Stiefouder

Hallo,
Graag zou ik met jullie willen sparren over het volgende;
Ik heb een zoontje van 7 en twee bonuskinderen van 8 & 10.
De kinderen wonen sinds kort bij ons, (vader en bonusmoeder).
Ik heb een goede band met mijn bonuskinderen en zij met mij. We doen eigenlijk alles voor elkaar in ons gezin.

Nu is het zo dat hun echte moeder er een behoorlijk zooitje van heeft gemaakt.
Ze is vertrokken naar het buitenland met een nieuwe partner en heeft de kinderen bij ons achtergelaten.

Ze komt eenmaal een week terug per 6 weken om de kinderen een week te hebben.
Alleen, in die week zet moeder de boel op stelten en in de weken dat ze in het buitenland woont belt en appt ze de kinderen continu dat ze de kinderen mist.
Het is een vrouw waar je geen afspraken mee kunt maken en de kinderen steeds gek maakt.

Hebben jullie tips?

Enige tip is: dit is hoe vervelend ook tussen vader en moeder. Stiefmoeder heeft geen poot om op te staan. En kan alleen maar voor meer irritatie en jaloezie e.d. zorgen. Dit zou je partner echt zelf met zijn ex moeten bespreken en oplossen

Ik vermoed dat je hier de mediator terug bij moet halen, dit klinkt niet alsof het in het belang van de kinderen is.

Beste F, wat een vervelende situatie. Ik kan begrijpen dat als je zo'n goede band hebt met de kinderen dat je je zorgen om ze maakt. Ik vind het trouwens wel heel mooi om te horen dat jullie zo fijn met elkaar hebben en zo'n mooie band hebben en dat het bij jullie thuis wel goed gaat zo met elkaar. Ik kan me ook voorstellen dat het erg lastig is voor jou als bonus moeder om dingen aan te kaarten of voor elkaar te krijgen, inderdaad zoals Ananasss zegt, je bent niet de ouder in deze kwestie. Wat Essil voorstelt, een mediator mogelijk proberen in te schakelen zou ik zelf ook ontzettend fijn vinden als in deze situatie zou zitten. Dit omdat een mediator getraind is om objectief naar de situatie te kijken en voor de belangen van de kinderen opkomt. Verder heb ik nog even gekeken op Oudersvannu.nl, hierbij heb ik het volgende gevonden:

We hebben bijvoorbeeld een artikel geschreven over hoe je als samengesteld gezin veel leed voor de kinderen kunt voorkomen. Het is zeker een fijn artikel om vanuit jouw situatie/rol door te lezen.

Hierbij de link naar het artikel:

In het artikel wordt ook verwezen naar stichting Stiefacademie Nederland. Stichting Stiefacademie is een platform waar kennis en ervaring worden uitgewisseld voor en door (stief)ouders in samengestelde gezinnen. Hier zijn we realistisch over het leven in een samengesteld gezin. Samen zorgen we ervoor dat het samengesteld gezin een veilige, stabiele en prettige omgeving is voor zowel de (stief)ouders als de kinderen. Mogelijk kun je hier ook jouw kwestie bespreken en hulp krijgen van mede (stief)ouders. Ga naar de site: https://stiefacademienederland.nl/. Ook kun je je laten begeleiden door een stiefplan coach. Hierbij de site:https://www.mixdfamily.nl/

Ook hebben we een artikel geschreven over hoe je met best met het stiefouderschap om kunt gaan. Hier wordt dieper ingegaan en geadviseerd over hoever je je met de opvoeding kunt bemoeien als stiefouder en hoe je je eigen grenzen en behoeften kunt bewaken. Ook staan er handige tips en inzichten beschreven waarvan ik denk dat je er zeker iets aan hebt in jouw situatie:
Dit artikel is medisch beoordeeld door een psycholoog.

Ook heb ik nog een artikel gevonden dat gaat over Co-ouderschap, 12 tips voor gescheiden ouders. Dit is mogelijk iets voor je partner om door te kunnen nemen:

Heel veel succes en mogelijk zijn er nog andere stiefouders in deze community die ook ervaring hebben en jou tips&tricks kunnen geven. Alle ervaringen zijn welkom!

Groetjes,

Dit is iets tussen je partner en zijn ex. Je hebt als stief- of bonusmoeder geen gezag en dus ook geen zeggenschap. Ik mis in jouw verhaal wat de kinderen zelf van deze situatie vinden. Wat bedoel je met 'de boel op stelten'. Ik neem aan dat afspraken in een ouderschapsplan staan. Komt zij die niet na? Dan kan je partner eventueel een mediator inschakelen of naar de rechter (ervan uitgaande dat hij ook gezag heeft).

Terug
Bovenaan