stoeien met zijn avondeten

hallo,

mijn zoontje heet sem en is 11 maanden maar sinds kort heb ik een heel gevecht met zijn avond eten.

zijn eten over heel de dag is:

s'ochtends een papfles van 200 ml
rond half 10 een fruithapje
11 uur naar bed en om 1300 uur meestal 2 boterhammen en 150 ml melk( die wil die alleen maar uit een fles, heeft iemand tips om het uit een beker te drinken of ergens anders uit)
s'middags een liga daarna naar bed.
rond 1800 mee-eten met de pot (zijn lievelingsmaaltijd)

over heel de dag drinkt hij bijna 1 hele flip itt beker (met zo'n rietje)op.

nou is het het geval dat hij zijn groente al na 10 happen al niet meer wil.
hij zit vol.
moet ik nou toch dat flesje van 1300 laten vervallen en moet ik daarvoor in de plaats water geven.

ik hoop dat jullie wat tips voor mijn hebben.

groetjes sandra
 



Hoi Sandra,
Je bedoelt dat je zoontje na 10 happen warme maaltijd niet meer wil eten? Ik zou de melk niet laten vervallen. Hierin zitten belangrijke voedingsstoffen. Ik zou eerder 1 bammetje geven in plaats van 2. Of 1 bammetje en een rijstewafel/cracotte als hij aangeeft na 1 boterham nog niet voldoende heeft gehad. Mijn zoontje van bijna 19 maanden krijgt 1 en soms 2 boterhammetjes. Het is een beetje afhankelijk of hij 's ochtends veel "gesnackt" heeft van soepstengels of cracottes. Het eten (hoeveelheid bedoel ik) is niet veel veranderd tussen 11 maanden en 19 maanden.
Hier ons schema:

ontbijt:                bordje brinta pap (ongeveer 200 cc) met gewone melk
tussendoor: sap (uit rietjes-beker) en cracotte of soepstengel
lunch:                  1 boterhammetje met boter en appelstroop/geprakte  banaan
                                   (mmjammie!)/smeerworst/smeerkaas en bekertje melk (100 cc)
                                   soms nog een halve boterham of cracotte als hij niet voldoende heeft
slapen van ongeveer 12-15 uur
's middags:   fruithap en thee/water/sap (grotendeels uit gewone beker)
's avonds:        warme hap met de pot mee en klein toetje yoghurt of danoon (50-100 cc)

Het drinken uit een beker gaat hier ook nog met vallen (letterlijk) en opstaan. Ik merk dat het drinken uit een bekertje met sterke gebogen rand die ook een beetje dik is, makkelijker gaat dan uit een gewone beker. De tuitbeker van tupperware (met zachte flexibele tuit) is ook te gebruiken als een gewone beker met handvatten. De rand van deze beker is lekker stevig/dik waardoor onze zoon zijn lippen makkelijk om de rand kan plaatsen. Meestal laat ik mijn zoontje de melk uit een beker drinken, en 's middags ook een beetje thee. Je kan ook eerst wat dikkere consistenties laten drinken zoals drinkbare pap. Dat knoeit minder en je zoontje heeft dan de tijd om te reageren met slikken.
Het gevecht met het eten kan óók komen omdat hij zelluf zou willen eten? Dat was bij ons het geval. Onze zoon wilde niet geholpen worden met eten maar zodra hij het bordje binnen handbereik was en hij kon zichzelf (met de handjes ) van eten voorzien, dan at hij met smaak. Zo af en toe help ik hem nu met het volscheppen  van de vork/lepel en kan ik hem ook zelf een hap in de mond doen.
Veel succes!

Groetjes Marieke

 
Terug
Bovenaan