Stoppen met borstvoeding

Hoi,

Mijn zoontje is vandaag 11 dagen oud. Heb in de eerste week borstvoeding gegeven, maar had zo ontzettend veel pijn aan mijn tepels dat ik er mee stop.
Nu krijgt hij om de 3uur een voeding(borst) uit de fles, want ik ben ook aan het kolven.
Dit wil ik dan gaan afbouwen. Heb nu de voeding van half5 laten vervallen.
Volgens het consultatiebureau moet ik 4dgn wachten om er weer een tijdstip om te kolven vanaf te halen. Zo ben ik wel erg lang bezig. Hij krijgt nog minimaal 7 voedingen op een dag. Heeft iemand tips om af te bouwen?
Ik vind het nogal vermoeiend... Eerst mijn zoontje de fles geven en daarna nog een kwartier kolven... Vooral 'snachts is dit bijna niet te doen (vermoeidheid). Zijn er mensen die dit ook zo doen? Of andere tips hebben?
Uiteindelijk is het de bedoeling om over te stappen op flesvoeding.
 
Hoi,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je van de pijn af wilt. Stoppen met voeden is idd een manier van symptoombestrijding. Het is echter geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem. In veel gevallen worden pijn en kloofjes veroorzaakt door niet goed aanleggen. Het is heel belangrijk dat het kindje voldoende borstweefsel in zijn mondje heeft, dus de tepel én (een groot gedeelte van) de tepelhof (je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ;-)). De tepel komt dan helemaal achterin het mondje van de baby terecht, in het zachte gedeelte en daar kan de tepel niet schuren of stuk gaan. Kijk maar eens naar dit animatiefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Zln0LTkejIs . Verder is op deze sites goede informatie te vinden over het aanleggen:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding-het-belang-van-goed-aanleggen.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/aanleggen.html
http://www.eurolac.net/index.php?p=35

Als je aan de hand van deze informatie kunt vaststellen dat het aanleggen idd niet helemaal goed gaat, dan zou je kunnen overwegen om dat te gaan verbeteren? Je kindje is nog heel jong, ik denk dat je hem met wat extra aandacht en zorgvuldigheid kunt leren om goed aan de borst te gaan drinken. Wanneer jullie het voeden samen goed onder de knie hebben, verdient die tijdsinvestering zich ruimschoots terug en zal het steeds meer een automatisme worden.
Wanneer je vragen hebt over borstvoeding, of je bent op zoek naar informatie, steun of een luisterend oor, kun je altijd contact opnemen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. De VBN en LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen of mailen en er zijn geen extra kosten aan verbonden; in geval van een telefoongesprek betaal je dus alleen je eigen telefoonkosten. Voor contactgegevens kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op www.lalecheleague.nl .

Verder kan ik me voorstellen dat het voor jezelf waarschijnlijk mooier zal zijn om na het overwinnen van een behoorlijke uitdaging met trots terug te kunnen kijken op een uiteindelijk geslaagde borstvoedingsperiode. Mocht je op dit punt toch graag verder willen gaan met afbouwen, dan kun je wellicht uit de voeten met de volgende informatie:
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/afbouwen-of-spenen/afbouwen-van-borstvoeding.html
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/afbouwen/kolf.html

Beterschap!

 
Hoi lin, ik heb in een week afgebouiwd of eigenlijk al in 3 daagjes. Mijn prosuctie liep zo snel terug.
De stuwing krijg je toch wel alleen wat heftiger als je sneller afbouwt. Ik zou bijv na 2 dagen weer een voeding afbouwen ipv 4.
De pijn zal wel ff blijven hoor. Ik heb al ander halve week flinke stuwing en das ook echt pijnlijk. Over dat aanleggen klopt wel maar als je het zat ben moet je gewoon achter je beslissing staan! Tis jou lichaam.
Suuces ermee!
 
Gister heb ik er weer een kolfmoment vanaf gehaald, heb om 13.30u en 16.30u niet gekolfd. Mijn borsten begonnen om 18.00u veel pijn te doen, dus toen ben ik gaan kolven.
Of had ik dan toch tot 19.30u moeten wachten?
Iemand een idee?
 
Hoi,
Hier een moeder die na 5 dagen over is gegaan op kolven. Mijn zoontje is nu bijna 6 weken en drinkt 5 voedingen per dag. Ik kolf 5 of 6x per dag, vaak ook 1x s'nachts. Het is inderdaad wel vermoeiend, vooral als de kleine s'nachts ook nog een voeding vraagt en dat niet helemaal gelijk loopt qua tijd.
Dit is al mijn 3de kind en de bewering het de tijd geven en beter aanleggen gaat echt niet altijd op.
Heb alles geprobeert maar alle factoren tegen.
Ik heb er de tijd nu wel voor om het zo te doen. Bij de vorige 2 kinderen echter na 14 dagen en 2 dagen overgegaan op de fles. Die zijn nu 9 en 10 jaar en hebben er geen nadelige gevolgen van gehad. Ik vind dat de voeding gauw terugloopt als je niet vaak genoeg kolft. Ik zou dus niet te lang wachten met kolven als je borsten pijnlijk zijn.
Er komt zo vanzelf steeds meer tijd tussen de kolfmomenten.(dat gaat vrij vlot). Als je te lang wacht is de kans dat je borstontsteking oploopt.
Da's geen pretje.
Doe wat jezelf prettig vind, succes!!!
Kinderen worden met de fles ook groot en ook wel zonder allergieen e.d.

Groeten,
Marian
 
Hoi,

Ik weet niet of je al op borstvoedingsforum hebt gekeken of een andere site over borstvoeding?
Misschien kun je een kijken op de site van kind en gezin daar staat ook beschreven hoe je kunt stoppen of dat je het kunt combineren.

Mag ik vragen waarom je na de voeding kolft of is de flesvoeding de kolf opbrengst van de vorige voeding?
Het lijkt mij erg vermoeiend om elke voeding te moeten kolven.
Ik geef nu 7mnd bv en ik moet ook wel opletten dat m'n dochter goed aanhapt want zij wil te snel en dan haal ik haar d'r even vanaf zodat ze opnieuw moet aanhappen.

Succes!! en goreten Henrieke
 
Ik kolf de ene keer voor zijn voeding, en de andere keer na zijn voeding. Dat ligt er net aan hoelaat hij gegeten heeft. Mijn kolftijden probeer ik nl wel aan te houden. Moet zeggen. Dat gaat erg goed. Mijn productie wordt al heel wat minder. Eerst kolfde ik 100cc en nu krap 60cc. En dat is dus niet genoeg voor een hele voeding voor mijn zoontje. Vandaar dat hij voornamelijk flesvoeding krijgt nu.
 
Terug
Bovenaan