steriliseren

Ik heb een vraag over schoonmaken van flessen. Ik geef nog borstvoeding maar over een aantal dagen moet ik weer gaan werken. Hoe kan ik het beste na het steriliseren van mijn flessen de flessen bewaren. Ik gebruik ze niet iedere dag. Mag ik ze na het steriliseren droogmaken met een theedoek?

Wie heeft er tips want nu zet ik ze weg en steriliseer ze maar steeds opnieuw zonder ze te gebruiken soms.
 
Hoi Simone,

Ik geef zelf borstvoeding via de fles. Ik heb Difrax flessen die je in de magnetron kunt steriliseren.

Mijn andere flessen kook ik een keer per dag uit in een pan (kokend natuurlijk!) water. Ik laat dat een paar minuten 'koken' en haal ze er dan uit. Meestal droog ik de flesjes met een hydrofiele luier. Maar met een theedoek kan het net zo goed natuurlijk (mits schoon).

Ik laat de gesteriliseerde flesjes op 't aanrecht staan. Natuurlijk gebruik je ze niet allemaal. Op het moment van gebruik, spoel ik ze even om met heet water.

Mijn kraamverzorgster zette de flesjes altijd in de koelkast. Ik heb eigenlijk niet gevraagd waarom ze dat deed. Maar nogmaals; ik spoel ze voor gebruik (en na 't steriliseren) altijd even om met heet water.

Succes!
 
De kraamverzorgster zette de flesjes in de koelkast om bacterieen tegen te gaan. bij een lage temperatuur kunnen bacterieen zich niet vermenigvuldigen en zo blijven de flesjes schoner.
 
Ik laat de flesjes e.d. na het uitkoken op de kop op een schone theedoek drogen. Daarna bewaar ik ze afgesloten, maar wel gewoon buiten de koelkast. Gewoon de (gesteriliseerde) flessendop erop dus. De spenen bewaar ik ik een afgesloten trommeltje, wel in de koelkast.
 
Weet niet meer precies vanaf wanneer, maar ik kreeg volgens mij rond de 12e week van het cb te horen dat ik de flesjes niet meer hoefde te steriliseren. En dat ik gewoon kraanwater mocht gebruiken voor de voeding.Was ik erg blij mee. Voor de zekerheid kun je dit natuurlijk even op het cb navragen.
Gr. Dimphy
 
Terug
Bovenaan