Stoppen met fulltime kolven

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik zit met een aantal vragen en ik hoop dat er hier moeders zijn die hetzelfde hebben meegemaakt of antwoord hebben op mijn vragen. Mijn zoontje is nu bijna 4 weken oud. Tijdens de kraamtijd kwamen wij erachter dat ik vlakke tepels had en dat mijn zoontje niet makkelijk kon aanhappen. Ik ben toen borstvoeding gaan geven met een tepelhoedje. Dit heb ik een aantal dagen geprobeerd maar was ook geen succes voor zowel mijzelf als mijn zoontje. Iom de kraamzorg en mijn verloskundige heb ik de keuze gemaakt om fulltime te gaan kolven en de moedermelk via de fles aa  te bieden. Dit verliep goed totdat  mijn zoontje meer mocht gaan drinken. Ik kolfde steeds minder moedermerk. Ik heb toen powerpumpen 3 dagen gedaan en torn dat niet hielp, een week later gestart met een hele dag elk uur 10 minuten kolven. Helaas mocht dit ook niet baten. Ik was een hele dag en nacht elke 3 uur aan het kolven met als opbrengst 1 flesje per dag. Nu heb ik het toch wel moeilijke besluit genomen om mijn zoon volledig flesvoeding te gaan geven. Alleen mijn vraag nu is, hoe kan ik het beste afbouwen met kolven en wat doe ik met het afgekolfde melk? Kan ik af en toe mijn zoon nog 1 flesje afgrkolfde melk geven nu het nog kan, of kan ik het beter weggooien? Op advies van de kraamzorg hebben we ook moedermelk ingevroren voor als mijn zoon zijn inentingen krijgt, maar kan het kwaad om hem na zo veel tijd kunstvoeding te geven 1 a 2 flesjes borstvoeding te geven? De informatie die ik zoek kan ik nergens vinden en ook de lactatiekundige kon mij niet een duidelijk advies geven. Zij gaf aan om elke keer minder minuten te kolven, maar duurt het dan niet heel lang om ermee te stoppen?</p><p>Hoop dat jullie mij kunnen helpen</p>
 
Moeilijke keuze om te maken maar naar mijn mening moet kolven niet ten koste van alles gaan. Hier ging het aanleggen ook niet, tepelhoedje ook niet dus kolven en fles. Het werd me na een tijd echt te intensief dus na veel tranen ook gestopt.
Ik kreeg de tip van de lactatiekundige om alleen de ergste druk weg te kolven op de tijden dat ik normaal gewoon kolfde. Maar toen zat ik nog maar op 4 keer per dag kolven. En 's avonds de borsten wel nog even leeg te kolven.
Andere tips die ik gelezen heb waren: 1 voeding minder kolven. Dit een paar dagen volhouden tot er geen stuwing meer komt en dan nog een tijdstip weglaten (niet aansluitend aan het vorige tijdstip!)
Of elke keer iets korter kolven. Dus als je nu elke keer 30 min doet ga je met afbouwen elke keer 28 min doen. Dit een dag of 2 volhouden. Dan 26 min. Enz. 


Ik heb ondanks dat ik nog maar op 4 keer kolven per dag zat ongeveer 2 weken over het afbouwen gedaan. Het is belangrijk het op de goede manier te doen om borstontsteking te voorkomen. 


Op deze site staan ook goede tips en info: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema
 
Wat heb je er veel aan gedaan om de borstvoeding te laten slagen! Heel dapper.
En een goed besluit om te stoppen, dat lijkt mij gezien de situatie ook echt de beste optie. Niks om je voor te schamen. 
Ik zou de borstvoeding die je nu nog over hebt afwisselen met kunstvoeding. Zodat hij nu nog even beide krijgt en je kan zien hoe hij hier op reageert. Uiteindelijk is het voor zijn buikjes rustiger als je 1 soort voeding geeft. Dus nu volledig kunstvoeding geven en dan tijdens de inentingen ineens borstvoeding zou ik niet doen. Mijn ervaring is dat ze dan last van darmpjes krijgen en het ook niet meer lusten. (over het algemeen is bv zoeter dan kv).
Voor het afbouwen heb je verschillende methodes. Als ik lees hoeveel melk je produceert zou ik 'op verzoek' kolven. Dus wanneer jij voelt dat je borsten vol zitten. Dan kolf je totdat de druk er af is. Ik denk dat je dan binnen elke dagen niet meer hoeft. Dit is wel echt opletten met schijven en of bobbels in je borsten, en dus waken voor een ontsteking. Als dat zo is moet je weer wat vaker gaan kolven en masseren zodat het loskomt. 
Andere methoden is zoals je zelf al beschrijft, maar dat gaat wat langer duren. Wel minder risico op een borstontsteking, maar blijf opletten.
 
Ik heb ook hetzelfde gedaan als de dames hierboven omschrijven. De ergste druk eraf kolven. Bij mij heeft het iets langer dan een week geduurd en toen zaten mijn borsten nog wel vol, maar heeft mijn lichaam het beter zelf opgeruimd. Ik bleek dus niet gevoelig voor borstontsteking. 
Een vriendin van mij was dat wel, die heeft er een aantal gehad en heeft er een paar maanden over gedaan om af te bouwen. Zij liet elke keer een uur meer tussen het kolven (dus eerst om de 3 uur, dan 4 uur, dan 5 uur etcetera) een kolfde dus juist wel alles leeg. Dat was ook noodzakelijk.
Het blijft heel persoonlijk wat werkt dus het is misschien ook nog weer een beetje puzzelen! Ik hoop dat een beetje afkolven bij jou helpt en dat je er snel vanaf bent, dat geeft een hoop rust. Heel veel succes!
 
Terug
Bovenaan