Stoppen met speen en nieuwe kamer

Hoi! Onze dochter van 2,5 gaat met een aantal weken/maanden naar een nieuwe kamer en groter bed ivm de komst van een kleine in mei. Nu zit ik erover te denken om met de overgang naar de nieuwe kamer, ook te stoppen met de speen. Is dat een te grote aanpassing denken jullie? Kan ik het combineren of beter eerst het een en dan het ander? Ervaringen? Tips?

Alvast bedankt!
 
Bij ons dezelfde situatie gehad. Ik heb 2 dagen voor ie over ging de speen snachts kapot geknipt haha..ging heel goed maar het waren wel pittige weken nadien. Verkouden , geen tut meer, nieuwe kamer. Heeft om de tut zelf niet meer gevraagd maar had wel het idee dat hij zonder echt minder goed sliep. En ook toch wel z'n ledikantje miste. Maar.ben toch heel blij dat we het zo gedaan hebben!
 
Lijkt me een prima manier! Dan is het direct duidelijk, nieuwe kamer en weg met de speen. Betekent misschien wel dat je even een pittige tijd krijgt zonder speen, maar dat heb je sowieso als de speen weggaat, ook al doe je het 3 maanden later.

Mijn oudste gaf haar speen met ruim 2.5 jaar aan haar neefje die toen geboren werd. Dat was ook heel duidelijk. Hij is de nieuwe baby dus krijgt de speen, ik ben groot en hoef geen speen meer.
Ik vond het heel spannend maar het was hier echt maar 2 nachtjes even moeilijk en toen was het voorbij, ze wist dat de speen echt weg was dus we konden m niet meer ergens vandaan toveren. Dus t lijkt me ook wel goed als je de speen echt samen weg doet, dan weet ze ook dat de speen écht weg is en hij niet meer terug komt..
 
Ik denk dat het per kind verschilt. Deze 'cold turkey' methode kan zeker werken. Inderdaad even doorpakken en dan ben je er waarschijnlijk doorheen. Bij onze dochter zou ik de veranderingen stapsgewijs gedaan hebben. Maar dat heeft met haar karakter te maken. Veranderingen zijn lastig voor haar, dus doe er liever niet teveel tegelijk, dat werkt beter. Toen ze bijna 2 jaar was, zijn we verhuisd. Omdat ze heel lang is, werd het ledikant al wat klein dus ik dacht ook: hup, verhuizen, nieuwe plek, nieuwe kamer, nieuw bed. Maar nee, ho maar... Ze ging dus écht niet slapen. Dus toch het ledikant terug gezet, en het peuterbed ook laten staan. Langzaam toonde ze interesse in het peuterbed en na een week wilde ze er wel in. Toen wel snel het ledikant weggehaald, voordat ze zich bedacht ? Maar vanaf toen ging het goed. Dus als ik ook nog eens op dat moment de speen weg had gehaald, zou het drama zijn geworden. Dat was voor haar het enige bekende/veilige in de nieuwe kamer en heeft haar juist door de verandering heen geholpen.
Nu is een nieuwe kamer in hetzelfde huis waarschijnlijk minder ingrijpend dan een hele verhuizing, maar wie weet heb je wat aan mijn verhaal en kan je zelf kijken hoe je denkt dat jouw kindje gaat reageren. Al blijft het uiteindelijk een gok natuurlijk... Maar als het drama te groot wordt en je geeft de speen toch weer terug, wordt het natuurlijk wel lastiger om de volgende poging wel te laten slagen.. 
 
Aangezien ik uit een gezin kom waar veel geduimd werd, had ik niet zo'n stress met de speen snel wegnemen. Liever de speen dan de duim. Bij de oudste was heel duidelijk, vanaf 3jr is er alleen nog maar een speen in bed, deze komt niet uit de slaapkamer. Iedere keer hem gezegd dat hij op zijn 4e verjaardag de speen moet afgeven, dan is het klaar. Op zijn verjaardag kwam hij sochtends vol trots naar ons bed: "mama, deze heb ik nu niet meer nodig". En klaar, nooit een probleem geweest. Wellicht nog 2x in de week erna om de speen gevraagd, dan was mijn antwoord "hoe oud ben je ook al weer?" en mocht hij bijvoorbeeld een extra knuffeltje uitzoeken voor het slapen. 
Met de jongste ga ik het precies zo doen. Liever een jaartje langer snachts de speen, dan straks jarenlang duimen (wat veel slechter is voor de stand van de tanden..)
 
Hangt erg af van de reactie en karakter van je kind. Als ze niet goed tegen verandering kan zou ik het niet combineren. En als ze het wel aankan sla je twee vliegen in een klap. 
Bedenk ook waar je eigen voorkeur ligt. Heb je liever dat ze in haar eigen kaner slaapt maar wel met speen. Of liever zonder speen maar dan in haar oude kamer. Het kan ook veel strijd opleveren namelijk en dan moet je zelf concessies doen. 
 
Ik zou lekker nog even wachten. Er komen al genoeg veranderingen. Nieuwe kamer, broertje of zusje erbij. Papa wn mama dus moeten delen. Als de speen alleen in bed gebruikt wordt en daardoor de nachten fijn zijn zie ik het probleem niet zo.
 
Terug
Bovenaan