Stoppen met roken

<p>Hallo allemaal,</p><p>Een paar maanden geleden kwam ik erachter dat ik onverwacht zwanger was. Niet gepland, wel gewenst. Besloten om het te houden en langzaam bij beetje beginnen met wennen. Ik was er niet op voorbereid. </p><p>Ik ben nu 16 weken zwanger en ik rook nog steeds. Ik voel me elke sigaret schuldig en samen met mijn vriend afgesproken dat we vanaf morgen stoppen met roken. Deze datum staat al een week gepland dus je leeft er naartoe. </p><p> Nu vraag ik me af wat ik kan verwachten. De zin in een sigaret zal ik kunnen overwinnen door te denken aan t kindje wat in mij groeit, ik was een verstokte roker en stoppen kwam niet in mij op. Sinds mijn zwangerschap wel.</p><p>Ik weet dat het al laat is om nog te stoppen maar ik veroordeel mezelf hier al keihard over. Je mening is zeker welkom maar weet dat ik me er bewust van ben.</p><p>Ik open dit topic voor ervaringsverhalen. Wie is ook gestopt (wel of niet zwanger) en heb je ontwenningsverschijnselen gehad en zo ja hoelang hielden die aan? </p><p>Dan kan ik me daar goed op voorbereiden. </p><p>Ook vraag ik voor tips, wat hielp jou nou echt tijdens het stoppen?</p><p>Ik heb al een blad op a3 aan de deur hangen waarvoor ik t doe. Gevolgen voor t kleintje en voor mij als ik door zou gaan met roken.</p><p>Ik heb straks ook de 20 weken echo (weet de datum ff niet) en dit zal natuurlijk ook een top motivatie zijn. </p><p>Vandaag ga ik nog even voorbereidingen treffen (boodschapjes; veel fruit en lollies inslaan) en nog de echo foto’s door t huis verspreiden. </p><p> </p><p>Bedankt alvast! </p>

Hoi, het is nooit te laat om te stoppen dus hartstikke goed dat jullie deze stap nemen. Ikzelf ben 4 maanden voor de zwangerschap gestopt (20 jaar lang pakje per dag gerookt) en ook dat voelde niet vroeg genoeg. Gelukkig lijkt tot nu toe alles goed te zijn (ben nu 33 weken zwanger) dus daar heb ik mazzel mee. 
Waar ik de eerste 6 weken heel erg last van had nadat ik was gestopt: hoesten, keelpijn, nacht zweten, om het uur wakker snachts en nog meer keelpijn. Wat ik je als tip kan meegeven is: trap niet in dat nicotine stemmetje die je gaat krijgen want dat is echt een bitch. In het begin ben je nog super gemotiveerd en weet je dat je het nooit meer moet doen, maar na een paar dagen komt "zij" pas echt tot leven. "Vervelend he die hoest, als je nou eentje rookt gaat het misschien over " en "Je bent toch goed bezig? Het lukt je al heel goed dus als je eentje rookt kan dat vast wel" . 
Geloof mij; al je harde werk van de eerste dagen is voor niets geweest en je start weer op 0 wat betreft afkicken. Niet doen dus dat ene sigaretje/ hijsje. 
De aanhouder wint! Heel belangrijk om te onthouden is dat dat stemmetje echt door de nicotine komt en hoe langer jij gestopt bent hoe minder zij gaat praten. In het begin neemt dat stemmetje toe en zal je echt tegen jezelf moeten vechten. Waarschijnlijk krijg jij in je hoofd: de eerste 16 weken zijn toch ook goed gegaan? Of als je 20 weken echo goed is: zie je, ik kan heus nog wel afentoe roken want ze is gezond. 
Ik wil je hier absoluut niet mee demotiveren maar ik had zelf echt gehoopt dat iemand mij hiervoor had gewaarschuwd. Iedereen was zo "joh het is heel makkelijk, gewoon niet meer doen!" En "o wat raar dat jij moet afkicken, ik had nergens last van" dat ik onwijs aan mijzelf begon te twijfelen en zelfs bijna weer ging roken! Maar hoe meer ik erover ging praten hoe meer mensen ik trof die het ook moeilijk vonden in het begin, daardoor wist ik dat het een kwestie van volhouden is. Nog steeds heb ik het afentoe moeilijk maar ik ben zo ontzettend blij dat ik gestopt ben! 
Voordelen: je stinkt niet meer ( serieus, ik had echt niet door hoe erg roken stinkt!), na een tijdje krijg je mooie tanden en tandvlees, je verkoudheid duurt echt de helft zo kort, de doorbloeding in je lichaam wordt veel beter (minder koude voeten in bed), je gaat je geld uitgeven aan luxe producten - in jouw geval natuurlijk aan de baby - ipv aan sigaretten en het allerbelangrijkste: jouw gezondheid en die van de baby. Die extra zuurstof die je zal krijgen door te stoppen ga je echt nodig hebben  over een aantal weken. 
Zo, dit verhaal is echt veel langer geworden dan ik had gedacht dus ik stop er mee haha. 
Heel veel succes met stoppen! Zet 'm op en wees lief voor jezelf, het is al zwaar genoeg dus ga jezelf niet naar beneden praten. Zolang je niet rookt doe je het geweldig! 

