<p>Hallo medemamma's,</p><p> </p><p>Mijn kleine meisje wordt over drie weken 1 jaar, hiep hiep!</p><p>Nu wil ik héél graag stoppen met borstvoeding, maar weet niet goed hoe ik dit aan kan pakken. De pediater zegt dat ik gewoon kan stoppen zonder te substitueren met KV of gewone melk. Langzaam afbouwen of gewoon "de kraantjes dichtdraaien", het is aan mij (aldus de pediater).</p><p> </p><p>Het punt is echter dat meisje voornamelijk nog 's nachts drinkt en als ze thuis komt van KDV en alleen met mij is (en dan heel hangerig wordt). </p><p>'s Nachts wordt ze heel vaak wakker en ik krijg haar bijna onmogelijk in slaap zonder borst. Overdag op het KDV en wanneer ik 's avonds werk en ze met haar pappa is, kan ze echter wel gewoon slapen. </p><p> </p><p>Ik ben bang voor drama's als ik ga stoppen, en omdat ze al zo'n moeilijke slaper is, heb ik niet zoveel energie voor nog meer drama. Echter baal ik zo van borstvoeding dat ik echt heel graag z.s.m. wil stoppen. Ik heb superveel respect voor langvoeders en benijd moeders die wel kunnen genieten van borstvoeding, maar ik ben er echt niet happy mee. Ik heb het alleen zo lang volgehouden omdat het zo goed is voor meisje.</p><p> </p><p> </p><p>Ons schema is nu zo'n beetje:</p><p> </p><p>6:00 BV</p><p>8:00 ontbijt (yogurt, gezonde babykoekjes, versgeperste sinaasappelsap)</p><p>9:00 naar KDV</p><p>9:30 tussendoortje (fruit)</p><p>11:30 heel uitgebreide lunch (op z'n Italiaans, want wij wonen in Italië)</p><p>13:00 - 15:00 slapen</p><p>15:30 - tussendoortje (yogurt)</p><p>16:00 naar huis</p><p>(16:30 BV in geval van hangerige huilbui)</p><p>18:00 avondeten</p><p>19:30 BV en slapen</p><p>23:00 huilend wakker en BV</p><p>2:00 huilend wakker en BV</p><p>4:00 huilend wakker en BV...</p><p> </p><p>(Soms wakker om de twee uur, soms om het uur...)</p><p> </p><p>Iemand tips om het stoppen soepel te laten verlopen? Beter afbouwen of cold turkey? En zal het nachtelijke gespook verbeteren of nog erger worden?</p><p> </p><p>Alvast bedankt!!</p>