Straffen of negeren?

Hey meiden.

Wij hebben een dochter van 3 jaar. Erg lief maar ook soms erg ondeugend en brutaal.
Een lekker eigen willetje.
Nou zegt ze al een paar weken, als ze boos is of haar zin niet krijgt, "stomme mama"of   "stomme papa".
Tja, vind toch niet dat een kind van 3 dit hoor te zeggen. Wij vinden  het erg dat ze dat tegen ons zegt maar  wij vinden  het nog veel erger dat ze dat  tegen anderen ook gaat  zeggen. Nu straffen we haar door haar op haar stoeltje te zetten. Dit doen we meteen de eerste keer al als ze het zegt. Toch heb ik nog niet het idee dat dit erg effect heeft.
Soms denk ik wel eens of het niet beter is om het te negeren.
Wat denken jullie, wat kunnen we het beste doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten van Miena.
 
hoi,
ik vind wel dat je kind moet vertellen dat dat brutaal is, en als ze het weer zegt de hoek in moet.

ook als ze al de hoek in ging om iets anders toch even zeggen dat dat brutaal is om te zeggen. en dan nergeren.

bij ons werkte dat wel
en als hij een ander kindje het hoorde zeggen dan zei hij al dat is brutaal he mama.
en het was verder zo over.
en ons zoontje is ook van het vohouden....
succes
 
Hey hallo
Ik zou proberen mijn kind wel duidelijk temaken dat je van die uitspraak "papa en of mama is stout niet gediend bent. Maar meer in de nadruk op het non-verbale dus lichamelijke communicatie/gebaren. Dan op het verbale de nadruk te leggen, dus de daadwerkelijke communicatie: "DAT mag je niet zeggen".En er dus verbaal tegen in gaan.  Ik denk dat, dat juist uitlokt om het JUIST te zeggen. Een soort van tussenweg zoeken, van het negeren in het gedrag wat ze daadwerkelijk zegt, maar wel duidelijk maakt op nonverbale actie, dat je er niet van gediend bent. Vaak werkt het bij kinders dat negatieve "aandacht"ook aandacht is. Weet niet of dit helpt... het was meer een gedachtenspinsel van me..daar mijn kind echter nog niet in deze fase zit.

vr.gr. Hetty
 
ik ben op dit moment een gordontraining aan het doen (opvoed/ communicatie training  met kinderen) en daar is dit ook al ter sprake gekomen.
Wat je het beste kunt doen is als ze zegt dat je een stomme mama of papa bent "dat vindt jij"en het vervolgens laten gaan.
Later kun je hier dan op terug komen als de emoties weer iets gezakt zijn.
In het heetst van de strijd zegt een kind soms dingen en staan ze niet open voor jouw verhaal en werkt straffen alleen maar avrechts.
Misschien heb je er wat aan, groeten Martine
 
Hallo,

Wij hebben er ook zo 1.... een dochter van 3 met grote mond...
Ze roept vooral dat papa stom is, dus ik als mama kom er nog redelijk goed vanaf. Ik pik het echter ook niet als ze dat tegen papa zegt. Wij zeggen dat we dat niet aardig van haar vinden. Soms zeggen we dan juist tegen haar, "ik vind jou wel lief".
Verder negeren we het.
Als het echt te gek wordt zeggen we wel dat ze haar brutale mond moet houden en als ze dat niet doet zetten we haar op de trap als straf. Dat helpt bij onze dochter goed. Het liefste wat ze wil is bij mama, dus als dat niet mag vindt ze dat heel erg. Nou moet ik wel zeggen dat onze dochter behoorlijk braaf is, ze blijft altijd keurig op de trap zitten. Ze gilt en schreeuwt dan wel de longen uit haar lijf. Als ze er dan weer af mag, na 3 minuten en sorry zeggen, gaat het daarna meestal goed.
Ze doet daarna meestal heel lief en zegt dat ik lief ben enzo, een beetje slijmen.
Soms moet ik stiekem erg om haar lachen.
 
wij proberen vaak bij een grote mond een 'spiegel' voor te houden.

Hoe zou jij het vinden als mama dat tegen jou zegt? Dat is toch niet lief.

En vooral proberen wij duidelijk te maken dat je bepaalde dingen niet tegen papa en mama kunt zeggen. Wij willen wel graag een beetje respect van onze 3 jarige!

gr mama van MD


PS vanmorgen hoorde ik hem zeggen okut......okut....okut....en ik dacht meteen o potver, ik heb vorige week keihard gezegd....Oh kut, toen er iets viel.....tja niet slim.
Maar ik heb er vanmorgen niet op gereageerd, hij weet het niet en vergeet het dan het snelst.

Maar een grote mond negeer ik niet, of direct of erna leg ik uit dat je dat niet tegen grote mensen mag zeggen.
Ik vind het zo erg als die kleintjes een grote mond hebben tegen andere mensen.
 
hoi,

ook mijn zoontje heeft die fases wel en ja soms is het heel moeilijk van wat je er mee aan moet maar ik legde dan uit dat dat absoluut niet netjes is als je zo tegen papa en mama praat en dat mensen dan denken wat is dat een dom kindje dat wil je toch niet en dan zei hij nee en dan was het over!!

ook heb ik wel eens gehad als er wat mis ging of me gestoten had dat je even knetterd met een paar woorden en als hij het dan na zegt dan negeer ik het want dat helpt vaak het beste en laats was er ook een woord dat hij zei toen zei ik dat mag je niet zeggen ja mama maar jij zegt het ook toen heb ik ook gezged dat ik een domme mama was want dat dat eigenlijk ook niet mocht en dat ik het niet weer zou doen en dat ging goed!
maar ja ieder kind is weer anders

maar met stomme mama en papa dat zou ik toch eens gaan negeren op laats vinden ze het gewoon mooi om uit te dagen tenminste die van mij soms wel!

succes!!!!!!!!!!!

groeten mama
 
Hoi,

Ook ik ken dit. Het is niet leuk, maar het  wordt wel minder. Onze zoon van 4 begon er eens mee  toen hij boos was,  z'n zin niet kreeg. Ik sprak hem altijd wel aan op z'n brutale gedrag, maar dat hielp weinig. Mijn ervaring is, dat negeren toch het beste is.

Het vervelende is wel, dat onze jongste zoon van 2 jaar alles nazegt. Die zegt het nu ook.

Negeer het maar, want als jij er de nadruk op legt, vinden ze het alleen maar interessant. Ik kan me trouwens best voorstellen hoor, dat je je opgelaten voelt als je kind het tegen anderen zegt. Daar zou ik dan wel op reageren. Men moet natuurlijk niet denken dat mijn kinderen alles maar mogen zeggen.

Groetjes...
 
Terug
Bovenaan