Start met kolven.

<p>Hallo, </p><p>Het duurt nog even maar ik heb wel de wens om borstvoeding te gaan geven. </p><p>Nu heb ik via via gehoord dat een kraamverzorgende aanraadde om na de geboorte binnen 24 uur te gaan kolven dit vanwege de productie. </p><p>Nu weet ik zelf niet zo goed wat ik daarvan moet vinden en volgens mij is het ook niet helemaal gebruikelijk toch? </p><p>Ik ben ook van plan pas een kolf aan te schaffen(huren) wanneer het kindje er is. </p><p>Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierin. </p><p>Groetjes. </p><p> </p>
 
Hoi Yne,

Dit zou ik niet meteen doen ivm het kunnen krijgen van overproductie.
Normaal zorgt je kindje er voor dat je productie op gang komt en dan wordt je voeding afgestemd op je kleine.
Mocht je nu echt weinig productie hebben, wat je pas weet wanneer je met bv start dan is het wel slim een kolf te gebruiken.
Je kunt deze ook meteen ophalen als het nodig is (bij huren).

Ik zou sowieso wanneer je bv goed loopt, de eerste weken niet gaan kolven. Na een week of 3/4 zou je dit kunnen gaan starten om te oefenen met de fles en om je man/vriend ook een voeding te laten geven :)
 
 
Nee hoor, ik kolfde pas na een weeek of 3 zodat mn man een fles kon geven. Vriendin van me moest wel kolven, maar huurde er zo lang 1 via t ziekrnhuis. Ik zou er pas 1 kopen als je weet dat t goed gaat enzo. Iig kunnen de meeste babys al snel goed drinken en is kolven niet nodig.
 
hoi.
Dit advies heb ik bij beide kinderen nooit gehoord.
je kindje is je beste kolf.
als je bv op gang komt en je je kindje aanlegt op verzoek (en dat kan ook echt elke 2 uur zijn,ook snachts) zal je kindje bepalen hoeveel melk ie nodig heeft. en soms is het echt even zwaar want het is niet zo dat je kindje geboren  wordt en dat je dan meteen wel of niet genoeg hebt. het vormt zich in de loop van de kraamweken.
Je kindje wordt,mits alles goed is, met reserves geboren. Volgens mij mogen ze 10% afvallen de eerste dagen, je kraamverzorgende houdt dit goed in de gaten. 
maak je niet te druk en leg je kindje veel aan/hou je kindje lekker bij je. Dit bevorderend sowieso de BV. en natuurlijk de band/hechting.
en Het kan zijn dat het niet gaat, kan je áltijd nog zien.
succes als het zover is!
en geniet van je zwangerschap  
 
Zeker niet zo snel al beginnen met kolven! De eerste 6 weken zijn nodig voor jou en je kindje om de productie af te stemmen, als je dan al gaat kolven raakt dit in de war en kun je overproductie krijgen en dat is echt niet fijn!
Mochten er problemen zijn met het op gang komen van de borstvoeding kun je het beste zo snel mogelijk een lactatiekundige (IBCLC gecertificeerd) inschakelen. Hier kun je er een bij jou in de buurt vinden.
Een fijn boek om je voor te bereiden op de borstvoeding is 'het nieuwe borstvoedingsboek' van Stefan Kleijntjes. 
Verder kan ik je aanraden om je op facebook aan te melden bij de groep 'borstvoedingsforum', fijne groep met goede tips!
Fijne zwangerschap!
 
 
Dit advies gaat wel op als je kindje om wat voor reden dan ook niet meteen bij jou kan drinken. Mijn kindje was heel misselijk en wilde daardoor de eerste 24 uur niet genoeg aan de borst. Ik heb toen gekolfd om de borstvoeding op gang te brengen. Maar als dat aan de orde is kun je er een huren van het ziekenhuis of een thuiszorgwinkel
 
Eens met bovenstaande. Je kindje is de beste kolf. 
Mijn dochtertje was misselijk de eerste dag. Ik probeerde haar iedere 3 uur aan te leggen, maar dat lukte de eerste dag niet. Als 1 voeding niet was gelukt was het oké, als de 2e voeding (dus na ca 6 uur), dan moest ik wel even kolven. Niet nodig geweest. 
Bij mijn zoontje waren er moeilijkheden qua aanhappen. Die heeft regelmatig de eerste weken een pipetje met melk gekregen (ca 10 a 15 ml). Dat kolfde ik gewoon zelf. Ik was net een koe, haha.
Bij beide kindjes na 3 a 4 weken gestart met echt kolven.
 
 
Bedankt voor jullie reacties, Ik laat het dus gewoon op zijn beloop zoals ik al van plan was. Toch ga je dan een beetje twijfelen wanneer je zoiets hoort. 
Ik was btw vergeten op welke site ik deze vraag gesteld had vandaar mijn late reactie terug. Heeft niks te maken met zwangerschapsdementie hoor, ahum! 
 
 
 
Terug
Bovenaan