Stoppen met speen. Wanneer en hoe?

Hi allemaal! Mijn zoontje is onlangs 2 jaar geworden. Over 4 maanden krijgt hij een zusje. <br />Ik twijfel over het stoppen met de speen. wanneer is dit het juiste moment? Hij heeft hem alleen in bed en overdag alleen maar als hij heel moe of verdrietig is. <br /><br />Hoe hebben jullie het stoppen met de speen aangepakt en hoe hebben jullie dit ervaren?<br /><br />
 
Hoi.
Hier geprobeerd met 3 jaar, toen zijn broertje werd geboren. Maar meneer had door dat de speen van de baby kleiner was  en dus niet zijn speen. Paar weken later in de zak van piet gedaan voor babypiet. 2 nachten wat moeilijk in slaap komen. Daarna nooit geen woord meer over gehoord.
 
Lastig hè?! Zelf heb ik de speen cold turkey afgeleerd met 8 maanden al. (Dit omdat het dan nog zuigbehoefte is en later de gewoonte.) dus geen advies vanuit ouder perspectief maar 1 vanuit het werk; bij ons op het kdv merk ik aan kinderen als het echt in een keer gebeurt (dus bv inleveren bij de tandarts, of meegeven aan Sint/paashaas wees creatief) dat het dan het beste gaat. Het is echt even 1-2 misschien 3 nachten rot maar daar moet je echt even doorheen, dat is denk ik onoverkomelijk.

Succes ?
 
Wij hebben het met 2,5 jaar gedaan. We probeerden haar al maanden zover te krijgen om een nacht zonder te slapen, met een cadeautje in het vooruitzicht. Maar dat werkte totaal niet, 's avonds was de verleiding om met de speen te gaan slapen toch te groot. Uiteindelijk hebben we de speen naar 'een kleine baby' opgestuurd (oma?). Ze heeft hem zelf in de brievenbus gestopt. 's Avonds was het even lastig, maar de speen was echt weg. De dagen erna ging het vrij snel goed.
Ik zou het afwennen niet te dicht rond de geboorte van zijn zusje doen. Dat is al een grote verandering en dan is de speen wel heel veilig. Ik zou het dus of nu doen of wachten tot ruim na de geboorte.
 
Mijn zoon was net 2 toen we de speen weg hebben gedaan. Ik stond iedere nacht naast z'n bed omdat hij hem kwijt was. Glow in the dark En lag vaak gewoon binnen handbereik... Was daar helemaal klaar mee dus heb er een knip in gegeven met de schaar. Oh nee kijk nou hij is kapot! Zelf in de prullenbak gegooit en nooit meer naar gevraagd.


We hebben er verder overdreven blij over gedaan, hoe knap hij was zonder speen. Papa bellen, oma vertellen, dat maakte hem super trots dat hij het kon
 
Onze dochter is in dec 2 geworden
Begin januari was haar speen kapot. Ze beet hem kapot. Toen samen weg gegooid. En een knuffel voor in de plaats gegeven. Gaat eigenlijk goed. Op onverwachte momenten zegt ze nog wel eens "speen pullebak" en dat beamen we en is het klaar.
Zou er wel samen iets mee doen ipv achter de rug om weg gooien dan blijven ze er naar zoeken. En denk of nu of na de geboorte maar dan heb je wel andere dingen aan je hoofd ?

Ik vond het nu fijn dat we tijd en ruimte hadden om het gewoon te doen.

Succes!
 
Voor onze dochter (toen bijna 2 jaar) stond er een nieuw bed klaar ivm de komst van haar zusje. Ze wou zelf ineens op het peuterbadje slapen. Dat mocht, maar wel zonder speen want dit was een bed voor grote meisjes. Dat heeft ze smiddags een paar keer gedaan, tot ze savonds daar ook wou slapen. Heeft nooit meer om een speen gevraagd, en werdt ook niet meer 10x per nacht wakker omdat de speen weer ergens lag.
 
Op het dagverblijf waren ze de speen kwijt waardoor onze dochter van toen 2,5 jaar wel zonder speen moest gaan slapen. En warempel sliep ze ook nog. Sindsdien steeds gezegd dat de speen kwijt was en ze ook al groot is en dus zonder kan. Cold turkey dus eigenlijk met succes!

Ze heeft er nog wel eens naar gevraagd maar haar toen uitgelegd dat grote kindjes geen speentje nodig hebben, dat accepteerde ze goed
 
Terug
Bovenaan