Stotteren

hoi allemaal,

Mijn dochtertje word in mei 3 en ze gaat sinds een paar weken naar de peuterspeelzaal. Ze vind het verschrikkelijk en het drama begint een avond van te voren al. In de ochtend wil ze niet aankleden en blijft ze bijna in haar huilbuien. Heel zielig allemaal maar omdat haar 2 broers ook gegaan zijn en het altijd zo naar hun zin hebben gehad weet ik dat ze ook moet wennen. Ze heeft een sterke wil. Wat ik wel heb gemerkt is dat ze sinds haar eerste bezoek aan de peuterspeelzaal is begonnen met stotteren. Naar mate de weken verstrijken wordt het alleen maar erger en kan ze bijna geen normale zin meer uitspreken. Zingen daarin tegen gaat vloeiend. Ik vraag me echt af of het stotteren met de speelzaal te maken heeft of dat het nou gewoon toevallig is. Omdat het al een drama voor haar is ben ik geneigd om te denken dat het voor haar zo'n schock is geweest en daarom nu stottert. Ik ben bij het cb geweest maar ik krijg daar geen helder verhaal. Iemand ervaring ?



Fijne avond.

Angela
 
Wat een gek verhaal Angela. Voorheen sprak ze wel normaal? Misschien dat ze inderdaad erg geschrokken is. En is het continu of alleen af en toe dat ze dit doet? Want het zou misschien een vorm van aandacht trekken zijn. Maar het kan ook zijn dat ze veel spanning heeft dat ze te veel en te snel dingen wil duidelijk maken en vertellen dat ze gaat stotteren. Door enthousiasme, adrenaline en/of spanning. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!
 
Dag Angela,

Wat klinkt dit vervelend voor jullie en je dochter. Ik kan uit dit verhaal geen directe conclusie trekken, maar zou je willen aanraden om voor advies eens naar een logopediste te gaan. Ik ben zelf logopediste, maar stotteren is niet mijn expertise. Een goede logopedist kan dit samen met jullie bespreken en zij kan ook aangeven of jullie er iets mee moeten doen of niet.

Veel succes!

Gr Marieke
 
Terug
Bovenaan