stikken in brood?

Hoi
Mijn dochter van 7,5 maand krijgt nu een broodkorst of een koekje om zo op te eten. Maar vaak verslikt ze zich er in, en moet ze heel erg hoesten, loopt rood aan en spuugt vervolgens alles er weer uit. Ik vind het doodeng. Ik durf haar nog geen echte stukjes brood te geven.
Kan een kind stikken in brood?
En moet je per sé nu beginnen met brood, of mag dat ook later?
Heeft er iemand tips?

Jeanette

Hoi Jeanette,

Ik weet wel dat ik het ook heel eng vond hoor om brood te geven.
Maar wat wij geprobeerd hebben is kleine stukjes brood dompelen in melk zodat het wat sappiger en zachter wordt zodat ze het makkelijker kunnen doorslikken...
Ook helpt het om geen kakelvers brood te geven van bijv. de verse bakker, dit blijft vaak plakken aan het gehemelte van je kindje, dus dat schiet ook weer niet op.
Ik weet ook nog wel dat wij van die nijntje koekjes gaven, daar kon hij dan lekker op sappelen. Maar ik raakte weer gestrest als er maar weer stukje afgebroken was of zo, waarschijnlijk herken je dit ook wel :)!

Uiteindelijk gaan ze er echt wel aan wennen, niet dat dit nu enige geruststelllig is natuurlijk, maar het wordt beter ;-) We gaan het over een paar maandjes weer meemaken met onze jongste zoon, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen....

Groetjes Kim
Mama van Noah 27-10-05 en Kyano 15-4-08

Hoi Jeanette,

Lars had de neiging om de hele broodkorst in z'n geheel naar binnen te schuiven. Tja... dat gaat natuurlijk niet goed.
Nu smeer ik een lichtbruine boterham (met dun halvarine + paté / roomkaas / smeerkaas / appelstroop), snij de korstjes ervan af en snij hele kleine brokjes (0,5 cm). Deze krijgt hij brokje voor brokje; pas wanneer z'n mondje leeg is krijgt hij het volgende brokje. Dit gaat prima, hij smult de hele boterham zo weg (hij is nu 7,5 mnd.)
Je kunt ook een halve liga in kleine stukjes breken en zo stukje voor stukje geven. Heb je ook minder smeerboel.

Groetjes! Marijon

kindjes kokhalzen en spugen heel makkelijk. en ze kennen nog geen afstand, dus ze stoppen het ook makkelijk te ver in hun keel. Niet leuk om te zien en te horen, maar ze moeten het wel leren. Natuurlijk kan een baby stikken, maar wanneer je erbij blijft wanneer je hem iets geeft, ben je er snel genoeg bij om hem te assisteren.

succes

Terug
Bovenaan