Hallo papa's en mama's!

Mijn zoontje is ruim 7 maanden oud. Sinds een maand zijn we over op kunstvoeding. Rond 2300 krijgt hij nog een voeding (vraagt hij zelf om) en soms rond 3 uur weer, deze slaat hij soms ook over.

Nu had ik even contact met het cjg over de nachtvoedingen. De dame aan de telefoon vertelde mij dat we absoluut moeten stoppen met iedere voeding snachts, het is slecht voor de tandjes! Ik wil dat best doen maar niet op de manier die zij suggereerde; laten huilen of gecontroleerd laten huilen. Slaaptraining is niets voor ons en verder is het een prima slaper.

Iemand ervaring met afbouwen van nachtvoedingen op een iets vriendelijkere manier? Of stopte jouw kindje er gewoon zelf mee? Ik hoor (lees) het graag!

Nee hoor, als nachtvoeding met 7 maanden slecht was voor de tanden, zouden alle baby's slechte tanden hebben.
Als hij die om 3 uur 's nachts al af en toe over slaat, is hij die al aan het afbouwen.
Die rond 23:00 uur blijft echt nog wel even, tot hij 1 jaar is ongeveer dacht ik.

Misschien had ze de leeftijd verkeerd verstaan?

Laatst bewerkt:
Och, dat gezeur kreeg ik ook van het CB terwijl ik borstvoeding gaf. Gelukkig heeft het CB slechts een adviserende taak. Wat je doet met dat advies is gewoon aan jou. Ik heb tot 14 maanden in de nacht gevoed.

Beste F, zelf zijn mijn kinderen gek op melk, dus dit was ook een lastig punt bij ons thuis. Vooral bij de oudste. Uit wat ik op oudersvannu.nl heb gelezen, weet ik dat nachtvoedingen bij een baby van 7 maanden niet abnormaal zijn, zeker als je kindje er zelf om vraagt. Tandgezondheid is natuurlijk wel echt heel belangrijk, maar het afbouwen van nachtvoedingen hoeft niet per se via slaaptraining of gecontroleerd laten huilen, zeker niet als dat niet bij jou past. Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik zoeken naar een zachtere aanpak die meer voelt als een natuurlijke overgang.

Een mogelijke strategie die ik uit verschillende verhalen heb gehaald, is het stapsgewijs afbouwen van de hoeveelheid voeding per nacht(dit heb ik zelf ook gedaan en heeft gewerkt). Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met iets minder aanbieden tijdens de late voeding, zodat je kindje geleidelijk went aan minder melk en de behoefte afneemt. Het is daarbij belangrijk om goed te blijven luisteren naar je zoontje en te kijken wat werkt voor jullie beiden (en consequent te blijven met afbouwen).

Ook heb ik geleden dat sommige kindjes vanzelf stoppen met nachtvoedingen als ze volledig verzadigd zijn overdag. Mocht je nog twijfels hebben, dan zou ik aanraden om dit opnieuw voor te leggen aan een consultatiebureau, zodat je gerichte tips kunt krijgen. Ik ben geen expert, maar hopelijk geeft deze interpretatie je wat ideeën om een zachtere aanpak te vinden!

Hierbij nog mogelijk interessante artikelen voor jou:
dit artikel is medisch beoordeeld door lactatiedeskundige Christine Bulsing

Voedingsschema kind 7 maanden:
dit artikel is medisch beoordeeld door jeugdarts Lucy Smit en voedingsadviseur Sharon Asshcer

-Groetjes Jetske!

Hoi hoi!
Mijn dochter heeft ergens een periode tussen 6 maanden en een jaar niet ‘s nachts om voeding gevraagd. Kreeg ook een kunst. Ineens vanaf 1 jaar wel, elke nacht 1 fles. Met geen mogelijkheid eraf te krijgen. Met 1.5 stopte zij er zelf ineens mee. Overdag at ze echt voldoende, maar ze had die ene voeding ‘s nachts blijkbaar nodig.

Ik zou mij er niet te druk om maken hoor. 7 maanden is echt nog een ukkie en absoluut normaal dat ze ‘s nachts nog even wat drinken. Over het algemeen stoppen kindjes vanzelf als het niet meer nodig is voor hun.

Oh en ik ken een volwassen vrouw die soms gewoon om 3 uur ‘s nachts even een broodje gaat eten omdat ze honger heeft. zij is zelf hartstikke slank en gezond, maar blijkbaar soms ‘s nachts hongerig. Dus als je kindje van 7 maandjes het nog vraagt zeker niet moeilijk over doen!

Terug
Bovenaan