stotteren

Hallo allemaal,
Mijn dochtertje van 2 is van de één op andere dag begonnen met stotteren.
Ze gaat twee ochtenden per week naar peuterspeelzaal misschien  heeft ze het daar op gepikt. Ze praatte altijd heel goed en duidelijk, mijn vraag is moet ik het negeren, corrigeren, heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt groetjes S  
 
hoi

heel herkenbaar. MIjn zoontje wordt in aug 3 en is sinds een maand gaan stotteren. Soms gaat heel goed maar hij heeft van die dagen dat hij niet meer uit zijn woorden komt. Ik heb een afspraak gemaakt via consultatiebureau bij de kinderarts, die kunnen dan kijken of het iets waar ik me zorgen om moet makenof dat het een fase is. Als je erover wil hebben kan je ook mailen of msn. Wie weet hebben we nog tips voor elkaar

Groetjes Nancy

reese_nancy@hotmail.com
 
Hallo S en Nancy,

Het kan inderdaad voorkomen dat kinderen op zulke jonge leeftijd (2/3 jaar) af en toe niet-vloeiend spreken. Het kan zijn dat je kind zoveel te vertellen heeft dat hij/zij struikelt over de woorden. In principe is het meestal een normaal verschijnsel en het neemt af naar mate de taalvaardigheid toeneemt.
Ik zou het even (een aantal maanden) op zijn beloop laten gaan, niet corrigeren en als je merkt dat je kind heel veel te vertellen heeft, hem/haar hierin af te remmen en wat meer rust in het gesprek te brengen. Dit kan je proberen door samen er achter te komen wat hij/zij wil zeggen. Door deze rust kan het makkelijker zijn om vloeiend te spreken.
Naar een peuterspeelschool gaan, geeft heel veel indrukken en je kind wil je veel vertellen óf heeft gewoon veel te verwerken in het hoofd. Meestal zie je na een paar maanden dat het wel wat beter gaat.
Mocht je je toch zorgen blijven maken, bel dan gewoon eens met een logopedie-praktijk bij je in de buurt met je vraag en zorgen.

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04 én logopedist
 
hoi Nancy en Marieke,
Heel erg bedankt voor jullie reacties,
ik ga het inderdaad nog even aankijken en  haar wat rustiger te laten worden als ze iets heel enthousiast wil vertellen.
Nancy we houden contact!
groetjes S
 
Terug
Bovenaan