Stoppen of toch doorgaan

<p>Hallo dames, </p><p>Een maandje geleden ben ik met 35 weken bevallen van een prematuur en dysmatuur zoontje. Hij kreeg eerst voeding via een neussonde en ik bleef die 10 dagen in het ziekenhuis iedere 3 uur kolven. </p><p>Nu zijn we al 3 weken thuis alleen ik krijg er per kolfbeurt niet meer dan 20 ml uit. Mijn zoontje drinkt nu 7 x 80/90 ml per dag. Ik kom totaal dus uit op ongeveer 1,5 fles per dag. </p><p>In het ziekenhuis kolfde ik er veel meer uit. Ik weet niet waar het aan ligt, maar meer wordt het in ieder geval niet. Het is ontzettend vermoeiend. Hij pakt mijn borst alleen met een tepelhoedje, maar ik vraag mij af of hij uberhaupt iets binnenkrijgt. Wanneer ik hem aanleg of niet ik krijg er iedere keer ongeveer 20 ml uit. </p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat de productie ooit nog vooruit of heb ik gewoon weinig melk?</p>
 
Ik denk dat hoe het nu gaat niet vol te houden is en dat je hulp moet inschakelen van een lactatiekundige om hier een fijne situatie van te creeeren er zijn zeker manieren om je productie omhoog te krijgen! Maar je hebt echt hulp nodig. Je kan zelfs tijdelijk medicatie nemen om je productie omhoog te helpen. Ik wens je het allerbeste en hoop dat je snel een haalbaardere manier van bv geven hebt gevonden. Je krijgt vaak deel vergoed van consult trouwens ?
 
Meiske, stop er alsjeblieft mee. Als dat echt niet is wat je wilt zou ik idd een lactatiekundige inschakelen, misschien dat zij je kunnen helpen. Ik heb toen onze dochter geboren werd hetzelfde gehad als jij. Ik kreeg er ook niet meer uit dan dat.. Heb weken aangelegd idd ook alleen met tepelhoedje maar nog was het geen succes. Daarna kolven en dan nog een fles en hup weer opnieuw. Het is echt dood vermoeiend en je krijgt geen rust meer. Ik huilde vort bij alles en kon helemaal niet genieten. Totdat ze me vort smeekte in het ziekenhuis om ermee te stoppen. Ik ben overgestapt op de fles en dit was echt goddelijk. Je ziet wat ze binnen krijgen, hebt enige regelmaat in wanneer je voedt. Ik vond het geweldig en een enorme oplichting. Voor ons was het vanaf toen echt pas genieten. Succes met je keuze. Wat je ook doet als moeder volg je je gevoel en doe je het goed onthoudt dat. Liefs!
 
Hoi Roosje, ik weet hoe je je voelt. Ik had hetzelfde helaas en dat was geen leuke periode. 
Ik zou overleggen met een lactatiekundige. 
Ik heb 4 mnd volledig bv gegeven en daarna gestopt omdat ik het welletjes vond. Helaas begon daarna veel problemen waaronder eczeem bij mijn zoontje. Ik kreeg dus heel veel spijt. 
Hoe ik het zie, ik denk dat 20 ml per keer best veel is. Als je elke dag 1 fles aanbiedt, in ieder geval tot 6 mnd, dan denk ik echt dat je zoontje daar profijt aan heeft. Vergeet niet dat prematuren en dysmaturen bv nodig hebben, dat zeggen ze op neonatologie echt niet voor niets. 
Kijk, als je het kolven te slopend vind en het niet meer kunt, dan gewoon stoppen, maar ik persoonlijk vind 20 ml per keer echt niet te weinig. Je bent al zo ver gekomen..!! 
En over de tepelhoed; het is een kloteding i know. Maar, geef hem de tijd nog even zou ik zeggen. Laat anders een keer een lactatiekundige met jullie meekijken. Slikt hij dan tijdens de live bv? Hoor je drinkgeluiden? 
 
Ik begrijp hoe je je voelt, voor mij was borstvoeding geven/kolven ook een worsteling. Ivm complicaties bij de bevalling kwam er bij mij in het zkh al niets uit, dus kreeg mijn kleintje daar al flesvoeding. Ik was wel vastbesloten om haar ook moedermelk te geven en heb maandenlang geworsteld om mijn productie omhoog te krijgen. Het ging enigszins maar ik bleef achter lopen en kreeg er hooguit een fles per dag uit. Ik raakte daar best gestresst van.
Op een gegeven moment de knoop doorgehakt: ik ga door tot mijn dochter een half jaar oud is (las overal dat dat de magische grens was), en dan ga ik afbouwen. Het bleef worstelen, maar toen ik dat had besloten gaf het me heel veel rust. Misschien werkt dat ook voor jou. En zoals de andere dames zeiden, schakel hulp in.
Heel veel sterkte!
 
 
Ik vind het knap van je dat je al zo lang je best doet. Ik zou echter de afweging maken of 1,5 fles bv per dag al die moeite waard is. Soms is fles beter als je daardoor meer van je kraamtijd kan genieten en je zoontje meer knuffels kan geven. Want kolven kost enorm veel tijd en je moet dan ook nog de fles aanbieden.... andere optie is idd lact kundige en evt medicijnen gebruiken om productie te verhogen. 
Persoonlijk zou ik, als productie niet verder toeneemt, stoppen en stress eraf halen. Sterkte
 
Hallo dames,
Ik heb niets meer van mij laten horen. Druk druk druk!
 
Inmiddels is de lactatiedeskundige langsgeweest. Ik ben inderdaad begonnen met het innemen van medicijnen en borstvoedingsthee. Ik moest de eerste 2 dagen om de 2 uur kolven en een uur lang 10 min pauze, 10 min kolven schema aanhouden. Nu kolf ik weer om de 3 uur. 
Voor de lactatiedeskundige kwam haalde ik een melkopbrengst van ongeveer 70 á 80 ml. Nu zit ik na precies 7 dagen aan de 170 ml! het gaat dus de goede kant op. Ik weet niet of het gaat lukken om met kunstvoeding te stoppen, maar dit geeft mij in ieder geval een goed gevoel :)
 
Aanvulling: nu ik de kleine goed aanleg, lukt het ook om zonder tepelhoedje borstvoeding te geven!! gisteren heeft hij 8 minuten lang aan mijn rechterborst gedronken. Linkerborst pakte hij helemaal niet, omdat die tepel iets ingetrokken is, maar ook dit lukte gisteren ongeveer een minuut! 
 
Terug
Bovenaan