stotteren

Hai meiden,

Ik was al een tijd niet meer op het forum geweest, maar ik heb een dochter die ineens begint te stotteren!! Van de een op andere dag is het begonnen. Het is nu zo'n twee weken aan de gang en het wordt steeds erger. Vooral woorden met een "oo" klank. Voorbeelden:
"ik wil die o-o-o-ok." Dat is een koe en dat is een o-o-o-o-o-lifant." Ze begint het nu ook met "aa" woorden te doen. "Zelf aa-aa-aa-nkleden" Ze knijpt dan wat met haar ogen en lijkt de klanken er echt uit te persen!
Natuurlijk heb ik al wat op internet gezocht, en begrijp dat ik het eerste even aan moet kijken en dat het wellicht een fase is. Maar ik was even benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben en wat jullie hebben gedaan...
Gr Antoi

Hoi!
Ik heb er wel ervaringen mee.
Mijn zoontje heeft het ook gedaan. Ik heb onderstaande tips van het consultatiebureau gekregen en ze hielpen heel goed.

Het beste kun je je kind rustig laten uitpraten en er voorlopig totaal geen aandacht aan besteden.
Laat je kind rustig haar woordje doen en kijk haar daarbij gewoon aan.
Als ze klaar is dan reageer je zoals je anders ook doet maar je praats iets rustiger en duidelijker terug.

Mocht het alleen maar erger worden en het duurt te lang dan zou ik het even aangeven bij de huisarts.

veel succes
mamajb

Hai mamajb,
Bedankt voor je reactie! Eigenlijk doe ik al wat je omschrijft en maak ik me de eerste maand ook nog niet direct veel zorgen. Nog een paar weken werken, dan een weekje op vakantie en als het daarna nog niet over is, wil ik contact opnemen met een logopedist. (via huisarts)
Maar wie weet zait ik ernaast en waren er hier op het forum mensen die me zouden kunnen helpen. En ik was eigenlijk ook nieuwsgierig... in onze vriendengroep zijn al veel kinderen, maar geen van alle stottert of heeft gestotterd...
Gr Antoi

Terug
Bovenaan