hoi hoi,
Ik sta soms een beetje versteld van jullie verwachtingen wb het slapen. Begrijp me goed, ik ben ook erg blij dat mijn kleine mannetje lekker doorslaapt, maar het is geen moeten.
Kleine kids reageren erg primitief en primair, logisch toch? Honger is huilen.... Een kind hoeft nog helemaal niet door te slapen op zo'n jonge leeftijd en ga er alsjeblieft niet vanuit dat dat zou moeten! Het is mooi meegenomen maar verwacht niet dat dit zo blijft!!!!!!!!! Een kind is in de groei, maakt sprongen heeft nukken en angsten en verwerkt veel. Onze oudtse zoon is nu 3 jaar en is altijd een goede slaper geweest, maar het heeft wel bijna 1,5 jaar geduurd voordat we echt konden zeggen dat hij goed doorsliep! En nog steeds is hij regelmatig wakker, dan weer bang voor een olifant onder zijn bed, dan weer omdat zijn neus dicht zit, dan weer omdat hij dorst heeft.......
Kortom: maak je niet te druk! Als ze doorslapen is dat mooi meegenomen, maar is echt geen MOETEN ! Ik lees soms hier ook topics over het trainen van kleine kids in het doorslapen....ahhhhhhh.......ik heb het hierover gehad op het cb en met anderen, een baby reageert nog zo primair, neem hem dat niet af.
Wees blij met de nachten dat hij/zij lekker doorslaapt en jij/jullie dus ook! Doen wij ook. Mijn man en ik werken allebei , ik 4 dagen en hij 5, dus we hebben onze rust echt nodig. ( zoals ieder ander)
En even voor de goede orde: ik ben niet zo'n ouder die om de haverklap naast het bedje staat, of bij elk kikje eruit gaat, of steeds een speentje terug duwt, of de baby maar in ons eigen bed neemt. niets van dit allen.
Ik merk veel verschil tussen mijn beide kids. De oudste zoals gezegd een goede slaper, maar kwam ruim 1,5 jaar lang voor een voeding ( nee, niet aangewent gedrag) en mijn jongste slaapt nu sinds een paar dagen(!) uit zichzelf ( !) door.
Geniet van je kids!
groetjes, Misja, mama van Thijmen ( 3jr) en Marten ( 13 weken)