Steun nodig

<p>Ik heb afgelopen week een miskraam gehad. Ik was ongeveer 5/6 week zwanger. Zelf denk ik 5. <br />op de echo was al duidelijk niks meer te zien gisteren en mijn hcg waarde was 6.7 en mijn test negatief met een super licht streepje als tweede streepje. Af en toe nog wel steekjes in mijn baarmoeder, weet niet of dat wel normaal is? <br />maar het valt mij toch geestelijk wel zwaar. Ik zit met veel vragen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Ik ben 29 en heb nog geen kinderen. Steun krijg ik niet echt van mijn arts. <br />Voordat ik wist dat ik zwanger was, ben ik opstap geweest hier en daar wat gedronken en gerookt. Zou dit dan de oorzaak geweest zijn? Of is er iets niet goed in mijn lijf? Verder ervaarde ik veel stress de afgelopen maanden. Maar zou het daar dan ook van kunnen komen? Ik wist trouwens 5 dagen voor de miskraam dat ik zwanger was. Ik vind het toch zwaar hoor. Ik word er namelijk erg onzeker van. Wat als ik straks voor kinderen weer ga en het gebeurd weer? <br />ik zoek vrouwen bij wie dit ook is overkomen. En hun verhaal kwijt willen. </p>

Ach, wat erg voor je dat je een miskraam gehad hebt.
Het gebeurt helaas vrij veel, dat avondje stappen heeft daar echt geen invloed op gehad.

Ik kan me voorstellen dat je er onzeker door word. Ik ken wel veel mensen die na de miskraam vrij vlot weer zwanger waren en waar het daarna wél goed bij ging. Volgens mij is het echt een kwestie van domme pech.. Probeer er niet teveel over te stressen, maar ik begrijp dat dat moeilijk is! Sterkte

Ik heb zelf een miskraam gehad bij 14 weken en omdat ik al een vlokkentest had laten doen, vanwege een genetische afwijking, kwam hier ook uit naar voren dat het niet goed zat met het kindje.
Hoe vervelend de miskraam ook was, zeker in dat stadium, die informatie geeft je duidelijkheid. Voordat ik de uitslag van de test kreeg gaf ik mezelf ook de schuld van de miskraam dus ik begrijp je manier van denken heel goed.
Waarschijnlijk heb je zelf ook al gelezen dat jouw eet/drink-gedrag in het vroege stadium van de zwangerschap geen invloed hebben op het kindje omdat deze nog zelf voeding aanmaakt. Er is namelijk nog geen navelstreng. Hier hoef je je dus echt geen zorgen om te maken.
Stress is heel vervelend en te veel stress is nooit goed, maar het komt vrij weinig voor dat dit een oorzaak is van een miskraam.
Als een miskraam in zo'n vroeg stadium gebeurd is dat waarschijnlijk omdat er helaas iets niet goed was met het kindje en de natuur zorgt hier dan voor. Het blijft absoluut heel vervelend, maar als je een paar weken later zelf de keuze moest maken voor een beëindiging had dit waarschijnlijk nog zwaarder voor je geweest.
Ik ben zelf echt kapot geweest van mijn miskraam, maar het idee dat ik niet zelf heb hoeven beslissen over het leven van mijn kindje gaf mij uiteindelijk veel rust.
Ik zelf ontzettend veel onderzoek naar miskramen gedaan en het goede nieuws is dat veel vrouwen bij de volgende zwangerschap een gezond kindje op de wereld zetten. Een groot deel is zelfs binnen 4 maanden weer zwanger!
Zelf werd ik uiteindelijk na 4 maanden ook weer zwanger en ben inmiddels ruim 15 weken zwanger van een gezond kindje. Het is dus zeker mogelijk!

Terug
Bovenaan