STOPPEN MET NACHTVOEDING!!!

hallo allemaal...
ik heb een vraagje over het stoppen met nachtvoeding..(ik weet dat er een hele discussie was over het wel of niet voeden snachts..), de kinderarts zegt dat onze zoon zonder voeding kan snachts...ja, dat geloof ik wel, maar t is misschien de 'sabbel-gewoonte' als meneertje snachts waker wordt en weer lekker gerust kan inslapen...we proberen het nu, als hij huilt, met een speen ipv de borst...t kost eigenlijk veel meer moeite dan aan de borst geven, want je staat dan een hele tyd over zn bedje heen gebogen die speen in zn mond te houden!!! een heel gedoe dus...is dit een goede methode? gaat hij er aan wennen dat hij geen melk meer krijgt maar een speen??? we doen dit nu een dag of 5, t gaat soms redelijk goed en soms erg moeilijk...meestal krijgt hij zo rond 0.00 nog een voeding en dan wordt hij zo rond 2-3 uur wakker en wil 'sabbelen', dan geven we een speen en weer rond 6 uur een voeding...
heeft iemand ervaring met het stoppen van de nachtvoeding? en dan niet het uuuuuuren laten huilen onder het motto:'het went wel!'. wij wonen in een huis zonder kamerdeuren, dus laten huilen en de deur dicht trekken is geen optie!
heel erg bedankt voor jullie reacties!
groeten flean
 
Hoi Flean,

Grappig dat de kinderarts 'weet' dat je zoon wel zonder voeding kan 's nachts. Ik heb ook nog wel eens honger midden in de nacht :) Ik weet niet hoe oud je zoontje is, daar hangt natuurlijk veel van af. Mijn dochter is 6 maanden en wordt regelmatig wakker 's nachts. Ik meestal niet ;-) Ze ligt nl. bij ons in bed, dus ik leg haar gewoon aan de borst en slaap weer door. Gedoe met speentjes zou voor mij ook niets zijn, veel te veel werk! Dit werkt voor mij heel goed: ik weet 's morgens vaak niet eens meer hoe vaak ik gevoed heb.

Wat mij overtuigde van het belang van nachtvoedingen, was een verhaal dat ik een tijd geleden (bij mijn eerste) hoorde van een LLL-leidster. Ze legde uit dat in de eerste levensjaren de hersenen heel hard groeien (harder dan in de rest van het leven) en dat daarvoor een constante toevoer van voeding nodig is. De hersengroei vindt met name 's nachts plaats. Moedermelk bevat o.a. bepaalde vetzuren die essentieel zijn voor de hersengroei. Dus als ik het nachtvoeden even niet zie zitten, denk ik aan de hyperintelligente dochters die ik later krijg :)

Het helpt trouwens ook te denken dat je zeker niet de enige bent die 's nachts ligt te voeden!

Groetjes,
Pauline
 
Hallo Flean,

Ik ben direkt nadat de kraamhulp weg is gegaan ook gestopt met de nachtvoeding. Pascal was goed op gewicht en heeft in principe de nachtvoeding niet meer nodig. Hij werd de eerste dagen wel wakker maar sliep na een speen te hebben gegeven weer prima in. Maar na 1 week ging het mis hij bleef maar huilen, toen hebben we besloten om als hij s'nachts om voeding vraagt hem bij ons in bed te nemen en hem daar een speen te geven. 5 minuutjes werk (erin stoppen ff goed laten aanzuigen, en zelf weer gaan pitten ha ha ha) Dat hebben we ongeveer 2 weken gedaan. (De ene dag wel de andere niet, je weet wel wanneer hij begon te huilen alleen). Toen kregen we het drama dat hij alleen nog maar honger had de hele dag en ik de voeding met johannesbroodpitmeel ben gaan indikken. Hij slaapt nu dus s'nachts weer prima.

En ja Flean, er zijn nu ook eenmaal kinderen die nog niet zonder voeding kunnen en willen. En als jij s'nachts een uur opzit om hem stil te krijgen kun je hem net zo goed eten geven. Je wordt toch als moeder helemaal gek van het idee dat je je kind honger laat lijden.

Groetjes en suc6 Mirela
 
Ik vind het zoiezo niet nodig om een kleintje te laten huilen(mits het een huilbaby zou zijn, dan kan je soms niet anders)De meeste huilen niet voor niks, maar al gauw wordt er door buitenstaanders gezegd' je kan hem best ff laten huilen hoor' en dan met zo'n toontje. Je kent het wel. Ik kan je niet adviseren wat de nachtvoeding betreft. Ik weet alleen dat ik het probeer te rekken. Mijn dochter komt meestal tussen 4 en 5 en rek het tot een uur of half zes zes uur. Ben vandaag begonnen met uit te proberen wat er gebeurd als ik haar niet wakker maak voor de fles van 23uur. Ze had om 18 uur de laatste en ze werd pas om 3 uur wakker. Weet nu niet hoe het verder gaat aangezien het nu tien voor vier s'nachts is en dus nog niet weet hoe laat ze nu gaat komen.

Groetjes Syl
 
Hoi,
Ook ik kan je helaas niet veel verder helpen. Mijn dochtertje Nicia wordt morgen vijf maanden en wordt iedere nacht om4.30 uur wakker. Schreeuwt de hele tent bijelkaar en stopt wanneer ze mijn borst ruikt. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar nog een late voeding te geven, dus om 23.00 uur wakker te maken, maar dan komt ze steevast om 02.00 uur weer. Geef haar nu wel om 20.00 uur nutrilon met rijstebloem, maar ook dat mag niet helpen. Kan je dus alleen maar succes en sterkte wensen en ik zal me vannacht inderdaad troosten met de gedachte dat ik niet de eninge ben!

Oh ja heeft iemand een tip voor mij? Ik gebruik Avent flesjes, maar welke speen moet ik komen om het papje met de fles naar binnen te krijgen? voeding,want
 
Halloo! Hier een vraag van een erg vermoeide moeder.
Mijn zoontje van bijna 8 maanden oud slaapt prima, mits hij wel z'n voeding krijgt.
Rond een uur of 7 savonds als hij naar bed gaat krijgt hij een fles melk (210 ml).
Vervolgens rond een uur of 11 /12 krijgt hij een fles pap ( 210 melk en 3 scheppen groeiontbijt pap)
En snachts rond een uur of 3 /4 weer een fles melk (180 ml) De melk bevat johannesbrood pitmeel)

Het proces gaat als volgt, hij valt in slaap , wordt dan wakker (van de honger?) begint te huilen en krijgt vervolgens de fles. Ik heb ook wel eens geprobeerd om 'm te laten huilen ( ong. 15 min), en kijken of hij vanzelf in slaap valt, maar hij werd hysterisch, totdat hij z'n melk kreeg en weer in diepe slaap viel.(water hielp niet)

Overdag eet hij smorgens 3/4 potje fruit (de grote potjes) en met lunch 3/4 potje warm (de grote potjes). Rond een uurtje of 4 heeft hij meestal geen trek.

Kortom na nu bijna 8 maanden geen nacht te hebben kunnen doorslapen (we hebben nog 2 andere kindjes ) begin ik echt vre-se-lijk moe te raken. Heeft iemand de gouden tip? of zal ik me dan maar gaan verheugen op dat super inteligente kereltje van over een paar jaar...(bedankt Pauline!)
groetjes, Saskia
 
Terug
Bovenaan