stoppen met borstvboeding

Hoi allemaal,

Bedankt voor het advies dat ik van jullie heb gekregen. Ik ben er nu uit en ga stoppen met bv. Nu zou ik graag willen weten hoe lang het duurt voordat je helemaal van je bv af bent. Ik geef nu nog 3 bv.
Ik heb van iemand gehoord dat je 1 week per bv moet rekenen, maar een andere zei weer 2 weken per bv. Graag   zou ik jullie advies ook willen hebben.
Bedankt alvast voor jullie antwoorden en adviezen
Groetjes

Hoi. Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om te stoppen, kun je het in principe heel eenvoudig doen.. Toen ik bij mijn eerste stopte, omdat het allemaal niet lekker liep en hij het zo goed deed op Nutrilon ben ik in een keer gestopt met de kleine bv te geven en heb toen voor mezelf de productie langzaam afgekolft zeg maar. Iedere voeding een beetje minder kolven totdat het stopte.. Misschien niet de oplossing die ze op het cb of zo aanraden, maar ik vond het het makkelijkste...
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse ( 12-7-07)

Hai,

Er staat niet echt een vaste tijd voor. Het beste kan je gewoon luisteren naar je eigen lichaam. In principe doet je lichaam er een week (soms twee) over om de productie te verminderen zodat je geen stuwing meer hebt.

Om borstonsteking te voorkomen is het wel belangrijk dat je heel goed op je borsten let. Harde pijnlijke plekken moeten weg, beetje stuwing mag natuurlijk wel, da's normaal... Als je geen stuwing meer hebt door de overgeslagen voeding, mag je de volgende voeding laten vallen.

Je kan er ook voor kiezen om alleen te voeden/kolven als je gevoelige stuwing hebt, laat je borsten dan wel zover leegdrinken/kolven totdat ze weer soepel aanvoelen. Ze hoeven niet leeg, maar alle harde plekken moeten wel weg zijn. Juist door de stuwing iedere keer af te wachten, krijgt je lichaam een seintje dat de productie te hoog is en dat het lager mag.

Kies een manier die het beste bij jou en je kindje past. Bouw het echter wel goed af, je zit (neem ik aan) niet te wachten op een ellendige borstontsteking. Bij sommige vrouwen gaat het afbouwen heel voorspoedig en snel, anderen moeten er iets meer de tijd voor nemen.

De laatste voeding afbouwen is vaak de lastigste, in één keer stoppen met die voeding lukt vaak niet... dus probeer dan gewoon steeds meer tijd tussen het voeden te laten komen. (eerst één keer per dag, dan één keer per anderhalve dag, één keer per twee dagen... puur luisterend naar de stuwing).

Er zal waarschijnlijk nog maanden wat vocht uit je borsten komen, dat is normaal en hoef je je niet druk om te maken. Zo min mogelijk in knijpen of masseren.

Succes en groetjes Nynke

Terug
Bovenaan