Misschien helpt dit..... Ik rookte ook af en toe, maar ik moet er nu niet aan denken omdat ik zo misselijk ben, dus dat maakt het 'makkelijker'. Maar als ik dit lees dan zou ik zoiezo geen sigaret meer durven op steken.
Roken tijdens de zwangerschap
Een baby in de buik krijgt voedsel en zuurstof via de moeder. Als de moeder rookt, komen ook giftige stoffen als nicotine en koolmonoxide in de baby. Roken vernauwt ook de bloedvaten. Door de toevoer van nicotine en koolmonoxide en de vernauwing van de bloedvaten, krijgt de baby minder zuurstof en voedingsstoffen. Roken tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op een miskraam of een vroeggeboorte. Ook de kans op een te kleine baby is groter bij rokende moeders. Baby’s van moeders die roken, wegen ongeveer 200 gram minder dan baby’s van niet rokende moeders. Deze baby’s zijn minder sterk en daardoor kwetsbaar. De baby van een rokende moeder heeft een tweemaal grotere kans om rond de geboorte te overlijden dan een kind van een niet-rokende moeder.
Kinderen van moeders die gerookt hebben tijdens de zwangerschap hebben een slechtere longfunctie. Dochters van rokende moeders hebben grotere kans op vruchtbaarheidsproblemen, want roken tast de eicellen van ongeboren baby-meisjes aan.
Ook passief roken (meeroken) is niet goed. Een zwangere vrouw kan ook giftige stoffen binnenkrijgen als ze in een rokerige kamer is. Via het bloed van de moeder krijgt de baby deze stoffen dan weer binnen.
Maar goed, dit weet je waarschijnlijk wel, maar goed ik heb verder ook geen tips. Veel succes in ieder geval!