Stoppen met borstvoeding

<p>Hi! Ik ben 2 week geleden abrupt gestopt met borstvoeding ivm zeer ernstige buikgriep. Kort samengevat kon mijn lijf het gewoon niet meer opbrengen.</p><p>Nu is mijn vraag, hoelang blijf je melk produceren? Ik heb al 3 dagen helemaal niet meer gevoed en de dagen daarvoor maar 1x per dag. Ik waak voor harde plekken in mijn borsten. Op dit moment zijn ze enigszins hard, maar nog wel soepel. Als ik masseer komt er nog wel melk uit.</p>

Dat verschilt heel erg per persoon. Toen ik na 9 maanden stopten kon ik gewoon 'cold turkey' stoppen en klaar. Maar toen gaf ik natuurlijk al niet meer zoveel voedingen per dag. Hoe oud is je kindje?
Het is vooral belangrijk om op harde, rode plekken te letten. Inderdaad niet teveel kolven/aanleggen want dan stimuleer je het weer. Maar als je bijvoorbeeld tot vorige week nog 4 voedingen per dag gaf, is het niet gek om nu toch nog 1 of 2 keer te kolven om borstontsteking te voorkomen en dat langzaam afbouwen na paar dagen 1 keer dag en dan om de dag etc. Dan krijgen je borsten langzaamaan het signaal dat er minder vraag is en gaat de productie vanzelf stoppen. Maar als je borsten nu soepel blijven, kan je het zo laten en aankijken. Maar dat je wellicht een beetje moet afbouwen, zou niet ken zijn... 

Dat ligt ook een beetje aan hoe lang je borstvoeding hebt gegeven. Maar kan nog wel echt even duren hoor voor er echt geen melk meer uit komt!

Vooral niet stimuleren dan droogt het sneller op.

Terug
Bovenaan