straffen baby (9maanden)

Hallo mede-moeders,

Mijn zoontje is 9 maanden oud en is de wereld aan het ontdekken. Hij kruipt zo ook de woonkamer rond en komt overal aan waar hij niet aan mag komen. Hij wil de dvd-speler bedienen en de wijnflessen uit het wijnrek trekken, ook wil hij zich optrekken aan de luidspeakers.
Als ik hem zeg dat hij eraf moet blijven en ik zet hem ergens anders op de grond dan kruipt hij net zo hard weer terug. Ook als ik hem op zijn vingers tik dan denkt hij dat dat een spelletje is en begint te lachen of in zijn handjes te klappen.
Hoe kun je een baby het beste straffen, ik vind het best moeilijk en ben eigenlijk niet zo van de tikken uitdelen.
Wie heeft voor mij de gouden tip???

Groetjes Marijke
 
Hoi Marijke,

Je moet zeker niet op zijn handjes een tik geven! Zoals je zelf al zei; hij snapt dat toch niet, en later neemt ie jou gedrag over en zal hij  jullie dus ook gaan slaan.....
Wat bij ons altijd goed helpt is tegen je zoontje duidelijk zeggen dat dat niet mag, en daarna direkt een alternatief aanreiken. Dus als je zoontje weer aan het wijnrek zit, dan zeg je; Nee, dat mag niet. En dan zet je hem bijvoorbeeld bij zijn blokken en helpt hem even op gang met spelen. Hij is echter nog wel heel jong hoor om het allemaal te kunnen begrijpen. Hij zal het dus ook wel elke dag weer doen, maar dat komt omdat ze dat nog niet kunnen onthouden. Dus kwaad kun je eigenlijk niet worden, want hij heeft er nog geen benul van.

Succes ermee!
 
Het zijn periodes, zo zal het misschien de volgende maand een stuk beter zijn, en daarna wordt het weer erger.
Straffen heeft helemaal geen zin, hij doet dit voor zijn ontwikkeling, hij is nog niet doelbewust kattekwaad aan het uithalen. Dus kun je hem er ook niet voor straffen! En straffen beginnen ze pas te snappen met zo'n 16 á 20 maanden (zelf dan nog niet altijd).
Een tik op de vingers, kan misschien dan wel een beetje helpen. Hoewel ik het bij mijn zoontje (16 maanden) misschien nog maar één keer heb geprobeerd. Meestal is nee zeggen en hem er weg zetten voldoende (krijsen dat ie dan doet, en bóós!!!) Een alternatief heeft voor hem niet altijd zin (dat smijt hij uit boosheid weg, of het interesseerd hem gewoon niet)
 
Ps, een tik op de vingers is het laatste wat ik zou doen, ik ben niet een felle tegenstander ofzo, maar het is het laatste middel. Want soms wil dat toch wel eens helpen. Tenslotten zijn we er allemaal mee groot gebracht, en hebben we er niks aan overgehouden! Ik wist ook donders zo goed dat ik niet dat niet mocht doen, dus ik deed het niet na. Ik kreeg ook echt pas een pak op broek als ik het echt te bont had gemaakt! En ik had er zeker respect voor! Dus al dat overdreven gedoe over dat een pedagogische tik niet mag: ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste ouders weten wel het verschil tussen een pedagogische tik en echt slaan. En de meeste ouders weten ook wel dat het het een allerlaatste middel zal zijn. Een strafstoeltje/hoekje kan in dit geval het beste de uitkomst bieden (vanaf ongeveer 2 jaar). Het werkt voor de meeste kinderen, er zijn uitzonderingen natuurlijk!
 
Hoi,

Consequent zijn, dat is de oplossing! Nee is nee. Dus niet de ene keer nee en de andere keer denken: ik heb geen zin, laat 'm maar. Het vergt wel even wat tijd, want soms moet je het wel honderdduizend keer zeggen, maar door herhaling leren ze wel. Dus als hij bij het wijnrek zit, zeg je: Nee, dat mag niet!" Dan haal je 'm uit die situatie en als hij er weer heen gaat doe je precies het zelfde weer. Ook hetzelfde zeggen is goed,dan is het voor hem het duidelijkst.
Ik ben geen voorstander van tikken uitdelen. In geen enkele situatie maar een ieder moet dit natuurlijk helemaal zelf weten.

