Stelling: vrouwen moeten kunnen kiezen voor een keizersnede

Beste lezers,

Eerder dit jaar heb ik een gastblog geschreven voor het platform How About Mom. Hierin maak ik een taboe bespreekbaar dat tot vandaag de dag in Nederland speelt: een voorkeur hebben voor een keizersnede boven de vaginale bevalling.

Nu ben ik heel benieuwd hoe men hierover denkt. Vind je dat kiezen voor een keizersnede een optie mag zijn? En waarom wel of niet?

Voor de lezers die geïnteresseerd zijn:

https://howaboutmom.nl/kiezen-voor-keizersnee-moet-normaler-worden/

Eigenlijk helemaal geen onderwerp waar ik überhaupt mee bezig ben.. Maar persoonlijk denk ik dat een keizersnede helemaal geen pretje is. Iemand dichtbij mij maakte het mee en die had geen keuze meer. En dat heeft best wat problemen gebracht. Ik denk dat een arts er met elke vrouw uit zou komen als er écht een specifieke wens is of een andere reden om geen natuurlijke bevalling te doen. Volgens mij voor niemand de meest fijne tijd, maar het hoort er wel bij?

Ik denk persoonlijk dat als je de vrije keus bij ons laat, dat veel mensen dan te licht over een keizersnede denken. Want dat merk je nu soms al wel: Hoe vaak je ook benoemt dat een keizersnede een grote buikoperatie is, er blijven best wat mensen die het afdoen als de makkelijke weg. Zelf veel verdriet van gehad tijdens mijn eerste bevalling die uitmondde in een spoedkeizersnede vanwege stuitligging met voeten naar beneden. Ik denk dat een keizersnede altijd een zeer weloverwogen keuze moet zijn met goede reden. Ik sta er wel anders in qua bijvoorbeeld pijnbestrijding. Daar vind ik juist wel dat het vrijere keus hoort te zijn dat het nu vaak is.

Nee absoluut niet en ik snap ook niet waarom er vrouwen zijn die dit zo graag willen. Ik heb zelf 2 keizersnedes gehad, 1x spoed en 1x gepland, omdat ik op geen andere manier kan bevallen. Beu is een hele grote buikoperatie met lang herstel wat door veel mensen echt wordt onderschat. Ik had dolgraag vaginaal willen bevallen, al weet ik dat dat geen pretje is. Maar je vrijwillig open laten snijden als dat niet nodig is?
Ik vind dat het een mogelijkheid moet blijven voor wanneer het echt nodig is. Als er een lichamelijke of psychische reden voor is.

Ik heb helaas een spoedkeizersnede gekregen toen ik al ruim 14 uur had geprobeerd om vaginaal te bevallen. Ik ben blij dat de zorgprofessionals in het ziekenhuis voor mij bepaalde dat een keizersnede nog de enige optie was, zelf had ik die keuze vooraf nooit goed kunnen maken. Zoals al eerder gezegd heerst er toch een algemene stemming dat een keizersnede makkelijker of beter is dan vaginaal bevallen. Weinig mensen lijken te beseffen dat het een grote open buik operatie is waar ook de nodige risico's aan vastzitten. Het herstel duurt lang en bij een volgende zwangerschap is er meer risico op complicaties.
Mij lijkt het beter als we het aan de zorgprofessionals overlaten wanneer een keizersnede nodig is en dat het niet zomaar zonder goede reden gebeurd. 

Terug
Bovenaan