Steeds maar opnieuw wakker worden.

Hallo,

Ik ben vandaag voor het eerst op het forum. Na mij al weken radeloos te voelen, dacht ik misschien kan ik aan andere mama's en papa's hun mening vragen.

Ik heb een zoontje van net 3 jaar. Sinds een aantal weken slaapt hij zeer slecht door in de nacht. Hij wordt gemiddeld 5 keer wakker als het niet meer is.

Zijn "probleem" is dan dat hij weer onder de deken ingestopt wil worden. Dan zul je denken nou doe dat dan gewoon, maar hij kan dit ook zelf. Hij slaapt in een groot bed al een tijdje. Ik en mijn man denken dat het aandacht is. Alleen heb ik ook een twijfel, want waarom wordt hij zo vaak wakker. Kunnen ze dat echt om de aandacht doen?? En zo ja, heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen.

Wij zouden toch wel erg graag een tweede kindje willen in de toekomst, maar dit breekt zo enorm op dat we het op deze manier echt niet zien zitten om ernaast een baby te verzorgen. We voelen ons nu een beetje zoals toen ons zoontje nog een baby was. Dit lijkt mij op 3-jarige leeftijd niet echt de bedoeling.

Wie heeft er tips voor ons? Vast enorm bedankt.

Groetjes Jessica
 
Hallo,

Je verhaal is heel herkenbaar. WIj hebben ook een mannetje van 3 die dit soort fratsen heeft. Alleen heeft hij het dan koud en wil niet meer in zijn eigen bed. Na 10 minuten bij mama in bed wil hij weer terug in zijn eigen bed.
Ik merk hier dat het met fases is. Dan zijn het een paar nachten achter elkaar dan weer een hele tijd niks. Op het moment dat ik denk of zeg dat het de laatse tijd zo goed gaat dan is het weer tijd.
Ons mannetje heeft er vooral last van als we een hele drukke periode hebben gehad. Of als ik het heel druk op mijn werk heb gehad. Op de een of andere manier is hij hier heel gevoelig voor.

Ik heb geen echte tips, maar ik weet hoe je je voelt.
 
Hallo ik ben ook nieuw hier en loop tegen ongeveer het zelfde aan.
Mijn dochter wordt over 1,5 maand 3 maar slaapt al sinds ze geboren is wisselend.

De laatste weken wordt ze telkens gillend wakker en dan heeft ze "gedroomd"? het is zo moeilijk er achter te komen wat er nou is. Soms ligt ze te gillen en dan kom je bij haar maar dan slaapt ze eigenlijk nog.
Wat doe je daar aan.

Maar Wat doe je aan jou probleem? Ik heb geen echte tips, ik weet dat toen het bij Sanne (mijn dochter) uit de hand liep met dingen s"nachts zoals een slokje drinken of een knuffel of dat ze haar knuffel niet goed kon zien omdat het donker was dat we Nee zeiden. In de deuropening vragen wat is er en als een van die dingen er uit kwam zeiden we nee. Dit deden we alleen in het wekend omdat het gevolg een woede aanval was gillen schreeuwen huilen brullen en dat lieten we 5 a 10 minuten toe en daarna gingen we weer heen vragen wat er is als ze het zelfde wilde weer Nee en dat soms tot 4 of 5 keer aan toe en dan kwamen we en zei ze sorry. Dan kreeg ze een knuffel en ging ze slapen, vaak was een nacht genoeg en de volgende avond vertellen dat als ze ons weer wakker maakte voor een van deze dingen we weer niet zouden komen. dan liet ze ons wel met rust en soms was nog een avond nodig voor het gewenste resultaat maar dat zorgde er wel voor dat we weer een of twee weken konden doorslapen.
Misschien heb je hier wat aan??

Groetjes,
jessica
 
Hey...

Ik denk toch dat dit een kwestie van aandacht vragen is. Ze vinden het nog er makkelijk als jij ze in komt stoppen en zolang als jij dat doet, blijft dit een probleem.

Mijn aanpak zou de volgende zijn: oefen een paar keer overdag met hem. Zodra hij het kan maak je afspraken. Hij mag jullie niet meer roepen om instoppen. Of andere smoesjes: slokje water, kriebel (terwijl hij niet ziek is), .....
Zodra hij komt met een smoesje, ga je er naar toe en zeg je: "Bedtijd lieverd, stop jezelf maar in!"
De tweede keer: "Bedtijd! Stop je zelf in!"
De derde keer: "Bedtijd!"
De vierde keer zeg je niks meer, je laat hem gewoon liggen. Dat zal inderdaad krijsen worden, misschien komt hij er wel uit (of ligt ie in het ledikant?). Je legt hem zonder woorden terug en zonder instoppen (anders heeft ie nog zijn zin.) Net zolang hij de strijd op geeft.

Hou dit schema elke avond vol. Stel je in op een week slecht slapen. Je zult zien, dat volhouden echt werkt.

Succes!
 
Wat mij nog te binnen schoot:

Het wakker worden is het probleem niet. Iedereen wordt een paar keer per nacht wakker. Alleen heeft hij er een gewoonte van gemaakt om dan te gaan roepen in plaats van weer lekker onder de dekens te kruipen. En waarschijnlijk geniet hij erg van de aandacht.

Naast weinig tot geen aandacht voor zijn roepen om het instoppen, moet je zorgen dat je overdag wel voldoende positieve aandacht geeft. Zo weet jij dat hij genoeg aandacht krijgt en dit dus niet nodig is.

Groetjes

 
Terug
Bovenaan