steeds opnieuw verstopte melkkanaaltjes - oorzaak ?

Sinds ruim 3 weken kamp ik steeds met zeer pijnlijke borsten, het is net geen borstonsteking maar flink veel verstopping: harde pijnlijke plekken. Mijn zoontje (4 maanden) drinkt dan onrustig omdat ie het niet goed binnen krijgt, waardoor er kloofjes onstaan ..  ook pijnlijk.  Na een paar voedingen lukt het hem wel om het weg te drinken, het gaat dan een paar dagen goed maar ineens word ik wéér wakker met harde plekken ! Heeft iemand enig idee waarom dit steeds terug keert ? Ik let erop dat ie goed leegdrinkt, maar ja: klaar is klaar en ik geloof wel erg in  het goed op elkaar afgestemd zijn van borstvoeding en baby.
Mijn oudere 2 kinderen heb ik allebei een jaar gevoed. Zijn de borsten soms 'op ' ...  ?

Nee, je borsten zijn niet op.

Maar stel je vraag opnieuw op het forum van de Samenwerkende Borstvoedingsorganisaties, www.borstvoedingsforum.nl - daar schrijven ook regelmatig lactatiekundigen.
Soms kun je regelmatige verstoppingen van kanaaltjes voorkomen door lecitine te nemen of bepaalde vetten, maar zij kunnen je beter uitleggen hoe dat werkt.

Kritisch naar het aanleggen van je kind kijken maakt soms ook verschil.

Hoi,

Ik denk dat je juist erg veel melk hebt, het kan helpen om voor het voeden wat te kolven..
Wat je nog kunt doen is hem de linkerborst in rugby/bakkershouding geven en dan doorschuiven naar de rechterborst dus in de normale houding en tegelijk je borst een klein beetje maseren! De keer daarna doe je het andersom dus rechts in rugby doorschuiven links normaal. Zo worden je borsten goed gestimuleerd van alle kanten!
En bel de verloskundige als je twijfelt!!

Gr en succes MJ

Vervelend hoor! Is het altijd op dezelfde plek? Of telkens ergens anders?

Je zou ook eens kunnen kijken of je bepaalde kleding, bh's, draagdoek of zo gebruikt die knellend kan werken en zo verstopping veroorzaakt. Ik krijg zelf snel last als ik mijn draagdoek op een bepaalde manier knoop. Of als ik beugel bh's draag. Ook een badpak zou kunnen knellen op plaatsen waar het melkkanaaltjes verstopt.

Sterkte ermee!

quote: pril schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-09-2008 19:43:59'));

Sinds ruim 3 weken kamp ik steeds met zeer pijnlijke borsten, het is net geen borstonsteking maar flink veel verstopping: harde pijnlijke plekken. Mijn zoontje (4 maanden) drinkt dan onrustig omdat ie het niet goed binnen krijgt, waardoor er kloofjes onstaan ..  ook pijnlijk.  Na een paar voedingen lukt het hem wel om het weg te drinken, het gaat dan een paar dagen goed maar ineens word ik wéér wakker met harde plekken ! Heeft iemand enig idee waarom dit steeds terug keert ? Ik let erop dat ie goed leegdrinkt, maar ja: klaar is klaar en ik geloof wel erg in  het goed op elkaar afgestemd zijn van borstvoeding en baby.
Mijn oudere 2 kinderen heb ik allebei een jaar gevoed. Zijn de borsten soms 'op ' ...  ?

Hoi,

De combinatie van de leeftijd van je kindje en de symptomen die je noemt, doen me vermoeden dat er nog wel eens sprake zou kunnen zijn van een schimmelinfectie, spruw. Herken je misschien één of meerdere van de symptomen die in dit artikel van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen worden genoemd? Eurolac-Spruw. Dan is het aan te raden om naar de huisarts te gaan en ernaar te laten kijken. Als er inderdaad spruw wordt vastgesteld, zul je medicijnen voorgeschreven krijgen. Het is belangrijk dat zowel jij als je kindje worden behandeld om herbesmetting over en weer te voorkomen. In plaats van vier keer daags zoals waarschijnlijk in de bijsluiter zal staan, zal de behandeling het beste aanslaan wanneer de medicatie na iedere voeding wordt toegepast. Je verdeelt dan de totale dagelijkse hoeveelheid over het aantal voedingen. Zet de behandeling in ieder geval tien tot veertien dagen na het verdwijnen van de klachten voort. Een effectief spruwbehandelplan is te vinden op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling.

Groetjes van Yvonne

Ik vraag me af of het niet steeds terug komt door afknelling, als ik slaap - als ik al half op mijn zij lig, duwt de boel flink tegen elkaar/tegen het matras. Ik lig al eigenlijk alleen op mijn rug te slapen of half op mijn zij (krijg je zere rug van..). Tja, grote borsten.. niet altijd fijn !
Wat een verhaal, over spruw ... Ik herken bij de baby helemaal niets, bij mezelf alleen de pijnlijke steken en dat het steeds terug komt...  
Intussen was vandaag een dieptepunt, 3 voedingen in alle houdingen en niets kwam los, mijn borst was voor 2/3 keihard .. die kleine maar worstelen om er iets meer uit te krijgen, waardoor nieuwe blaren ontstaan zijn. Ben steeds ruim een uur bezig geweest, in tranen van pijn. En erna nog 'vrolijk' de andere kant stimuleren met de kolf. Ik zag het gewoon niet meer zitten allemaal, die pijn. Terwijl ik mijn oudsten dit nooit heb gehad !?
Gelukkig is net, na een warm bad voor de voeding, de boel ineens wonderlijk toch weggedronken .. pfffff ! Rest me nog 2 gemartelde tepels, de 1 zoals ik net schreef met blaren erop, de ander door de  kolf, wat ze nog niet gewend zijn. Beiden hebben ook wat kloofjes.  Iemand hier nog een briljante suggestie voor ?! Behalve Bepanthen, dat smeer ik steeds licht erop en dat verlicht de boel wel.
Zowiezo dank voor het meedenken ! Fijn zo'n forum !!!

Terug
Bovenaan