stoppen met borstvoeding

Hoi allemaal,

Ik wil stoppen met borstvoeding en overgaan op flesvoeding. Ik vraag me alleen af wat de beste manier van afbouwen is. Ik las hier vorige week een berichtje en uit de antwoorden maakte ik op dat sommige zomaar stoppen met borstvoeding. Het onaangename gevoel in de borsten zou na een paar dagen wel minder worden. Maar loop je niet een hele grote kans op ontsteking als je zomaar stopt?? Ik heb namelijk een ontsteking gehad toen ik pas met borstvoeding was begonnen en ben hier erg ziek van geweest.Dat wil ik dus niet nog een keer mee maken.
Wie kan mij advies geven??
Groetjes patries
 
Hoi Patricia,

Ik gaf eerst ook bv en ben toen overgestapt op flesvoeding, mijn kraamhulp gaf het volgende advies

week 1 7 borst 1 fles
week 2 6 borst en 2 fles
week 3 5 borst en 3 fles enz enz enz

totdat je op 8 flesvoedingen zit
zij is ervan uitgegaan dat hij op 8 voedingen per dag zit.

Maar omdat mijn zoontje erg hongerig is ben gelijk gestopt met borstvoeding en ik heb nergens last van gehad. Maar als je al een keertje borstontsteking hebt gehad dan zou ik inderdaad de bv langzaam afbouwen

succes

Jeannette en Thomas 12.5 wk
 
hallo,

ik heb mijn dochter 6 mnd volledige bv gegeven toen moest ik wegens medische problemen direct stoppen. Ik heb van de dokter medicijnen gehad om de productie af te bouwen maar die ielpen echt niet!! nu na 3 weken stuwing gaat het wel were een beetje. ik zou dus gewoon rustig afouwen en per vijf dagen 1 bv vervangen door fv.

succes
 
Ik ben (op advies van het cb) in 2 weken overgegaan naar fv. Om de dag verving ik 1 bv door 1 fv. Je kunt het beste als eerste de voeding vervangen waar je het minste bv hebt geproduceerd (na de nacht zijn je borsten vaak erg vol dus de ochtendvoeding kun je het beste als een van de laatste voedingen laten vervallen). Je gaat dan met steeds grotere tussenpozen kolven. Zo kun je borstontsteking voorkomen. Houd wel goed je borsten in de gaten op rode en/of harde plekken want dat kan wel wijzen op een (beginnende) borstontsteking. Dan kun je je borsten (bijv. onder de douche) voorzichtig masseren zodat het verstopte melkkliertje leeggemasseerd wordt.
Langzaamaan produceer je dan steeds minder bv en op een gegeven moment is het helemaal gestopt.
Produceer je nog veel bv, dan kun je dit afbouwen ook wat langzamer doen (per 3 of 4 dagen een bv door een fv vervangen).

Mocht je een keer niet genoeg gekolfd hebben voor een voeding dan kun je dit aanvullen met fv tot een volledige voeding (niet samen in een flesje, maar gewoon fv na de bv geven tot de gewenste totale hoeveelheid).

Succes!
 
Hoi Patricia,

Omdat ik ook borstontstekingen had gehad, durfde ik ook niet zomaar te stoppen met borstvoeding. Toch heeft het bij mij in totaal maar drie weken geduurd voordat ik het helemaal had afgebouwd.

Het consultatiebureau adviseerde om steeds alleen de "druk eraf te kolven." Kolven is namelijk beter dan kindje aanleggen omdat dat laatste de productie toch meer stimuleert. Daarnaast zorgen de stuwingen ervoor dat je productie afneemt.

Voor mijn gevoel was alleen "de druk eraf kolven" onvoldoende om ontstekingen te vermijden. Daarom kolfde ik mijn borsten toch soms tot ze helemaal leeg waren. Ik probeerde wel om de tijd tussen het kolven steeds meer te vergroten. In het begin alleen met enkele uren, daarna zaten er steeds meer dagen tussen.

Andere tips:
1. Om zo min mogelijk last te hebben van stuwingen, droeg ik mijn bh zo strak mogelijk. Ook 's nachts droeg ik een (sport)bh!
2. Probeer als je kunt vooral je nachtvoedingen over te slaan. Want vooral 's nachts maak je een hormoon aan dat ervoor zorgt dat je productie hoog blijft.
3. Let op met warme douches op je borsten. Warm water is inderdaad goed om eventuele ontstekingen weg te masseren. Maar het kan ook juist je productie extra stimuleren.

Succes!

Mireille
 
ik heb 1 voeding per dag per week minder gekolfd toen ik over ging op flesvoeding, ik was er dus wel even mee bezig om af te bouwen maar was er ook van overtuigd dat je die melkfabriek niet zomaar ineens kunt stoppen. Toen ik klaar was met afbouwen heb ik nog 1 x met de hand mijn borsten leeggemasseerd en toen verder totaal geen last meer gehad.

succes en groetjes sandra
 
Terug
Bovenaan