Hoeveel flessen krijgt je kindje nog?
Ik ben met 12 maanden gestopt met de middagfles, en die vervangen voor gewone melk uit een tuitbeker. Dat ging prima. Dus gewoon een boterham + melk.
De ochtendfles met 14 maanden mee gestopt. Ze had altijd echt enorme honger in de ochtend en accepteerde geen gewone melk of boterham. Ze wilde gewoon een fles, daarna was ze voldaan en een stuk vrolijker. Ik gaf vanaf 12 maanden wel nog maar 100cc fles in de ochtend en daarna nog een boterham. Met 14 maanden kon de ochtendfles er echt af en accepteerde ze gewoon boterham + melk, net als bij de lunch.
Mijn dochter is nu 15 maanden en krijgt nog steeds de avondfles rond 19:30, 180cc. Hier vraagt ze echt om en ze slaapt er goed op, dus die krijgt ze gewoon nog van me. Ik.zie geen reden om daar mee te stoppen, ik vind het fijn dat haar buikje nog goed gevuld is voor de nacht. Ze gaat vanzelf een keer aangeven wanneer ze de fles niet meer wilt.
Bij mn oudste dochter heb ik het destijds ook zo gedaan en zij was uiteindelijk met 17 maanden volledig van de fles af. Ik vond dat prima. Ik vind het onzin om direct met 1 maar te stoppen, terwijl mn kinderen de fles nog zo lekker vinden en er om vragen.
Dus ik heb het langzaam afgebouwd, niet in 1 klap met alle flessen gestopt. Er zijn mensen die dat wel doen en waar dat goed gaat, maar ik doe het liever op een wat rustigere manier en bouw fles voor fles af en laat mn kinderen een beetje zelf aangeven wanneer ze er geen behoefte meer aan hebben. Mijn streven is wel om vóór de 18 maanden echt van de fles + opvolgmelk af te zijn, dat vind ik wel de max.
Mijn dochters schelen 21 maanden. Ja, t was best pittig dat eerste jaar nadat de tweede geboren was. Jouw kindjes schelen nog minder in leeftijd straks, 15 maanden? Succes, het wordt zwaar! Maar nu mn oudste 3 jaar is en de jongste 15 maanden, is de rust wel weer teruggekeerd in huis en vooral heel erg genieten... maar ik ben dolblij dat het eerste jaar om is, ik vond het erg zwaar soms. Nu heb ik ook geen heel goede slapers, bijna elke nacht wel 1-2x eruit en om 5.45 is de eerste alweer wakker.. hopelijk slapen jouw kindjes wat beter