Groetjes Kirsten
 
Het heeft helemaal geen zin om een kind van 9 maanden te straffen, laat staan te slaan!! Zoals anderen voor mij al zeiden: je kind begrijpt er niets van als hij op zijn kop krijgt, wel dat hij aandacht krijgt (positief of negatief dat maakt niet uit, aandacht is aandacht)! Ik denk dus dat straffen averechts werkt. Wij hebben onze  zoon ook telkens weggehaald bij de stereo, televisie etc. en afgeleid met iets anders.
Je kunt natuurlijk niet je hele huis leeghalen, maar misschien is het een idee om een paar dingen die echt gevaarlijk voor je kind zijn of jou heel dierbaar, voorlopig op een andere plek neer te zetten waar je kind er niet bij kan.
Wij hebben onze zoon (nu 3 jaar) nog nooit geslagen en hij weet heel goed wanneer hij iets wel of niet mag en over het algemeen luistert hij heel goed. Als hij  iets doet wat niet mag, hoef ik alleen maar te zeggen "moet mama boos worden?"  dan weet hij al  genoeg.  
Gelukkig slaat/schopt/knijpt hij andere(n) (kinderen)  ook niet, een enkele keer wil hij "voor de grap" wel eens vechten of een tikkie uitdelen, maar als ik hem dan vertel dat dat  pijn doet en daar ook nog eens aan toevoeg "mama slaat jou toch ook niet?"dan is het weer afgelopen. Op zulke momenten ben ik extra blij dat wij hem niet fysiek straffen.
Ik denk dat het  verkeerd  is om je kinderen te slaan. Ik merk  namelijk dat kinderen jouw manieren overnemen, dus als jij slaat als je boos bent, zal hij jou of een  vriendje  ook slaan als hij boos is.
Maar goed, dat is mijn mening en ieder heeft recht op zijn eigen mening. (zelf heb ik vroeger overigens  regelmatig een tik gekregen (zal het wel verdiend hebben ...) en heb daar inderdaad niets aan overgehouden.
 
Hey marijke


Ben het eens met de andere reacties die je al kreeg en idd het werkt echt om ze telkens bij hun eigen speelgoed te zettten en erbij te zeggen "dit is van jouw en de vaas of wat dan ook is van mama". Mijn zoontje tijgerde met 8 maanden en met 9 maanden kroop die in huis helemaal rond. En wist meteen wat NEE was keek al om als die naar de video of tv ging.

Mijn zoontje heeft wel tikken op zijn hand gehad toen die 8 maanden was. De reden daarvoor is wij hebben een gaskachel in de woonkamer en ik wilde echt niet dat hij daar aan zijn handen zou verbranden. Dus als hij echt aan de gaskachel wilde zitten kreeg hij een tikje op zijn hand. Dat had hij heel snel in de gaten dus dat was gauw over.

Het is een kwestie van herhalen,herhalen en nog eens herhalen en ze zijn nu op de leeftijd dat het een handenbinder is. De box is dan ook wel handig maar daar kan die niet de hele dag in zitten hahaha. Maar in ieder geval ze leren het wel wat wel en niet mag en vaak je speelgoed afwisselen werkt ook goed.

Mijn andere zoontje is nu al een half jaar dus nog 2 maanden en ik zit ook weer met zo'n boefje die overal aan wil zitten.

Veel succes en groetjes Marion





 
Hoi Marijke,

Mijn zoontje is nu ruim achtenhalve maand en kruipt sinds 2 weken het hele huis rond; als hij de kans krijgt.
Dat zeg ik er wel bij, want ik zet hem ook regelmatig in de box. Ik vind hem, juist vooral omdat hij nog maar 8.5maand is, nog veel te jong om de hele dag maar een beetje vrij rond te kruipen. Net zoals een andere moeder zei, doordat ik hem dan de hele dag moet corrigeren krijgt hij de hele dag aandacht. Dat is nergens voor nodig.
Als ik hem 10 keer bij de dvd speler heb weggehaald ( wel elke NEE gezegd) dan gaat hij gewoon even in de box, of ga ik iets anders met hem doen ter afleiding. In de box komt ie na een beetje gemopper meestal zelf wel tot spelen met wat anders.
Ze zijn gewoon nog helemaal niet toe aan het beredeneren van JA en NEE, en straffen heeft al helemaal geen zin. Hij plaagt me niet, het is gewoon zijn ontdekkingstocht in deze ontwikkelingsfase.

Maar ik ben het met veel moeders eens: Je word er af en toe doodmoe van.
Toch probeer ik ook zoveel mogelijk te genieten van deze fase want het gaat allemaal al zo snel.
 
Terug
Bovenaan