Stoppen borstvoeding met Dostinex

<p>Hoi</p><p>ik heb een kleine die net 2 is geworden en ik geef nog steeds borstvoeding. Sinds 3 maanden geleden heeft mijn kleine gaatjes gekregen in de kiesjes en tanden terwijl wij geen suiker geven en goed poetsen. <br /><br />We zijn bij de tandarts geweest en die gaf aan dat het door de borstvoeding snachts kwam, ik ben nu al 2 maanden bezig de borstvoeding te stoppen in de nacht maar  het is geen succes. Ik ben ook helemaal op van de slapeloze nachten en kwam toen erachter dat er een middel is waardoor de melkproductie stopt. Ik heb trouwens ook al saliethee geprobeerd maar dat werkt minimaal.</p><p>heeft er iemand ervaring met dostinex? <br /><br /></p><p>ik wil het namelijk gebruiken omdat ik ten einde raad ben en ik wil niet dat de gaatjes nog erger worden. Ik hoop dat als ik dit middel gebruik mijn kleine mijn borst niet meer wilt omdat er niets uitkomt.</p><p>Mijn huisarts gaf aan dat er veel bijwerkingen aan kunnen zitten maar ze heeft het wel alvast voorgeschreven maar ik twijfel dus heel erg.</p><p>ik hoop dat ik hier wat ervaringen of adviezen kan krijgen.</p><p>groetjes</p>
 
Ik heb het gebruikt in de kraamweek (borstvoeding werkte voor mij niet). Ik had er geen bijwerkingen van. Bij mijn tweede kind heb ik überhaupt geen borstvoeding gegeven en dus geen pilletjes gebruikt, maar toen heb ik 2 weken last gehad van stuwing en zelfs koorts gekregen. Voor mij waren de pilletjes dus echt beter.
 
Dostinex werkt alleen als de melkproductie nog niet goed op gang is, en dus niet meer als je kindje al 2 jaar is. 


Daarbij is het grootste 'probleem' met stoppen op die leeftijd 'opvoeding' en niet je melkproductie. Wat helpt is duidelijkheid naar je kindje. Het zal een paar moeilijke nachten opleveren, maar daar moet je doorheen. Knuffelen, blijven uitleggen dat er niet meer gedronken mag worden en volhouden. 


Overigens is het twijfelachtig of de gaatjes door borstvoeding worden veroorzaakt. In principe veroorzaakt borstvoeding geen gaatjes in een schoon gebit. Mogelijk is er sprake van een afwijking in de aanleg van de tanden waardoor deze gevoelig zijn voor gaatjes. Heb jij antibiotica gebruikt in de zwangerschap, of heeft je kindje antibiotica gehad? Dat kan een oorzaak zijn. Misschien kun je nog eens met je tandarts bespreken wat andere oorzaken voor de gaatjes kunnen zijn. 
 
Mijn advies zou zijn om je kindje simpelweg geen borstvoeding meer te geven, het is namelijk niet alleen de voeding zelf maar ook het momentje tegen jou aan en het ritueel wat je kindje nodig heeft om vervolgens weer makkelijk in slaap te kunnen vallen. Ik heb zelf 11 maanden borstvoeding gegeven en daarna gewone melk. Mijn dochter is inmiddels 1,5 en doordat ze 2 maanden geleden ziek was zijn we 's nachts opgewarmde (gewone) melk gaan geven om haar voldoende te laten drinken. En de slaapassociatie was ontstaan.. Ze werd wakker voor een voeding en ging niet meer slapen voordat ze het had gekregen. op een gegeven moment zaten we weer 3x per nacht met een dreumes op schoot een fles te geven.. 
Ik heb toen een consult geboekt bij een slaapcoach en dmv de waiting approach methode slaapt mijn dochter nu weer door zonder om een voeding te vragen. Het was 3 nachten bikkelen, maar we zijn er nu wel helemaal van af! Wellicht is dit iets voor je?
 
@Dpl
Oh wat vreemd dat mijn huisarts dat niet heeft doorgegeven. Ik dacht dat namelijk ook al, van zou het wel werken aangezien ik al zo lang melk produceer.
En wat jij adviseerd ben ik al een hele tijd aan het doen veel praten dat het niet meer kan knuffelen inderdaad. Op het begin van de avond als ze wakker word gaat dat ook goed maar rond een uur of 3 accepteerd ze mijn geklets niet meer en word dan helemaal boos. 


ik ben ook helemaal op van de gebroken nachten, vandaar dat ik hieraan dacht.
We hebben beiden geen antibiotica gehad  en de gaatjes zijn ook alleen aan de boventanden (waar het melk tegenaan komt). Er zit een zoet stofje in borstmelk en als dat de hele nacht zowat tegen melktandjes aankomt maandenlang ontstaan er gaatjes. Normaal herstellen de tanden zich snachts door de mineralen in je mond, maar op deze manier krijgen de tandjes geen rust, legde te tandarts uit. 
 
@mamaeva
bedankt voor het delen van jouw ervaring, dan weet ik dat ik dat in iedergeval niet moet doen.
de metohe had ik wel eens toegepast toen ze wat jonger was, maar nooit lang volgenhouden. Misschien kan ik dit inderdaad weer proberen en kan ik ook een slaapcoach benaderen.
 
 
Lastig hè, om het weigeren vol te houden. Dat zal uiteindelijk wel de enige manier zijn waarop het gaat lukken, tenzij je wacht tot je dochter zelf geen nachtvoeding meer wilt. 


Weinig tandartsen hebben echt verstand van de invloed van borstvoeding pp het gebit. Lees dit artikel maar eens: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/289-tandbederf-welke-invloed-heeft-nachtelijke-borstvo
 
Terug
Bovenaan