Ik ben inmiddels vijf jaar gestopt. Ik heb een cursus gevolgd in het ziekenhuis, ik stop ermee. Wordt nog gegeven. Niet goed, geld terug. Dus het is niet mijn wijsheid:
Iderdaad het stemmetje, het Nicotine monster. Je hebt het kleine monster, wat mijn voorganger schrijft. En het grote monster. Grote monster kom je 1x tegen in je niet rokende leven volgens de cursus. En cruciaal moment of je gestopt blijft of niet. Ik ben hem serieus nog nooit tegen gekomen maar kan dus zijn bij een grote tegenslag. Als je het niet doet, zul je nooit meer roken. Dus inderdaad; volhouden. Dat is eigenlijk het enige wat je moet doen.
Tips; 
- je bent niet zielig dat je gestopt bent. Ik had altijd medelijden met mezelf als ik gestopt was. Behalve de laatste x. Door medelijden te hebben ben je al opzoek naar excuses wanneer je mag roken van jezelf. Uitzonderingen zoeken. Eigenlijk is dan je poging al mislukt. 
- je bent niet gestopt. Je rookt niet.
- ik moest een week elke ochtend opstaan met eerst een glas gekookt water (geen thee). Ontbijten. Daarna mocht ik pas koffie. Dat is tegen obstipatie maar ook om direct je ritme te veranderen.
- besef dat je heel lang, soms wel jaren, nieuwe situaties tegenkomt waarin je voor het eerst als niet roker in staat. Bij mij was dat bijvoorbeeld na anderhalf jaar op vakantie met de auto. Ik rookte altijd pakje weg in een autoreis. 
- eerste drie dagen is nodig om nicotine uit je lijf te krijgen. Maar het nicotine monster blijft veel langer. Dus inderdaad; volhouden! Elke x dat je erer stopt moet je door die moeilijke eerste weken. Na een week of twee wordt het echt makkelijker! Tijd gaat vanzelf voorbij.
- niet al te veel nieuwe gewoontes aanleren of gebruiken. Want daardoor blijf je heel bewust bezig met "ik ben gestopt met roken en heb het zo moeilijk" (zie medelijden). Je bent niet zielig, je rookt niet meer en dat is heel erg goed en alles behalve zielig! 
- besef dat trek in een sigaret een kort moment is. Het trekt weer weg. Dat zijn korte momenten en is niet de hele dag continu aanwezig. Die momenten worden steeds minder. En ineens zal je zien dat je er zelf een tijdje niet aan hebt gedacht. Behalve dus als je teveel nieuwe gewoontes gebruikt, zoals lolly's.
- doe de cursus ;-) zij kunnen het véél beter uitleggen. Het is een leuke cursus, gaat over hoe een verslaving werkt. Niet over hoe slecht het is, want dat weet iedereen.
Succes! Je kan het. En, zo simpel is het wel, en zeg dat ook heel vaak tegen jezelf (deed ik ook) je hoeft het alleen niet meer te doen. Zo simpel is het.
Achteraf ben ik dus een van die mensen die zegt; het is echt niet moeilijk om het niet meer te doen. En dat zal jij wellicht ook zeggen.
Groetjes

Oja, ook ik zeer verstokte roker. Iedereen lachte mij uit als ik weer zei dat ik gestopt was. Ik ben heel nuchter. Ik was niet gemotiveerd om te stoppen, maar omdat collega's erheen zijn gegaan ben ik mee gegaan. Knappe kerel die mij kan laten stoppen, dacht ik. Nou zie hier, het resultaat. Nu als ik meteen ontmoet kunnen ze zich niet voorstellen dat ik ooit heb gerookt. Terwijl ik vroegah ern was met een peuk. Heel lang verhaal kort te maken; ik denk echt dat iedereen kan stoppen met roken. Alleen maar doorzetten. Oh laatste tip; als niet roker begin je ook niet met roken als baby eruit is . Dus jij ook niet. Als je nu al zegt; ik ga beginnen met roken als ik ben bevallen, dan is je niet rook periode en stuk moeilijker. 
Oke ik stop. Anders wordt het een boek.

