Statistieken, en wanneer naar de huisarts (advies van een vk)

A

Anoniem

Guest
Ik las vanmorgen de Ouders van nu. Daarin stond een stuk over zwanger willen raken en wanneer je naar de HA kon gaan. Het is geschreven door Mariel Croon. Zij is verloskundige en heeft diverse boeken geschreven over dit onderwerp. Zij schrijft het volgende:

Wat is nu een reeele termijn om af te wachten totdat het lukt? 1 jaar. Na dat jaar wordt er gesproken van een verminderde vruchtbaarheid, en is het zinnig om naar een HA te gaan. Ook wanneer een tweede of derde zwangerschap uitblijft. Vrouwen boven de 35 kunnen na een half jaar al bij de HA terecht Dit geld ook voor vrouwen met een onregelmatige cyclus of stellen die reden hebben om aan te nemen dat ze verminderd vruchtbaar zijn. Vrouwen met een cyclus langer dan 6 weken of korter dan 3 weken kunnen zich ook dan al bij de HA melden. De kans dat er dan geen eisprong optreed is namelijk groot. Het eerste half jaar hoef je nog niet om de dag te vrijen, maar 2 of 3 keer per week is voldoende. Na een half jaar (of als je haast hebt) ga je met beleid vrijen. De eerste week van je cyclus vrij je om de dag. Dit volhouden totdat je zeker weet dat je een eisprong gehad hebt Bij een regelmatige cyclus zul je dus 10 dagen om de dag vrijen. Zo is er rond de eisprong altijd een vers voorraadje sperma klaar. Ook als de eisprong onverwacht vroeg is.

Ik vond het heel verhelderend. Hopelijk hebben meer mensen hier wat aan!

Groetjes, Kat

PS: het boek van Mariel Croon heet: Zwanger worden, handboek voor kinderwensers en twijfelaars.

He Kat,

Ik heb het hele boek gelezen en moet zeggen dat ik het heel interessant vond dus zeker wel een aanrader!!

Groetjes
CIBI

Fijn om het toch weer even te lezen.
Idd heel verhelderend, bedankt!

Liefs Bibbi

Hoi Kat

Ik ben nieuw en heb je bericht gelezen ik zal het onthouden misschien heb
ik het niet nodig maar je weet nooit.

gr ronda

Hoi Kat

Tips zijn nooit weg!! Ik wist niet dat je de eerst 10 dagen van je cyclus al goed aan de slag mocht. (geen probleem mee overigens hihi)
Ik d8 dat je alleen rond je eisprong meer kans maakte.
Bedankt!!

liefs Costa

nog es gelezen, en fout gelezen vlgs mij. Nou ja in ieder geval, gewoon vrijen tot na je eisprong en dan weer 'gewoon'   verder.......pfff het is allemaal wat!!

Ik heb zelf ondervonden dat het echt allemaal klopt. Bij ons eerste kindje hebben we 22 rondes gewacht voor ik zwanger werd. Net op het moment dat we door onze HA waren doorverwezen naar de gyn. Het eerste jaar hebben we niets bijzonders gedaan om een zwangerschap te bespoedigen omdat ik heel lang aan de pil was geweest en dat speelt natuurlijk wel mee. Na dat eerste jaar zijn we bewust rekening gaan houden met de eisprong (tempen, ovulatietesten etc.). Na 9 maanden was ik zwanger, dat eindige in een miskraam. Direct daarna was ik weer zwanger en daaruit is dus mijn zoontje van inmiddels bijna 1 geboren. Wij zijn dus op natuurlijke wijze zwanger geraakt, zonder gebruik te maken van de MMM. Als je niet direct zwanger raakt, zegt dat dus echt niets. Ik hoop deze keer sneller geluk te hebben, maar als het niet zo is dan wachten we wederom minimaal een jaar voordat we naar de HA gaan. Het kan soms gewoon wat meer tijd nodig hebben.

Ik wist ook niet dat je al meteen weer in je cyclus moet beginnen met klussen! Ik heb gelezen dat je tot de 8e dag toch niet vruchtbaar bent.  We hebben deze week ook weinig tijd en daardoor ook geen zin gehad. En vanaf dit weekend moeten we echt weer! Is het ook niet goed als je een paar dagen niet doet en dan ineens om de dag? En iedere dag is slecht voor de spermaproduktie? Vind het allemaal maar beperkt hoor... Zal dat boek ook maar eens gaan halen.  Enne ik probeer stress ook al te vermijden!
Groetjes van een ongeduldige suus.

Terug
Bovenaan