stopzetten borstvoeding

hallo, ik ben een kersverse moeder van een zoon en heb 8 dagen lang borstvoeding gegeven. Op de negende dag ben ik overgestapt op nutrilon 1 omdat ik teveel pijn kreeg in mijn borsten en omdat mijn zoon soms wel om het uur kwam. Voordat ik aan flesvoeding begon heb tevens proberen te kolven, tot mijn verbazing kwam er niet meer dan 50 ml. uit, ( na 3 kwartier kolven! )
Nu is mijn vraag, ik heb nog last van stuwing en wil weten hoe ik van mijn melk in mijn borsten afkom? Ben namelijk bang dat als ik weer ga kolven dat de melkproductie blijft. is er een manier om dit af te bouwen of stop te zetten...

Mijn zoon drinkt nu ongeveer 90 ml.( Nutrilon) en wacht 3 tot 4 uur voordat hij weer honger heeft...

Met vriendelijke groet,

Annette
 
Gefeliciteerd met je zoontje.

Als je echt zeker wilt stoppen met de bv dan kan je beter niet kolven want dan stimuleer je je lichaam om meer aan te maken.
EEn vriendin van mij kreeg de tip om een gekneusd koolblad in haar bh te doen en echt ze was er zo vanaf.

Over het kolven het is heel normaal dat je 50c hebt gekolfd eerlijk gezegt is dat zelfs erg veel zeker voor de eerste keer.

De bv moet ff opgang komen en daarom komt je zoontje de eerste paar dagen zo veel hoe vaker hij drinkt hoe meer je aanmaakt en hoe meer hij binnen krijgt en zo blijft er steeds wat langer tussen zitten. Het pijn doen komt denk ik door het verkeerd aanleggen een goede begeleiding in het begin is heel belangrijk.

Hier kreeg ik die ook niet had in de kraamweek 6 verschillende hulpen en iedereen had een andere mening en methode. Een van de laatste hulpen was al wat ouder en heeft me heel goed geholpen en dankzij haar en mijn doorzetten geef ik nu al 6,5 maanden bv.

Groetjes joyce mama van Mara zes en een halve maand.

Ps niet kolven als je wilt stoppen de stuwing word ook zonder de kool bladen minder maar dan duurt het wat langer.

 
Pijn bij borstvoeding kan echt niet alleen door verkeerd aanleggen komen. Als jij een supergevoelige huid hebt dan kan het ook verschrikkelijk pijn doen. Ik heb goede begeleiding gehad bij mijn borstvoeding maar er was echt niets aan te doen. Dus ik ben ook gestopt omdat ik er anders aan onderdoor zou gaan. Aan het lekken heb ik niets gedaan, het heeft dan ook wel 2 maanden of zo geduurd voordat het over was. Erg frustrerend dat wel.
 
Toen ik stopte met de BV heb ik dat iets te snel gedaan en niet goed afgebouwd! Ik heb inderdaad een dag of 4 met erg gespannen borsten gelopen! Je mocht er niet eens naar wijzen over erover praten bij wijze van spreke.Als het echt te erg werd masseerde ik ze voorzichtig en dan spoot het melk eruit wat wel iets verlichting gaf! Maar het duurt gelukkig maar een paar dagen! Het lekken heeft inderdaad nog wel even geduurd.


succes Corine
 
Je kunt het beste (tenminste zo heb ik het ervaren) met steeds grotere tussenpozen gaan kolven, dus bijv. eerst elke 4 uur en nadat je dit 2 dagen gedaan hebt om de 5 uur proberen enz. Zo neemt je bv op een rustige manier af en heb je de minste kans op borstontsteking en gespannen borsten.
Als je borsten toch te gespannen aanvoelen moet je het iets minder snel afbouwen dus bijv. om de 3 of 4 dagen de tussenpozen verlengen.
Helemaal niet kolven lijkt mij niet zo prettig: je borsten zijn nog gewend aan het aanmaken van de voeding dus die stoppen er niet zo maar mee.
Veel succes!
 
Ik zou niet meer kolven want dan blijf je de melkproductie stimuleren. Een goede strakke bh dragen, geen voedingsbh maar liefst een strakke sportbh of zo. En als je er veel last van hebt kun je ook ijskompressen in je bh dragen, dat verlicht heel goed. Die ijskompressen kun je maken van een natgemaakt maandverbandje dat je iets buigt en in een plastic zakje in de vriezer doet. En voorlopig nog even met voedingscompressen blijven lopen, want ook als je melkproductie en de stuwingen gestopt zijn blijf je nog wel een poosje wat druppeltjes lekken.
 
bij mij heeft een superstrakke bh geholpen
ik heb hem ook 's nachts gedragen
en telkens met ijskoudwater afdouchen
het ws bij mij met een week helemaal over

groetjes
 
Terug
Bovenaan