Steken in de borst

Hallo allemaal,

Ik heb al 3 weken last van steken in mijn borsten (ik geef borstvoeding en mijn dochtertje is 6 weken oud). Nu lees ik overal dat dit spruw kan zijn.
Ik heb dit verteld aan de cb-arts, en die raadde mij aan alvast met miconazolcreme te beginnen voor op mijn tepel, dit heb ik gedaan, maar bleef die steken houden.
Vorige week naar de huisarts, die heeft het mondje van mijn dochtertje bekeken, en mij tepels, conclusie: géén spruw.
Hij beweerde ook dat die steken geen spruw kon zijn, want dat zat óp de tepel en niet ín de borst.
Ik vroeg" Mocht het toch spruw zijn, zal het dan straks niet moeilijker te behandelen zijn als we het zo door laten woekeren? " maar dat was absoluut niet het geval, en hij zei dat spruw ook vanzelf over kon gaan.

Nu, een week later, heb ik nog steeds die steken, links en rechts, boven of onder in de borst, de hele dag door.
Verder hebben we totaal geen klachten, geen zere tepels, geen verstopte melkkanaaltjes, niet onrustig drinken, onder het voeden heb  ik geen pijn, maar wordt die steken wel een beetje zat, en vraag me toch af wat dat nou is.
Soms is het net of mijn borst tegen schrikdraad aankomt!
Heeft iemand van jullie advies?
Terug naar de huisarts?
 
Hoi! Ik geef zelf ook borstvoeding maar heb hier geen ervaring mee. Misschien dat je, je vraag eens op het borstvoedingsforum(.nl) kunt stellen? Daar zitten veel vrouwen met ervaring en ook lactatie deskundigen. Sterkte er mee!
 
Hallo,

Me zoontje en ik hebben spruw gehad. Tijdens het voeden voelde dit of mijn tepel in de brand stonden en er dan nog iemand met een staalborstel overheen ging.......... maar geen steken.
En me zoontje had allemaal blaren op zijn lippen en in zijn mond, hierdoor had hij ook moeite met drinken omdat dit pijn doet.

 
Ik heb net toch weer even de huisarts gebeld, en nu om een andere gevraagd (ze werken met z'n drieën in de praktijk)
Hij vond mijn klachten ook niet écht op spruw lijken, vooral omdat ik tijdens of direct ná de voeding geen last heb.
Dus ja....... ik weet het ook niet!
Hopelijk verdwijnen die steken vanzelf.
Mocht iemand nog ervaring of tips hebben: Welkom!
 
Hoi,
Ik geef nu 13 maanden borstvoeding en ik heb in het begin ook een tijd lang steken in mijn borsten gehad. Er werd toen ook geen spruw geconstateerd. Ik werd er ook een beetje gek van, maar van het een op het andere moment was het verdwenen.
Dus misschien bij jou ook?
Heb je al contact gehad met een lactatiekundige of je vraag gesteld op het borstvoedingsforum?
Ik hoop dat je er snel vanaf bent.
 
Hoi Teddy09,

Ik herken je probleem onmiddelijk. Ik ben er net een week vanaf, maar heb vanaf week 2 steken in mijn borst gehad. Ben nu 7 weken geleden bevallen. Dit is wel degelijk spruw, maar dan in de melkkanalen. Dit is nog erg onbekend, maar de lactatiekundigen weten dit wel. Op www.borstvoeding.com bij problemen voorkomen en oplossen kun je onder het kopje candida/spruw over dit probleem lezen. Ik heb zelf dit uitgeprint en meegenomen naar de huisarts. Nu ben ik er dan eindelijk vanaf. Eerst  heeft de huisarts mij een ander medicijn voorschrijven, maar omdat ik dit ook bij mijn 2e kindje had, was ik er nu hlemaal klaar mee, en heb ik toch de kuur flucanozol gekregen die op de site staat. De huisarts kan wel zeggen dat het bij de baby ook komt, maar je moet niet stoppen met de borstvoeding, ik heb met de lactatiekundige overleg gehad, en als je 1 kuur gebruikt, dan kan het geen kwaad bij de baby. Nu geef ik weer met plezier borstvoeding, maar daarvoor deed het zo'n pijn, branden/steken in de borst tot wel 2 uur na de voeding, dat ik er bijna mee ben gestopt.

Hopelijk kom je middels deze info snel van je klachten af, want het gaat niet over als je zalfjes moet smeren op je borst of tepel. Het zit echt in de borst en dit moet van binnenuit bestreden worden!!

succes,

bianca
 
Hallo Bianca,

Die steken zijn eigenlijk vanzelf minder geworden. Misschien nog 1 x in de week. Dus ik denk niet dat het bij mij spruw was, ik heb verder nergens last van.
Wel heb ik dit weekend borstontsteking gehad,   wat dus begon met deze steken, dus wie weet had dat er iets mee te maken?
Mijn dochter slaapt inneens door, heerlijk natuurlijk, maar niet voor mijn borsten.
 
Terug
Bovenaan