stoppen met borstvoeding

Hoi,

Wie stopt of is gestopt met borstvoeding en waarom?
Mijn zoontje is nu 10 weken en ik denk erover om te stoppen met borstvoeding. Het voelt allemaal heel dubbel want het gaat nl. erg goed met de borstvoeding, hij groeit heel goed en ik heb voldoende voeding.
Het doet wel vaak pijn met aanleggen en is dan ook niet direct weg, de pijn houdt dus enige tijd aan. Ook wordt hij steeds onrustiger met drinken en ligt te trekken en duwen met z'n hoofdje.
Dit zou allemaal op zich niet een aanleiding hoeven zijn om te stoppen maar ik heb er ook nog 1 van 2 en 3 jaar  rondlopen die de nodige aandacht vragen en ze weten ook dat ze alles wat niet mag kunnen doen wanneer ik met de jongste aan de borst zit.
Daar komt nog bij (dit is eigenlijk de hoofdreden) dat ik zo ontzettend moe ben en blijf.
Ik slaap goed, maar die borstvoeding is zo uitputtend voor me dat ik het idee heb dat ik leeggezogen wordt.
Hierdoor ben ik voor de andere kinderen niet zo'n vrolijke en lieve moeder en ik vind het niet zo eerlijk tegenover hen.
Ik kan niks hebben en om de haverklap krijgen ze weer op hun kop terwijl ik het idee heb als ik wat meer mens zou zijn zou dat lang zo veel niet gebeuren.

Jullie begrijpen misschien wat ik bedoel maar omdat het zo goed is voor m'n zoontje vind ik het weer jammer om te stoppen.
Over 2 maanden hoef ik pas te gaan werken dus ik dacht als ik 5 weken met afbouwen bezig ben dan heeft hij in principe toch 3 maanden borstvoeding gehad en dan heb ik zelf nog een beetje de tijd om bij te trekken voor ik weer ga werken.
Klinkt dit nu allemaal erg egoistisch of toch niet.
Het beste voor je kind natuurlijk maar als ik er zelf aan onderdoor ga en m'n andere twee kinderen ook is het toch verstandiger om af te bouwen?
 Groetjes Son

Hallo Son,
Voel je alsjeblieft niet schuldig tegenover je kindje. ik ben namelijk momenteel om dezelfde reden aan het afbouwen. Tygo groeit goed, maar maakt ook aan de borst van die acrobatische sprongen. Hij trekt en schud met zijn hoofd als een dolle hond en laat steeds los, pakt dan weer vast om vervolgens weer los te laten. Het lijkt wel een spelletje voor hem te worden. Tygo is nu 12 weken oud en ik hoef ook pas 2 januari weer te werken (vakantie enzo nog even opmaken). Ik ben nu (nog maar) 3 dagen bezig en Tygo heeft veel moeite met de fles te pakken (zie topic: help help hèèèèèlp). Toch heb ik het gevoel dat hij na het drinken van de fles veel voldaner is. Ik geef 5 voedingen per dag en de 4e voeding is nu flesvoeding. Als ik de derde voeding heb gegeven, is hij veel sneller wakker en erg huilerig, soms erg ontroostbaar. Als ik hem dan oppak begint hij direct te zoeken naar de borst. Ik denk dat de borstvoeding bij mij heel snel terugloopt en dat hij (in ieder geval van de derde voeding) niet meer genoeg krijgt. Ik begin dan ook morgen dan al met twee flesvoedingen, namelijk de tweede en de vierde voeding. Misschien dat hij dan ook de speen wat meer snapt, want dat is zijn drinkprobleem bij de fles. Hij snapt het gewoon even niet, het knopje moet even omgeschakeld worden. Ik ben heel blij dat ik de stap heb gezet om de borstvoeding af te bouwen, ondanks dat het misschien nog niet heel erg noodzakelijk was. Je moet er allebei plezier aan hebben en niet één van beide!!!
Succes

hoi,

Ook ik ben wegens oververmoeidheid gestopt. Ik heb hellp-syndroom gehad en begon daardoor compleet uitgeput aan de kraamtijd. Emma mocht de eerste 3 dagen niet aan de borst i.v.m. mijn medicatie en heeft daardoor niet goed leren happen. Ze kwam elke 2.5 uur (ik had meer dan genoeg voeding, maar lichtverteerbaar) en ik kon haar wel 10 keer opnieuw proberen aan te leggen, het ging niet. Zij in tranen, ik in tranen dus een drama. Ik kon niet genieten van haar. Vroeg me zelfs af of ik een postnatale depressie kreeg. Na 4 weken aanmodderen zijn we gestopt en vanaf dat moment merkte ik dat ik langzaam weer wat energie terug kreeg. Het was een zware beslissing totdat ik merkte dat het voor mijzelf zoveel beter is. Nu voel ik me er veel beter bij.

