@ Jacqueline:
Mijn man komt er inderdaad vandaan en ik was NL ook echt helemaal zat. Ik zag mezelf nooit oud worden in Nederland en had (toevallig??) ook vrijwel altijd buitenlandse vriendjes. Mijn schoonouders, schoonzus (met twee kinderen van precies dezelfde leeftijd als mijn kinderen) en lieve zwager wonen hier ook. Het leven is hier veel leuker voor kinderen dan waar ik vandaan kwam (hartje Amsterdam, 3 en 4 hoog zonder tuin).
@ Annemarie: hoe gaat het met je?
@ Fonske: += ---> ik vind het zo gaaf voor je!!!
Wij wonen precies tussen Hadera en Netanya. Vanuit het wijnhuis hier in de kibbutz zien we de West Bank. Het klinkt allemaal eng maar dat is het echt niet. Netanya is de plaats waar een aantal keer in de afgelopen jaren een suicider zichzelf heeft opgeblazen.
@ Stephanie:
Tja je kan het nuchter noemen, je kan het ook zien als realistisch. Het is geen doen om elke dag, elk uur in onzekerheid te leven. Je moet nou eenmaal door met je leven. Je moet boodschappen doen, je wil leuke dingen doen, etc etc. Het heeft geen zin om constant te denken aan wat zou kunnen gebeuren. Als je "vergeet" wat er aan de hand is (en met vergeten bedoel ik: er wel van op de hoogte zijn en het in je achterhoofd houden maar er niet naar leven), zie je de andere kant van Israel. En die kant is fantastisch. Het is zo'n geweldig mooi land en het is het paradijs voor kinderen hier (en dan heb ik het wel specief over het kibbutz-leven).
Dus.... volgende forum-dag met z'n allen naar Israel!!