is aan ander voedsel. Het is een normale ontwikkeling waarbij je kindje meer gaat ontdekken met zijn mond. Dus sabbelen/kauwen op alles, sleutels, handen, speelgoed. 


Wat wel tekenen zijn: zelf rechtop kunnen zitten, eten kunnen pakken en gericht naar de mond brengen en een kokhalsreflex die verder naar achter in de  mond komt te liggen. Hier lees je er meer over: https://kiind.nl/bijvoeding-vanaf-6-maanden/
 
Mijn zoontje is precies een jaar ouder. Het op de hand sabbelen is volgens mij niet perse een teken dat ze eraan toe is, maar ik merkte het vorig jaar rond deze tijd ook aan andere dingen dat hij er wel aan toe was. Zou gewoon inderdaad lekker wat gaan uitproberen volgende week, super leuk!
Er is nogal wat discussie over wel/niet met 4 maanden al mogen/kunnen starten met vaste voeding, maar dat vind ik persoonlijk echt aan de ouders zelf. Bij ons was het iig wel zo dat zodra hij fruithapjes kreeg hij er ook meeega enthousiast van werd en ook het liefst zelf de lepel pakte en naar zijn mond bracht. 
 
Hier ook met vier maanden begonnen maar dan met groente, en met vijf maanden met fruit. Las ergens dat ze dan niet meteen wennen aan het zoete fruit en dan misschien minder zoete groenten niet meer willen. Mijn zoontje eet echter alles haha 
 
Terug
Bovenaan