Stoppen avondfles 20 maanden

Hoi allemaal,

Onze zoon van 20 maanden krijgt 's avonds nog 100ml gewone melk in z'n difrax fles tijdens het verschonen en slaapzak aantrekken voor de nacht. Nu wil ik graag van die fles af. Het is niet dat hij er beter op slaapt want hij kan soms nog wel anderhalf uur wakker liggen in z'n bed als hij daar zin in heeft. Ook kauwt hij steeds meer op de flesspeen dus echt zuigbehoefte is er al lang niet meer. We hebben het al eens geprobeerd in een beker te geven maar dat vind hij niks. Hebben jullie tips hoe we kunnen stoppen met de fles, en wat zijn jullie bedtijd rituelen?
 
Gewoon de fles helemaal weg laten? Waarom zou je iets ter vervanging aanbieden? Hij hoeft toch niks te drinken voor bedtijd? Als hij met het avondeten een beetje water/sap erbij drinkt, is dat prima en dan komt hij de nacht wel door hoor.

Mijn dochters zijn 3.5 jaar en 19 maanden. Sinds 16 maanden krijgt de jongste geen voeding/drinken meer voor het slapen gaan. Gewoon tijdens het avondeten een beetje water en daarna in bad, boekje lezen, tanden poetsen en naar bed!
 
Wij zijn een hele tijd geleden noodgedwongen overgestapt op thee voor het slapen gaan, omdat hij in de nachten bleef hoesten, wij geven dit nog steeds tijdens het boekje lezen op zijn kamer, wel steeds minder erin gaan doen, dus het is nu nog 50cc 
Wij gaven al een tijdje overdag lekker drinken (melk, thee) in een 360 beker, in zijn fles onbeperkt alleen water (behalve dan met slapen, dan dus een klein flesje thee)
Maar deze week had hij dus weer een gat in zijn speen getrokken, ik was er wel klaar mee, dus ik zei dat zijn fles kapot was en in de prullenbak moest. Hij heeft het er 2 dagen moeilijk mee gehad maar drinkt nu dus alleen maar uit de 360 beker, ook voor het slapengaan.
 
Ik zou ook geen vervanging geven. Ik ben cold turkey met de fles gestopt toen ze 1 jaar was geworden. Ze heeft er blijkbaar geen last van gehad, ik geef wat te drinken bij het avondeten en daarna niets. Voordeel is ook dat ze nooit meer doorlekt 's nachts? Gebeurde zo af en toe nog wel eens.
 
 
Wij zijn er toevallig een paar weken geleden mee gestopt, onze dochter is nu 17 maanden. Wij hebben de fles gewoon niet meer gegeven. Ze krijgt thee in een normale beker. Bij de lunch krijgt ze nu melk. Nooit iets over gehoord ? 
 
Een vervanger lijkt mij ook niet de bedoeling en nodig in de avond. Niet goed voor de tandjes. Bakje yoghurt na het avond eten hebben ze toch nog wat melk product. 
 
Hier ook 'gewoon' gestopt met de fles toren ze 1 jaar was. Ze krijgt ze water in een beetje als ze dit wilt.
 
Terug
Bovenaan