Sterkte met de beslissing.
Diane  

Borstvoeding moet voor allebei leuk zijn! Als het voor moeder of voor baby niet meer leuk is, kun je beter stoppen. Liever allemaal tevreden en gelukkig met kunstvoeding, dan allemaal chagerijnig omdat het niet goed wil met de borstvoeding! De kunstvoeding tegenwoordig is ook van zeer goede kwaliteit, dat het voor de gezondheid van moeder en kind beter is tevreden en gelukkig te zijn. Dat is wat mij is verteld door de vrouw bij  wie ik  borstvoedingscursus  heb gevolgd. Zelf is ze super fanatiek met borstvoeding (de jongste van 4.5 jaar oud krijgt nog af en toe borstvoeding!), maar geeft dus wel aan dat het voor iedereen prettig moet zijn.

Bij mij is de borstvoeding uiteindelijk niet gelukt door een onrustige Tijs de eerste dagen, vervolgens een slapende Tijs die niet wakker te krijgen was voor een voeding en daarom gevoed werd via vingervoeden. Vervolgens was ik zelf oververmoeid, kreeg er een buikgriep overheen en dat allemaal nog in de kraamweek. Ik zat dag en nacht te eten en bleef afvallen. In het begin ging het goed met kolven. Maar na 2 weken kreeg ik geen hele voeding meer gekolfd. Om de borstvoeding toch goed op gang te krijgen heb ik liters brandnetelthee gedronken en een aantal dagen om de 2 uur gekolfd. Alles mocht niet baten en na 3.5 weken heb ik de knoop doorgehakt en ben ik gestopt met BV. De BV liep heel snel terug en na een week heb ik niet meer gekolfd en heb ik ook nergens meer last van gehad.  Ik werd er zelf een stuk gelukkiger van, ik kon nu tenminste echt genieten van Tijs. Ik knapte heel snel op, ik ging iedere dag met sprongen vooruit. Al met al was de BV dus te zwaar voor mijn lijf na het slaaptekort en de buikgriep.  Tijs doet het  super op de  kunstvoeding, we zijn er allebei uiteindelijk gelukkiger van geworden en ik heb er dus nog altijd  geen spijt van dat ik gestopt ben.  

Hoi,

Ik ben met 12 weken gestopt met bv geven. Ik was ook zo moe en ik was het eerlijk gezegd ook een beetje zat (dat het alleen op mij aankwam).
Daarnaast moest ik met 13 weken al weer werken en het kolven lukte voor geen meter. Ook had ik het idee dat de Bv steeds verder terug liep.

Om een lang verhaal kort te maken........ik vind het eerlijk gezegd heerlijk dat het klaar is. Ik ben heel blij dat ik die 12 weken bv heb gegeven en ik zou het bij een volgende echt wel weer doen. Maar ik ben blij dat mijn lichaam nu na een jaar weer echt van mij is! Ik mag weer wijntjes drinken, pittig eten en ik voel me een stuk energieker.
Mijn volle borsten zijn helaas wel verdwenen haha...maar ja...je kan niet alles hebben.

Voel je aub niet schuldig (deed ik ook de eerste tijd) en doe gewoon waar jij zin in hebt.
Zoals iemand hiervoor al zei....het moet voor allebei leuk zijn! Alleen dan heeft het ook al die voordelen. Aan een overmoeide moeder hebben kindjes helemaal niets toch!

Veel succes!

Ik wilde er net een topic over openen, want ook voor mij is het heel dubbel. Nynke is nu ruim 11 weken en ik wilde als ze 12 weken is gaan overgaan op flesvoeding. Niet omdat het niet goed gaat, maar omdat ik gestopt wil zijn als ik weer ga werken in januari.
Het is echt dubbel, want het gaat goed en ik heb genoeg. Ze heeft echter de laatste 2 weken ook dat ze onrustig is aan de borst. Toen ik vandaag bij het cb was bleek ook dat ze niet zo heel veel is aangekomen (130 gram in 2,5 week). Ze is echter ook verkouden en heeft (waarschijnlijk) weer spruw. Dus daar kan het ook mee samenhangen.

Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die voor zichzelf wil kiezen, ben het ook een beetje moe dat ik altijd moet voeden. Afgelopen weekend ben ik voor het eerst weg geweest en heeft ze 4 flesjes gehad bij Oma (gekolfde bv). Wat was het fijn dat ik eens een dagje niet hoefde te voeden.

Maar dan nog een vraagje; het cb adviseerde mij om de 3e voeding als eerste te laten vallen, maar ik lees bij jullie de 4e voeding. Is er een schema hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Succes allemaal!
Groetjes,
Patty (mv Nynke 09-09-06)

Terug
Bovenaan