Stoppen met de fles en kunstvoeding

<p>Hoi lieve mama's, papa's en verzorgers(sters),</p><p>Ik heb een vraagje mijn kleine word binnenkort 1 jaar.</p><p>Dit zet mij meteen aan het denken. Wanneer moet/ga ik stoppen met de flessen kunstvoeding?                    Gaat dit effect hebben op zijn slaapjes?</p><p>We krijgen namelijk in februari een babytje. Hierdoor wil dat het toch allemaal mooi geleidelijk loopt voor hem en ook toch een beetje stiekem voor mama en papa.</p><p>Nu is mijn vraag hoe hebben jullie dit aangepakt? En wat zijn jullie ervaringen met two under the two? </p><p>Alvast super bedankt!</p>

Hoeveel flessen krijgt je kindje nog?
Ik ben met 12 maanden gestopt met de middagfles, en die vervangen voor gewone melk uit een tuitbeker. Dat ging prima. Dus gewoon een boterham + melk.
De ochtendfles met 14 maanden mee gestopt. Ze had altijd echt enorme honger in de ochtend en accepteerde geen gewone melk of boterham. Ze wilde gewoon een fles, daarna was ze voldaan en een stuk vrolijker. Ik gaf vanaf 12 maanden wel nog maar 100cc fles in de ochtend en daarna nog een boterham. Met 14 maanden kon de ochtendfles er echt af en accepteerde ze gewoon boterham + melk, net als bij de lunch.
Mijn dochter is nu 15 maanden en krijgt nog steeds de avondfles rond 19:30, 180cc. Hier vraagt ze echt om en ze slaapt er goed op, dus die krijgt ze gewoon nog van me. Ik.zie geen reden om daar mee te stoppen, ik vind het fijn dat haar buikje nog goed gevuld is voor de nacht. Ze gaat vanzelf een keer aangeven wanneer ze de fles niet meer wilt.
Bij mn oudste dochter heb ik het destijds ook zo gedaan en zij was uiteindelijk met 17 maanden volledig van de fles af. Ik vond dat prima. Ik vind het onzin om direct met 1 maar te stoppen, terwijl mn kinderen de fles nog zo lekker vinden en er om vragen. 
Dus ik heb het langzaam afgebouwd, niet in 1 klap met alle flessen gestopt. Er zijn mensen die dat wel doen en waar dat goed gaat, maar ik doe het liever op een wat rustigere manier en bouw fles voor fles af en laat mn kinderen een beetje zelf aangeven wanneer ze er geen behoefte meer aan hebben. Mijn streven is wel om vóór de 18 maanden echt van de fles + opvolgmelk af te zijn, dat vind ik wel de max.
Mijn dochters schelen 21 maanden. Ja, t was best pittig dat eerste jaar nadat de tweede geboren was. Jouw kindjes schelen nog minder in leeftijd straks, 15 maanden? Succes, het wordt zwaar! Maar  nu mn oudste 3 jaar is en de jongste 15 maanden, is de rust wel weer teruggekeerd in huis en vooral heel erg genieten... maar ik ben dolblij dat het eerste jaar om is, ik vond het erg zwaar soms. Nu heb ik ook geen heel goede slapers, bijna elke nacht wel 1-2x eruit en om 5.45 is de eerste alweer wakker.. hopelijk slapen jouw kindjes wat beter ;) 

Wij zijn toen hij zo'n 11 maanden was langzaam begonnen met een beetje gewone melk of karnemelk te geven zodat hij aan die smaak kon wennen. Dit ging vrijwel meteen heel goed, zodat hij net voor zijn eerste verjaardag al bij ontbijt en lunch een beker (karne)melk dronk. Na het avondeten zijn wij hem yoghurt gaan geven en toen eigenlijk meteen gestopt met de flessen die hij nog dronk(ochtend en avond). Ik heb niet het idee dat hij de flessen gemist heeft, hij heeft er ook niet slechter om geslapen. 

je kan de flesvoeding goed mengen met gewone melk. Dan wennen ze langzaam aan en kun je dat afbouwen tot ze alleen melk drinken.

zo heb ik het gewoon aangepakt toen hij 1 werd. En ben echt begonnen met ontbijt. Dus een beker melk en een boterham bijv. 

Hoi CvB,
Bedankt voor je reactie.
Hij krijgt nu 3 flessen om 7.00/12.30/19.00 je aanpak bevalt mij en spreekt mij ook aan. Ik denk dat ik het dan indd ook op die manier ga proberen en vooral ga kijken wat hij fijn vind.
Klopt 15 maanden verschil! Voelt heel dubbel ben er heel blij mee maar ergens een beetje onzeker? Maar het gaat vast goed komen we vinden onze draai vast wel!

Mijn dochter is 13 maanden. De middag fles er af gedaan. Ze drinkt helaas nog geen gewone melk en water gaat er ook nog niet goed in. Dus ik zit nu op de 4 dreumesmelk. Ochtend en avond krijgt ze die.
Mijn 2de komt trouwens ook in februari. Zit 16 maanden tussen. Ik denk zelf dat elke leeftijd wel weer iets heeft waardoor het druk is. Gewoon op ons af laten komen.

Wel ook heel leuk hoor, zo weinig leeftijdsverschil! Maar t zal vast wel even overleven zijn de eerste maanden. 
Wat gebruiker hierboven zegt klopt ook zeker. Wat het leeftijdsverschil ook is, er zijn altijd voor- en nadelen en het perfecte leeftijdsverschil bestaat niet. Je legt je erbij neer, je stort je erin en het komt uiteindelijk goed! Ze worden vanzelf groter en t gaat steeds wat makkelijker.
Succes!!

Terug
Bovenaan