stoppen met werken na 3e kindje

Nu ik zwanger ben van mijn 3e kindje zou ik graag na de bevalling een tijdje stoppen met werken om zelf helemaal voor mijn kinderen te zorgen. Ik werk nu 2 dagen en ben in mijn vrije tijd nog erg druk met mijn werk (onderwijs) Nu het financieel mogelijk is en de kosten van de kinderopvang zo stijgen wil ik deze stap gaan zetten om te stoppen. Ik heb het idee dat ik anders ga werken om de opvang te kunnen betalen voor 3 kinderen. Helaas geen familie die kan of wil oppassen omdat ze zelf nog werken.
Wanneer kan ik nu het beste ontslag nemen. moet ik dit al voor mijn verlof aangeven? Ik zou wel graag gebruik willen maken van mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof. Zijn er nog thuisblijfouders die mij tips kunnen geven over waar ik aan moet denken en wat ik moet regelen.

Wat een bijzondere stap en inderdaad ook goed dat je vraagt wanneer dit het handigst is. Wellicht kun je ook het uwv raadplegen. Zij betalen het verlof uit aan de werkgever en je hebt ook recht op ouderschapsverlof dus dat is ook nog een puntje om rekening mee te houden. Misschien dit eerst nog laten doorlopen wellicht? Geen idee hoor, maar ik ben nu ook oprecht wel benieuwd hoe dit werkt.

Ik weet niet hoe ver je verlof nog weg is? Ik zou het ontslag denk ik wel voor je verlof indienen, met ingang van daarna uiteraard.
Je werkgever krijgt het verlof vergoed. Maar dan weet je werkgever wel dat hij geen invaller zoekt, maar een nieuwe kracht.

En je partner? Kan hij niet minder werken om kosten kinderopvang te drukken? 2 dagen werken is al niet veel, maar zo hou je wel iets voor jezelf. Als jij en he partner uit elkaar gaan heb je niets. Geen werk, een gat in je cv waardoor je werkervaring stil is komen te liggen, niet gespaard, geen loonsverhoging gekregen en vergeet ook niet dat je dan geen pensioen opbouwt. Misschien is het op korte termijn financieel mogelijk om te stoppen denk ook goed na over de lange termijn. Je maakt jezelf en je kinderen op deze manier financieel afhankelijk van je partner. 

Wat Danielle zegt. En je naait je werkgever er best wel mee door eerst nog even je verlof op contract daar op te nemen. Ja het UWV keert een uitkering aan de werkgever uit, maar die dekt bij parttime werken niet 100% je salaris. UWV keert 100% van het dagloon uit. En dat berekenen ze door je jaarsalaris over het aantal dagen dat je zou werken als je een fulltime dienstverband hebt te delen. Ik werk 3 dagen en ben zelf de persoon die dit regelt. Mijn werkgever ontvangt eerder 80% van mijn loon en legt de rest zelf bij. Hij zou absoluut niet blij zijn als ik dat nog even doe om daarna niet meer terug te komen. 

Als je dit echt wil doen, dan is het eerlijker om het UWV te vragen de uitkering naar jou direct over te maken. Dan stopt de werkgever je salaris. (gangbaar is dat je gewoon salaris ontvangt en dat het UWV aan de werkgever uitkeert). Ouderschapsverlof mag je in overleg met je werkgever aaneengesloten krijgen. Ik geloof zo uit mijn hoofd 9 weken in het eerste levensjaar, voor 70% van het berekende dagloon, daarna onbetaald. (Je houdt hier dus ook lang geen 70% aan over, eerder iets van 30/40%). Ook dit kun je aan jou direct laten uitkeren, en dat je baas je salaris stopt. 

[quote quote=10594559]En je partner? Kan hij niet minder werken om kosten kinderopvang te drukken? 2 dagen werken is al niet veel, maar zo hou je wel iets voor jezelf. Als jij en he partner uit elkaar gaan heb je niets. Geen werk, een gat in je cv waardoor je werkervaring stil is komen te liggen, niet gespaard, geen loonsverhoging gekregen en vergeet ook niet dat je dan geen pensioen opbouwt. Misschien is het op korte termijn financieel mogelijk om te stoppen denk ook goed na over de lange termijn. Je maakt jezelf en je kinderen op deze manier financieel afhankelijk van je partner.[/quote] Eens. Ik zou als vrouw nooit geheel stoppen met werken als ik kan werken. Je maakt jezelf wel heel afhankelijk van je partner anders. En je weet nooit hoe de arbeidsmarkt voor je zal zijn als je er een aantal jaar uit bent en je weer werk nodig hebt. Daarnaast ook goed voor je je persoonlijke ontwikkeling als je via werk maatschappelijk betrokken blijft. Net zo belangrijk als geld.
Verder begrijp ik niet waarom mannen niet minder gaan werken in dit soort situaties. Zij hebben toch ook een kind gekregen? 

Ik vind het een moedige keuze als het voor jullie gezin werkt.
Ik ben wel een beetje allergisch voor de zin 'dan werk ik alleen maar om de opvant te betalen'. 
In een gezamenlijk huishouden (wat je denk ik hebt) komen de kosten van de kinderopvang ter laste van het huishouden. Als jij verhoudingsgewijs minder werkt dan je man, gaat er dus een groter gedeelte van zijn salaris naar de kinderopvang dan 'alleen jou salaris'. 

Hier geen thuisblijfmoeder, maar toch even een positief bericht na alle kritische noten. 
Wat dapper dat je hiervoor gaat. Ik zou willen dat ik (in ieder geval) voor mijn kindjes het eerste jaar thuis was geweest. En in deze tijden waar de kwaliteit en continuïteit van de kinderopvang onder druk staat snap ik deze beslissing goed. 
Ik heb geen tips, maar doe wat voor jullie en jullie gezin het beste is. Fijne feestdagen 

Terug
Bovenaan