Steeds vroeger wakker

Hallo lieve mamma's en pappa's

Help... Ik weet niet meer wat we moeten doen..

Onze dochter van nu 13maanden heeft eigenlijk altijd geslapen tussen 19.00u en 6.00u... Ze kreeg dan de fles en dan lieten we haar nog even doorslapen...
Maar sinds een maand of 2 word ze steeds vroeger wakker... Eerst half 6, kwart over 5, nu is het al kwart voor 5...
In het prille begin gaf ik hieraan toe:
Flesje geven en daarna terug naar bed.
Maar omdat ik snap dat het niet de bedoeling is om weer naar een nachtvoeding te gaan, zijn we over gegaan op het geven van een aai over de bol, zeggen dat het nog echt te vroeg is en ze nog even moet gaan slapen. (op aanraden van het CB)

Dit heeft een week gewerkt; ze sliep zomaar weer in en sliep soms zelfs tot half 7... Ik stond perplex.

Maar nu is het weer drama... Ze wordt wakker, huilend, ik ga naar haar toe zoals gebruikelijk en daarna is ze maximaal 10minuten stil... Dan begint het weer van voor af aan... Na 3x ben ik dan al zo gefrustreerd… Dat zal zij ook wel merken…

Ook hebben we haar 2dagen laten liggen na de 1e aai over de bol… Ze houd het dan makkelijk een uur vol te blijven huilen (steeds harder) is dan 10min stil maar begint dan weer van vooraf aan,…

We hebben al verschillende dingen bekeken:
- 2x slapen overdag i.p.v. 1x
Ze had enige tijd een ritme dat ze om 7u opstond (na nog geslapen te hebben na de ontbijtfles van 6uur) tot 12uur wakker bleef, tot 14u sliep en dan tot 19u wakker bleef.
Nu is ze om 9uur al wel echt moe als je zo vroeg wakker bent, ze slaapt dan vaak van 9.30u tot 12u. Eerst wilde ze nog wel s middags naar bed... maar inmiddels HO maar... En s avonds natuurlijk niet meer te genieten van vermoeidheid....
- Kijken naar het voedingsschema: Krijgt ze overdag voldoende binnen? zou ze honger kunnen hebben?
Ze krijgt s morgens een pap fles, om 9u fruit, om 12u 2 boterhammen, om 15u nog een fles en om 17.45u avondeten en een toetje... Tussendoor bieden we diksap aan. We denken dat dit voldoende moet zijn.

Ik lig s nachts al wakker in m’n bed, afwachtend wanneer ze weer gaat komen. Het breekt me helemaal op...
Je leest over dat het fases zijn,… maar ik trek dit niet meer… Zo gefrustreerd over de korte nachtrust, het wakker liggen, het onzeker zijn/machteloos zijn in het niet weten wat je moet doen…
En dat je door moet zetten… Maar niets lijkt te werken….

Wie kan mij helpen?

Herkenbaar! Ons zoontje had dit ook, na een maand of 3 was het weer over. Achteraf denk ik dat het te maken heeft gehad met de overgang naar 1x slapen per dag. Hij deed nog 2 dutjes per dag en werd ook steeds vroeger wakker dat stabiliseerde zich maar was dan wel rond 4;30-5;00u wakker. Maar met veel dingen volg ik hem (wanneer heeft hij slaap,dorst,honger) en nu hij helemaal is overgestapt naar 1 dutje slaapt ie weer van 19-7 (en soms wel tot 8)

Wat misschien nog wel het beste helpt is om zelf uurtje eerder naar bed te gaan zodat je toch iets langer kan slapen. Of dutje doen op moment dat je kindje ook dutje doet...
Voor mij is 4;30-5;00 niet schrikwekkend aangezien ik op de dagen dat ik moet werken er om 4;45u uit moet.

Ons voedingsschema:
Ontbijt: 150cc melk + 1 boterham
Tussendoortje: water + fruit
Lunch: thee + 2boterhammen of 1 boterham + 1 krentenboterham/eierkoekje
Tussendoortje: water + fruit/koekje/klein fruit+ klein koekje
Diner: 50 gram vlees + 50 gram groenten + 50 gram aardappelen/rijst/pasta/tarly (gekookte granen) + toetje
+- 18:30u papfles van 150 cc

Maar bovenal is het iets wat je zelf het beste kunt uitvogelen wat voor jullie het beste werkt.

Dankjewel voor je reactie,  hoe oud is jullie zoontje?
We gaan nu inderdaad vroeger naar bed.. Als ik moet werken sta ik om 6uur op
Dan valt 4.45u wel vroeg ;)
Ik hoop dat dit inderdaad weer voorbij gaat,  als onze dame ook 3 maanden aanhoud hebben we nog 7 weken te gaan,... 

Ons zoontje is 14 maanden. Toen hij 7 maanden was tot en met 10 maanden sliep hij die periode ook vaak slecht en achteraf konden we dat toe schrijven aan doorkomen tandjes. Op een dag kwamen tandje 4&5 door en sliep hij weer als vanouds. En zo gaat het vaak merk ik wel, achteraf valt alles op zn plaats maar maakt het op moment van niet minder vervelend!

Voor vele ouders een herkenbaar verhaal, denk ik. Als je dochter ’s morgens vroeg wakker wordt, dan beseft zij helemaal niet dat het nog geen tijd is om op te staan. De dag van een peuter begint meteen als hij zijn oogjes opent. Je zal haar dus op een of andere manier moeten duidelijk maken dat het nog geen tijd is om op te staan. Negeren is een van de oplossingen, maar niet altijd de makkelijkste. Vreselijk als je je kleintje hoort huilen. Toen mijn dochter ongeveer een jaar oud was heb ik een slaapwekker gekocht. Handig hebbedingetje! Hiermee maak je je kindje duidelijk wanneer het mag opstaan en wanneer het zich nog wat moet stilhouden. Ging niet meteen van een leien dakje natuurlijk, maar na een poosje snapte ze het wel en lag ze gewoon nog wat te spelen in haar bedje, terwijl wij nog eventjes konden doorslapen. 

Hoi Hoi,

Hier ook een erg herkenbaar verhaal. Ik snap heel erg goed dat het heel zwaar is voor jullie. Deze fase speelt zich momenteel ook bij ons af. Wij hebben ook niet meer het idee dat wij leven, ons zoontje slaapt al een aantal weken als hij wakker wordt tussen ons in omdat wij momenteel de energie niet hebben om steeds om de vijf minuten naar hem toe te gaan tijdens het laten huilen. Hij begint soms ook vanaf 00:00 al te spoken, uiteindelijk tussen ons in en dan slaap je zelf ook niet goed, lifgt ongemakkelijk en je wordt steeds uit je diepe slaap gehaald.
Dus om je een hart onder de riem te steken ik snap zo goed hoe jullie je voelen. Wij hopen ook echt dat het een fase is, of van de slaapjes inderdaad of door het bijna lopen oid. 
De fases zijn o zo zwaar!!!
Hopelijk slaapt jullie dochter snel weer als een roosje

Terug
Bovenaan