Stoppen BV? Hoe?

Hallo,

ik lees bij sommige onderwerpen dat er moeders zijn die al  van borstvoeding overgestapt zijn naar flesvoeding, enkele daarvan zelfs 'ineens'.
Ikzelf geef mijn zoontje (8 wkn) op dit moment volledige bv, maar ik wil op termijn ook over op volledige fv, ik heb daar geen haast mee en wil en kan daar ruim de tijd voor nemen (wil er in april 'vanaf' zijn).
Hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken?
Na  vorige week mijn eerste borstontsteking te hebben gehad ben ik echt heel bang om dit nog een keer mee te maken namelijk en daarom wil ik op een zo 'veilig' mogelijke manier afbouwen.

Ben   erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten, Brenda.

Mijn dochtertje is nu 10 weken en zit sinds vorige week op volledige fv. Ik ben rustig af gaan bouwen door elke keer 1 voeding te vervangen door de fles. Ik gaf borstvoeding met 1 borst, de andere deed het niet zoals het hoorde. Ik had dan wel last van die borst tegen de tijd dat de volgende voeding zich aan diende, hij stond dan letterlijk op klappen. Maar na verloop van tijd loopt de voeding vanzelf terug. En als je er geen haast mee hebt, kun je het heel rustig aan doen, bijvoorbeeld elke week 1 voeding vervangen. Zorg er wel goed voor dat je borsten goed worden leeg gedronken en kolf desnoods nog even als je het idee hebt dat hij niet goed leeg is, om een borstonsteking te voorkomen. Want dat is inderdaad geen pretje. Maar anders kun je naar het cb bellen om te vragen hoe je het precies moet doen. Succes.

Hoi,

Bij het afbouwen hoort helaas altijd het risico op ontsteking maar hoe langzamer je het doet hoe beter.
Op het CB hebben ze schemaatjes.
Elke 5-7 dagen 1 voeding laten vallen is het maximale.
Jammer alleen dat die schema's gebaseerd zijn op 7 voedingen per dag.
Toen ik dus begon kreeg Jasmijn 7 voedingen maar na een week of 2 ging ze ineens over naar 5 of 6. Weg plan dus.
Ik ben trouwens blijven hangen bij 2x fles en 3x borstvoeding. Jasmijn is 16 weken en ik hoef nu alleen om  18.00  uur te kolven.  De 2 flessen krijgt ze dus achter elkaar. De eerste keer dat ik 2 voedingen achter elkaar durfde weglaten voelde het niet echt fijn maar na ongeveer 1 week paste mijn lichaam zich aan.

Nu krijgt ze dus alleen om 23.00 uur, 6 uur en 18.00 uur borstvoeding. Misschien dat ik die van 18.00 uur binnenkort laat vallen. Au!
groeten Elke

Terug
Bovenaan