stoppen met borstvoeding

<p>Hallo allemaal,</p><p>Sinds 8 weken zijn wij ouders van een mooi manneke, vanaf zijn geboorte geef ik hem borstvoeding. Ik heb de ziekte van Crohn en merk dat het borstvoeden mij begint op te breken. Darmklachten beginnen de kop op te steken, etc. Ik weet dat bv het beste is maar ik begin te merken dat ik mezelf steeds meer zit te ergeren tijden het voeden en vind dat echt vreselijk. Merk dat de zorg voor de kleine steeds meer op de automatische piloot gaat en dat ik steeds minder geniet van hem. Schaam mezelf vreselijk, zeker omdat we meer dan twee jaar bezig zijn geweest.</p><p>Door problemen met zn nek  (hij is onder behandeling daar voor) Is het aanleggen vaak een drama, dan zuigt ie te veel lucht mee wat resulteert in windjes (hij heeft moeite boeren...) Vaak huilen aan de borst, drinken en weer loslaten. En dit word alleen maar erger.</p><p>Een andere reden waarom we over willen gaan op flesvoeding is om hem meer te laten wennen aan paps zodat mams ook eens weg kan zonder te stressen.</p><p>Overdag wil hij alleen maar op mn schoot slapen waardoor ik nergens aan toe kom. Inbakeren snachts werkt prima maar overdag is het een drama. Op schoot slaapt ie zo 2-3 u en in zn bedje maar een half uurtje.</p><p>Hij slaapt van 17-19 uur tot een uurtje of 5.30. In de tussentijd word hij 6-7x wakker voor een voeding dat begon erg op te breken. Ook omdat hij overdag alleen maar wil drinken, het js net ala of alle dagen regeldagen zijn af en toe :)</p>
 
Goed dat je gaat stoppen! Borstvoeding is heel mooi en fijn als het lukt en makkelijk gaat. Tuurlijk is het even hard werken, maar na 8 weken zoveel energie er in stoppen is slopend.Zelf ben ik al na 9 dagen gestopt, vond dat heel moeilijk want inderdaad BV is het ‘beste’.. Maar het is zeker niet het beste als jij het zo zwaar hebt en niet meer kan genieten. Ik kon ook niet genieten (en nog andere redenen om te stoppen) en vond het dat niet waard.Bel morgen met het CB voor tips hoe je kan afbouwen en ga over op flesvoeding. Voel je absoluut geen slechte moeder want je bent een goede moeder als je inziet dat het niet meer werkt en je niet meer geniet. Genieten is het belangrijkste!  
 
Zelf ben ik na een week al gestopt met bv. Onze dochter is 4 weken te vroeg geboren en het kostte haar al haar energie om aan te happen. En dat wilde ik ook niet voor haar. Een flesje daarentegen, pakte ze direct!  Zelf kolfde ik in die periode na elke voeding en kreeg ze nog flesvoeding bij. Maar ik merkte dat het kolven mij ook steeds meer tegen ging staan. Ik voelde me er zelf vreselijk ongemakkelijk bij en ik wilde ook graag dat papa/opa’s/oma’s ook gewoon een flesje konden geven. Gaf mij namelijk ook wat meer rust i.p.v. stress. Voel je echt niet schuldig dat je gaat stoppen. Je hebt immers al 8 weken bv gegeven en dat vind ik al super knap!  
 
Voel je vooral niet schuldig dat je voor je eigen gezondheid moet kiezen. Je zoontje heeft er niks aan als jij een opvlamming krijgt. Ik heb zelf Crohn dus je probleem is herkenbaar. Mijn lichaam had de energie gewoon niet. Luister hier alsjeblieft naar! Zeker als je je er niet meer fijn bij voelt. Bel het CB of de GGD die kunnen je helpen met tips voor het afbouwen. Veel succes met je zoontje. 
 
Bedankt voor de lieve en fijne reacties allemaal, zit dit te schrijven met tranen in de ogen als ik eerlijk mag zijn. @Sania, Fijn om een "lotgenoot" te spreken, het begint nu echt op te breken. Heb je zelf ook bv gegeven en hoe lang? Morgen ga ik even bellen om een afspraak te maken bij het CB over hoe en wat.
 
Ik snap helemaal hoe je je voelt. Maar we moeten blij zijn dat we het hebben kunnen geven. Zeg ik nou heel stoer hoor. Ik ben sinds maandag gestopt met kolven omdat ik het zelf niet meer trek. Mijn zoontje wilde alleen de eerste week aan de borst en daarna niet meer dus kolfde alles en heb ook nog een dochter van net 4 rondlopen. Ik wilde graag een half jaar omdat ik bv zo belangrijk vind, hij heeft best al medische dingen en omdat ik weet dat het eerste half jaar beter is ivm allergieën enz. Maar helaas ik moet ook aan mezelf denken. Ik ben gewoon gestopt en heb nu aardige pijnlijke borsten maar daar moet ik maar even doorheen bijten. Ik merk wel dat het al minder word.Aan jezelf denken is echt belangrijk!!
 
@marjabra: ik heb bij mijn dochter borstvoeding gegeven. Helaas maar 2 weken. Ik vond het erg jammer maar het was echt de beste beslissing helaas. Het gaat nu gelukkig heel goed en ik ben zwanger van nummer 2 maar ga het deze keer niet proberen. Die beslissing geeft me nu al rust. Succes hopelijk kunnen ze je helpen. 
 
Gisteren bij het CB geweest om mini te wegen en te bespreken om te stoppen met BV. Er werd nogal laconiek gereageerd vooral omdat de kleine erg goed aankomt (bijna 500gram per week)Ik ga nu op mn eigen houtje afbouwen.
 
Terug
Bovenaan