straffen?

Hoi,

Mijn zoontje is 9 mnd en kruipt al volop door de kamer en staat overal tegen aan. Zo ook aan dingen waar hij niet aan mag komen en die dingen kan ik niet weg zetten. Telkens kruipt hij er weer heen. Ik zeg steeds dat het niet mag en haal hem daarbij weg, maar hij gaat er steeds weer heen, terwijl ik het idee heb dat hij weet dat dat niet mag. Hoe kan ik het beste duidelijk maken dat hij dat niet mag of kan je dat van een kindje van 9 mnd nog niet verwachten. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen, want het is soms best vermoeidend. Ik ga dan maar wandelen of fietsen als het kan, dan hoef ik er niet steeds achteraan.

Groetjes Sanne
 
Hoi,

Mijn dochter is precies hetzelfde, als ze voor de tiende keer naar de gang kruipt of ergens aan zit en ik het zat ben zet ik haar in de box. Dan heb ik even mijn handen vrij, of zij begrijpt dat ze iets niet mag weet ik niet. Ik denk dat ze daar nog echt te klein voor is, maar ik zeg het er wel steeds bij, eens ze groot genoeg om het te begrijpen.
Laten we hopen dat het snel is!!!

Groetjes
 
Hoi
Ja, dit is een vermoeiende fase (en als die weer voorbij is heb je wéér een andere fase...).
Hem er weg halen is goed, blijven volhouden, en wat ook wil helpen: afleiden met iets anders (lukt niet altijd...) Je moet het blijven volhouden, het loont op een dag!
Straffen (en vooral belonen) zijn wij mee begonnen toen hij zo'n 17 maanden was. Op de gang zetten, nou meneer had het gauw door. We hoefden maar het woord 'gang' te noemen of het was gauw over!
Nu is hij 21 maanden en gaat zelf al naar de gang als hij vervelend is, dan koelt hij af, en komt bij me en zegt dan heel schattig: zozzie (sorry...).
 
Hij zal het nog niet begrijpen, maar het beste is consequent blijven. Elke keer zeggen: "Nee, dat mag niet," en iets anders aanbieden. Zodat het naar het positieve wordt omgezet. Dan ziet hij ook wat wél mag en wat niet.

Net wat de anderen al schrijven, op een dag weet hij het. Ik denk dat hij het nu ook een leuk spelletje vindt dat mama hem steeds achterna komt en oppakt.

Wat ik bijv. met onze keuken doe, is het open stukje afbakenen met onze eetkamerstoelen (je kan het de kinderstoel daarvoor gebruiken of een speciaal hekje). Op die manier  hoef je het niet zo benauwd in de gaten te houden en kan hij lekker z'n gang gaan.  

Kinderen vinden het ook niet altijd leuk als ze steeds weer onderbroken worden in hun spel/ondekkingsreis.  
 
het is evne doorzetten, maar dan krijg je ook wat: uiteindelijk een (redelijk) gehoorzaam kind. mijn zoontje deed precies hetzelfde, mn bij 2 planten. de ene heb ik weggezet en de andere heb ik hem consequent bij weggehaald. nu komt hij er nbijna niet meer aan: hij is nu 1.

greet
 
Hoi hoi,

Mijn zoontje is 14mnd en doet dit nog steeds.
Er zit gewoon niks anders op dan consequent blijven zeggen dat het niet mag, als hij 3x gewaarschuwd is moet hij een paar min in de box(hij doet het daarna toch weer maar ja je moet iets he. Ik probeer hem wel vaak af te lijden dan zeg ik dat hij iets niet mag doen en stappel ik bv wat blokken of rol de bal naar hem toe, werkt bij mij vaak het beste.
Groetjes Mary jane
 
9 maanden is nog veeeeeeel te klein om straf te kunnen begrijpen. Als ze zo jong zijn, kunnen ze nog geen normen en waarden aanleren en kunnen ze dus ook nog niet leren wat goed of fout is. Ze doen maar wat! Vervolgens kijken ze naar wat er gebeurt en naar  jouw reactie, is dat interessant, dan doen ze het nog een keer! En nog een keer, en nog een keer, en nog een keer...

Wat je doet is prima: zeggen "nee, dat mag niet", weghalen en afleiden met iets anders. Als je dat consequent blijft doen, zal je kindje het, als het ouder is, wel leren.

Succes met je boefje!

Groetjes,
Helena
 
hallo, lastig he.

Ons dochtertje is nu 11 mnd, ze schud tegenwoordig nee terwijl ze met haar vinger wiebelt en ech ech zegt. schattig. Ze begint het nu ook wat te snappen als ik nu nee ech ech zeg dan gaat ze negen van de 10 keer vrolijk verder met iets anders en af en toe moet ik haar er zelf nog weg zetten( waarna ze meestal meteen terug gaat). dan gaan we even een boekje lezen af afleidings manouvre.
 
Terug
Bovenaan