Stiefmoeder zijn

<p>Lieve lezer </p><p>Ik weet niet of ik hier juist zit met dit onderwerp, maar wil het graag delen en ik ben vooral opzoek naar andere vrouwen in dezelfde positie.</p><p>Ik heb een relatie met een man met een dochter van 7. We hebben inmiddels een erg fijne band. Er zijn alleen een aantal dingen die me vreselijk storen. Voorheen sliep ze bij haar vader in bed, inmiddels is dit veranderd en slaapt ze in haar eigen bed. Ze komt alleen steeds vaker ‘s nachts toch al weer bij ons liggen. Ik vind het hele ‘kind’ onderwerp al lastig om te bespreken met mijn partner want ik wil hem niet kwetsen of zijn kind afwijzen. Ik wil aan de andere kant alleen ook niet over mijn eigen grenzen gaan; ik vind het erg onprettig om met zijn kind in 1 bed te slapen. <br />De laatste weken komt ze steeds vroeger (4 à 5u ‘s nachts) naar ons bed, laatste dagen al rond 00.00uur. Ik heb hem gezegd dat ik dat vervelend vind en hij zei dat ik hem dan wakker kan maken, hij slaapt heel vast. <br />Zojuist is ze weer in ons bed gekomen en ik voel me niet in de positie om haar weg te sturen. Hem wakker maken is alleen niet gelukt want hij slaapt heel vast. <br /><br />Waar het op neer komt; ik stoor me regelmatig aan mijn stiefkind, soms ook bepaalde opvoedingszaken, maar daar bemoei ik me niet mee. Naar mijn idee doe ik heel erg mijn best om het leuk te hebben met elkaar en een band op te bouwen met haar, aan de andere kant heb ik mijn eigen privacy en wensen. <br /><br /></p><p>Zijn er dames die hier ervaring mee hebben en tips hebben? <br />Alvast bedankt! <br />liefs, H </p>
 
Jouw stiefkind is nog jong. Als ze ouder was geweest, had ik geadviseerd om je niet met de opvoeding te bemoeien. Wel heb je dan natuurlijk je eigen grenzen en mag je die ook aangeven. Maar nu ze nog zo jong is, is het misschien helemaal niet zo gek om meer bij de opvoeding betrokken te zijn. Ik zou hierover in gesprek gaan met je vriend. Welke rol willen jullie dat jij hebt in haar leven?

Los daarvan mag je dus eigen grenzen hebben die niks met opvoeding te maken hebben, zou ik zeggen. Die kun je dan ook bespreken.
 
Hoi toen mijn man in mijn leven en het leven van mijn kids kwam, was mijn jongste 6,5. Hij sliep toen altijd in mijn bed omdat naar bed brengen in zijn eigen bed een drama was en hij in mijn bed zo sliep. Als ik dan ging slapen bracht ik heb naar zijn eigen bed, iedereen blij.

Mijn man vond het echter heel vervelend als hij dan na zijn avonddienst bij mij thuis kwam (toen woonden we nog niet samen) en zijn bed was warm en zijn kussen nat van zweet van mijn zoontje. Ik heb toen bij mijn zoon aangegeven je bent een grote jongen vanaf nu slaap je in je eigen bed. Was 2 avonden herhalen en toen was her klaar

Toen mijn man bij mij introk heb ik ook duidelijk gemaakt aan de kinderen, het is nu het huis van J en mij wij bepalen samen de regels. Onder invloed van mijn man hebben we een paar regels ingevoerd die ik niet had ( of niet strak op zat). De kinderen pikten dat vrij snel goed op.

Wat ik wil zeggen is, jij bent dan wel de stiefmoeder maar het is jullie huis waar jullie regels gelden, ook al golden die vroeger nog niet voor haar. Als jij niet wilt dat ze in jouw bed slaapt, hoeft dat niet het is jouw huis en ze is 7!
Ik zou je vriend vragen of hij het ok vind dat jij haar zelf terug stuurt snachts, je bent in mijn ogen prima in de positie om dat te doen ze moet ook naar jou luisteren als ze bij jullie is. Op die manier hoef je hem niet wakker te maken en maak je jouw rol ook duidelijk naar je bonus dochter. Het is dan wel goed dat hij benoemd naar haar vanaf nu slaap je in jouw bed, kom je toch dan stuurt .... Jou terug en je moet naar haar luisteren want ook zij is hier de baas. Vooral dat laatste werkte hier goed om regelmatig te benoemen omdat de kinderen al toch snel denken dat ze niet hoeven te luisteren naar de "stief"
Wil hij dat niet? Dan moet je hem toch wakker maken desnoods hardhandig.

Hopelijk heb je hier iets aan. En je hoeft volgens mij niet bang te zijn dat jullie band minder word als je je er mee "bemoeid" dit geeft alleen maar duidelijkheid mits jullie op dezelfde lijn staan ( je vriend en jij)
 
Ik zou minder inzetten op terugsturen en gewoon positief inzetten. Spreek een beloning af als ze een hele nacht in haar eigen bed slaapt. Een sticker en als de kaart vol is mag ze iets leuks doen zoals langer opblijven, muffins bakken, naar de speeltuin, bioscoopmiddagje enz. Dan is er misschien helemaal geen strijd nodig.
Maar ik denk inderdaad als jullie serieus zijn samen en je er ook woont dat je je niet helemaal buiten de opvoeding kunt houden. Dat is ook niet fair naar je man. Dan kan hij elke keer dingen oplossen waar hij niet eens bij betrokken was, dat zet zijn relatie met de dochter juist onder druk. Want wat als ze straks dr sokken laat slingeren? Of de lege drinkbeker op tafel laat staan? Dan mag je daar toch ook wel iets van zeggen? 


Dus even samen kijken wat jullie oké vinden daarin en dat samen uitspreken naar de dochter.
 
Terug
Bovenaan