Ik heb het boek "stoppen met roken" van alan carr gelezen. Ik rookte ook nog toen ik er achter kwam zwanger te zijn. En bij mij heeft het gewerkt. Nu 18+3 weken zwanger, en aan roken totaal geen behoefte. 

Mijn man heeft het boek de opluchting gelezen en is er nu ook van af. Het boek verteld over de verslaving, maar legt je niets op. Dus niet het is slecht je moet stoppen etc maar verteld je ook dat je niet moet roken, het mag maar hoeft niet. Bij hem is daardoor de knop echt om gegaan. Hij heeft 1x nog 2 trekjes gehad en ging haast over zijn nek. Dus dat heeft ie niet weer gedaan.Tip uit het boek, ontwijk niet de plekken waar gerookt want als je daar later komt dan heb je het extra moeilijk. Nu is dat met een baby natuurlijk anders. Ik zelf heb de eerste x dat ik stopte echt wel afkick verschijnselen gehad. Zelfs zo erg dat ik hyperventileerde en paar keer op spoed ben beland. Nu hrlpt het natuurlijk ook mee dat ik astmatisch ben. Deze keer weinig last gehad, maar rookte ook vrij weinig. Hou er rekening mee, de zin blijft. Maar het gaat erom of je er aan toe geeft. Ik heb af en toe ook nog dat ik denk oh een sigaretje zou wel f lekker zijn, maar ik ga dan even wat anders doen of denk dan ja daag zal vast lekker zijn maar ik doe het niet  Succes in ieder geval.  

Ik en mijn man rookte beide tot een week of 20. Ik rookte al een stuk minder, maar het was elke keer "alleen vanavond dan nog". Vooral mijn man vond het stoppen erg lastig, waardoor het voor mij ook niet makkelijker werd.Wat bij mij heeft geholpen is het besef dat het grootste deel van de verslaving écht tussen je oren zit en wat het zo moeilijk maakt is dat het onderdeel is van je routines. Was gedaan > sigaretje roken. Stofgezogen en gedweild > sigaretje roken. 's Ochtends een kopje koffie > sigaretje roken. Al die momenten voelen ontzettend leeg aan het begin. Er wordt vaak gezegd dat je vervanging moet zoeken, maar niks is natuurlijk hetzelfde. Je moet het puur met je eigen wil doen.Probeer andere rokers de komende tijd te ontwijken en besef je dat die verslaving nergens op slaat en tussen je oren zit. Ik kan je vertellen, wat een opluchting om niet meer te roken! Je gaat je echt beseffen hoe erg je eigenlijk stonk. Ik schaam me dood!

Bij mijn oudste heb ik gerookt tot 20 weken. Uiteindelijk mee gekapt omdat ik hoorde dat mn zoon te klein was (tijdens 20weken echo) en ik voelde me echt heeel erg schuldig. Ik had er geen behoefte aan niks meer. Dom genoeg weer mee begonnen minuut dat ik geen borstvoeding meer gaf. Bij mn jongste rookte ik tot 10 weken. Ik was bang dat het zelfde zou gebeuren dat hij te klein zou zijn ect. ( eigenlijk niet heel veel temaken met roken maar de angst was er gewoon enorm) Dus per direct mee gestopt. Hele erge moeite mee gehad en dat duurde zeker 2 weken. Na de geboorte nog zeker een half jaar tot 9 maanden mee gestopt. En toen weer dom weg mee begonnen tijdens een feestje ? ik rook nu nog steeds. En ik wil er weer mee stoppen. Maar weet ook wat me te wachten staat. Neemt niet weg dat waar een wil is is een weg! En het is ook veel gezonder. Dat besef ik me heel goed.  Nu ik misschien weer zwanger ben (gister positief getest vandaag negatief pfff ??‍♀️) wil ik zeker weten mee stoppen en ook daarna, ook gewoon er van afblijven. Voordeel is manlief rookt niet en nooit gedaan en heb weinig rokers om me heen. Heel veel succes en het komt zeker weten goed! En van alle centjes die je bespaar kan leuke dingen doen met je gezin! ?

Terug
Bovenaan