Start kinderdagverblijf met 2,5 jaar

<p>Hallo,</p><p>Mijn zoon zal in januari naar de opvang gaan (tot nu toe is hij thuis geweest) en is dan 2,5. Vandaag op bezoek geweest en de groep waarin hij komt is een nieuwe groep die dan zal starten. Het is officieel een groep voor kinderen van 1 en 2 jaar, maar hij zal de enige 2-jarige zijn. Ik had liever gehad dat jij met wat meer leeflijdgenootjes zou zitten , maar volgens de manager is dit geen probleem omdat kinderen onder de 3 nog niet samen spelen. In de zomer zal hij dan naar de groep met 3-jarigen gaan. De groep zal beginnen met 8 kinderen en dan komen er tot april stapsgewijs nog 8 bij waarvan er 1 dan net 2 is. Dit is mijn eerste kind en ik heb geen ervaring met kinderdagverblijven. Wat denken jullie die kinderen in die leeftijd hebben (gehad) of bij een kinderdagverblijf werken? Maak ik me zorgen om niets en is het echt niet nodig om leeftijfsgenootjes in de groep te hebben op deze leeftijd?</p>

Hoi hoi,
Volgens mij kan hij gewoon naar de peuterspeelzaal/peuteropvang.
Onze zoon van 3.5 jaar speelt nog steeds niet echt samen, dis daar zou ik me niet al te druk over maken.
Onze zoon ging vanaf 7 maand naar de kinderopvang, en daarna is hij geleidelijk over gegaan naar 2 ochtenden peutergroep en aansluitend gewone opvang.
En bij de gewone opvang zijn het groepen van 0 tot 4 jaar.
Gewoon even aankijken hoe het gaat, anders kan er altijd nog gewisseld worden lijkt mij.
Groetjes Siska.

Ik snap je gevoel wel. Ik zou het ook prettiger vinden wanneer er leeftijdsgenootjes in de groep zitten. Mijn zoontje is nu ruim 3,5 en gaat sinds hij 3 maanden is naar de opvang. Sinds hij 1,5 is heeft hij vaste vriendjes. Ze speelden toen natuurlijk niet samen, maar wel naast elkaar. Ze zochten elkaar altijd op. 
Toen zijn vriendjes al doorstroomden naar de volgende groep zag ik daar erg tegenop, maar het bracht ook weer wat op. Hij heeft in die tijd andere vriendjes gemaakt waardoor hij nu nog meef vriendjes heeft. 
Kortom, het loopt meestal wel los.

Ik ben leerkracht basisonderwijs en ik kan je vertellen dat zelfs veel 4-jarigen nog ‘parallelspelen’, oftewel hun eigen ding doen naast andere kinderen. Het zal dus qua spelen echt geen probleem zijn :) 

Ik werk in de kinderopvang met peuters en snap je zorgen. Ik denk dat het samenspelen niet perse een probleem hoeft te zijn maar ik hoop dat ze op de groep ook genoeg kunnen aansluiten op zijn niveau. Mijn ervaring is dat toch veel aandacht ook gaat naar de prillere kinderen die nog meer begeleiding nodig hebben terwijl hij al echt wat meer uitdaging zou kunnen hebben gezien zijn leeftijd. Het zou wel wenselijker zijn als hij in ieder geval 1 of meerdere kinderen hebben die op hetzelfde niveau zitten als hij. Dat de rest dus 1 is, lijkt mij best een verschil. 
Ik zou het anders ook gewoon even aankijken en ook alert zijn op wat zij hem aanbieden aan uitdagingen etc. Succes!! 

hoi. mijn zoon van 2,5 kon juist niets met de andere kinderen, hij liep voor qua ontwikkeling (spraak en intellect) en trok elke keer op met de leidsters terwijl ze allemaal 2,5 en 3 waren. Voor mijn zoon was een plek zoals bij jou dus absoluut geen uitkomst. Kijk even naar jouw kind, vindt hij dit prima, kan hij lekker spelen met speelgoed, alleen spelen? Dan lijkt het mij ook geen probleem. Mijn zoon kon moeilijk alleen spelen, vandaar. 
Succes bij je keuze. En geen zorgen, alles valt altijd weer op zn plek. Soms kun je het niet van te voren weten/afdwingen. Hoe moeilijk ook. 

Hier zat ze vanaf 2 jaar op de groep van 2-4 jaar. Mijn dochter speelt goed alleen, maar ook echt graag samen. Ze is nu 3,5. 
Als ik jou  was, zou ik graag willen dat hij bij wat leeftijdgenoten kwam. Dat zegt mijn gevoel....
Is dit het enige kdv in de buurt of kun je ook nog bij een andere gaan kijken?

Terug
Bovenaan