stoppen met BV (1 jr)

<p>Hallo medemamma's,</p><p> </p><p>Mijn kleine meisje wordt over drie weken 1 jaar, hiep hiep!</p><p>Nu wil ik héél graag stoppen met borstvoeding, maar weet niet goed hoe ik dit aan kan pakken. De pediater zegt dat ik gewoon kan stoppen zonder te substitueren met KV of gewone melk. Langzaam afbouwen of gewoon "de kraantjes dichtdraaien", het is aan mij (aldus de pediater).</p><p> </p><p>Het punt is echter dat meisje voornamelijk nog 's nachts drinkt en als ze thuis komt van KDV en alleen met mij is (en dan heel hangerig wordt). </p><p>'s Nachts wordt ze heel vaak wakker en ik krijg haar bijna onmogelijk in slaap zonder borst. Overdag op het KDV en wanneer ik 's avonds werk en ze met haar pappa is, kan ze echter wel gewoon slapen. </p><p> </p><p>Ik ben bang voor drama's als ik ga stoppen, en omdat ze al zo'n moeilijke slaper is, heb ik niet zoveel energie voor nog meer drama. Echter baal ik zo van borstvoeding dat ik echt heel graag z.s.m. wil stoppen. Ik heb superveel respect voor langvoeders en benijd moeders die wel kunnen genieten van borstvoeding, maar ik ben er echt niet happy mee. Ik heb het alleen zo lang volgehouden omdat het zo goed is voor meisje.</p><p> </p><p> </p><p>Ons schema is nu zo'n beetje:</p><p> </p><p>6:00 BV</p><p>8:00 ontbijt (yogurt, gezonde babykoekjes, versgeperste sinaasappelsap)</p><p>9:00 naar KDV</p><p>9:30 tussendoortje (fruit)</p><p>11:30 heel uitgebreide lunch (op z'n Italiaans, want wij wonen in Italië)</p><p>13:00 - 15:00 slapen</p><p>15:30 - tussendoortje (yogurt)</p><p>16:00 naar huis</p><p>(16:30 BV in geval van hangerige huilbui)</p><p>18:00 avondeten</p><p>19:30 BV en slapen</p><p>23:00 huilend wakker en BV</p><p>2:00 huilend wakker en BV</p><p>4:00 huilend wakker en BV...</p><p> </p><p>(Soms wakker om de twee uur, soms om het uur...)</p><p> </p><p>Iemand tips om het stoppen soepel te laten verlopen? Beter afbouwen of cold turkey? En zal het nachtelijke gespook verbeteren of nog erger worden?</p><p> </p><p>Alvast bedankt!!</p>
 
Oh my wat n drama nachten, respect! Maar zou je geen kv kunnen geven en daarna even knuffelen voor huid op huid contact? Op kv zouden ze ook beter door moeten slapen.. overigens geen ervaring, maar ik snap dat je helemaal op bent..
 
Hoi,Wat een pittige nachten heb je zeg! Kan het zijn dat je dochtertje overdag te weinig slaapt en daardoor ook snachts slecht slaapt? Dat ze te overmoeid is geraakt om alle prikkels goed te kunnen verwerken? Ter vergelijking, mijn zoontje is nu 14 maanden en slaapt snachts van 7 tot 7 (met 1 nachtvoeding) en overdag nog twee slaapjes van 1.5 a 2 uur. Misschien heb je iets aan het boek: dreumes in dromeland, van Stephanie Lampe. Ik heb veel gehad aan haar andere boeken toen mijn zoontje nog een baby was.Met het afbouwen zou ik beginnen met de makkelijke voedingen, zoals de ochtendvoeding en de avond voeding voor het slapen gaan. Die zou ik eerst vervangen door kunstvoeding, en die daarna langzaam afbouwen door steeds 10 ml minder te geven. Pas daarna de voedingen die ze nodig heeft als 'troost'. Maar misschien dat die al vanzelf verdwijnen, omdat je productie ook omlaag zal gaan. Je kunt die afbouwen door haar steeds korter te laten drinken (moet je wel timen) en het bij knuffelen te houden daarna. 's nachts zou je 1 voeding kunnen vervangen door kunstvoeding, en die afbouwen door steeds 10 ml minder te geven. Dan weet je zeker dat ze geen honger heeft snachts.

Hopelijk lukt het en wordt het snel makkelijker voor je. Succes en sterkte!
 
Bedankt voor de reacties! Wat betreft KV; ik ben daar een beetje huiverig voor omdat meisje daar niet aan gewend is (altijd volledig BV gegeven en toen langzaam over op vaste voeding), en daar ze ook geen speen etc heeft ziet ze de fles totaal niet zitten. Overdag drinkt ze uit een beker zonder tuit. Wel een maandje terug geprobeerd om wat KV te introduceren in een gewone beker, maar dat kreeg ik zo weer terug!En de pediater raadde het af, omdat dat dan ook weer afgebouwd moet..maar ik zal het toch maar weer proberen. Ik ben wel een beetje bang dat als ik de ochtend en/of avondvoeding vervang, er dan 's nachts nòg meer behoefte aan troost is. Het er zou wel goed kunnen dat meisje overdag te weinig slaapt. Op KDV slaat ze het korte ochtendslaapje over en pakt 's middags ruim twee uur. 'S avond tegen zessen is ze al erg moe, maar dan komt papa thuis en wordt ze weer even actief om vervolgens om 19:30/20 met enige tegenzin naar bed te gaan. In principe blijft ze dan 12 uur lang in bed liggen, als ze niet een keer of 6 wakker zou worden. Op KDV is niet echt speling voor meer slaap, maar misschien kan ik met haar bedtijden thuis rommelen.. En ik zal het boekje van Lampe opzoeken, bedankt voor de tip!
 
Oh een detail dat ik vergat te vermelden; tot 6 maanden sliep meisje hemels, maar een keer wakker 's nachts voor BV en viel dan zo weer in slaap.In die tijd gingen we verhuizen en begon de ellende, meteen na de verhuizing een maand bij schoonmoeder aan zee, toen nieuwe woning, en vervolgens wenperiode KDV met bijbehorende griepjes en verkoudheden.. Tot dusver best een tumultueus leventje!
 
Fijn dat je wat aan de adviezen hebt! Het cb adviseert hier inderdaad ook om gewoon koemelk te pakken ipv kunstvoeding. Misschien dat dat een oplossing is? Volgens mij mogen ze max. 300 ml per dag, inclusief yoghurt. Moet je even checken. 

Dat klinkt inderdaad als een onrustige tijd voor jullie! Het kan goed dat ze daardoor slechter slaapt. Even de tijd nemen voor weer een nieuwe rust en regelmaat-ritme lijkt me fijn voor jullie. Even meedenkend: misschien kun je haar savonds een extra (kort) slaapje laten doen? Tussen 17.00 en 18.00? 

Wij houden hier het 2-3-4 ritme aan van Lampe, en werkt goed. Dat houdt in dat mijn zoontje 2 uur na het wakker worden sochtends weer naar bed gaat, na dat slaapje is hij 3 uur wakker voor het middagslaapje en daarna gaat hij naar bed als hij moe is (dat zou dus na 4 uur mogen zijn, maar dat redt hij nooit). In praktijk ziet dat er zo uit: 7 uur wakker, 9-11 naar bed, 14.00-16.00 naar bed en dan 19.00 er weer in, maar soms ook eerder. 

Veel succes! Hopelijk wordt het snel rustiger voor jullie.
 
Terug
Bovenaan