straks twee kindjes op de crèche/psz?

Straks hebben we twee kindjes en nu al is de vraag van de crèche of en wanneer we de tweede willen plaatsen.

Wat me aan het denken zet. Stijn gaat nu drie dagen van 9-17 maar mag straks in september ook 2 ochtenden van 9-12 naar de psz die aan de basisschool verbonden zit waar we hem graag op willen hebben. Gezien ik werk wanneer de kinderen niet thuis zijn heb ik niet veel aan die psz-tijden.

Nu heb ik echt geen idee wat te doen; Stijn 3 dagen crèche èn 2 ochtenden psz? Vind ik eigenlijk te veel.
Een dagje minder crèche komt op dezelfde uren en kosten neer, maar is veel minder efficient qua werkuren voor mij.

En dan de beeb, igg dezelfde crèchedagen als Stijn (2?), maar misschien ook die dag dat Stijn thuis is zodat Stijn ook eens alleen met mij is (moeders voelt zich nu al schuldig). Dus totaal drie x van 9-17?

En dan de kosten. Ik moet het nog nakijken maar als die verdubbelen moet ik wel heel hard werken wil het uberhaupt zinnig zijn .

Jemig wat een dilemma’s.
Zijn er wat andere mammies die hun gevoel of ervaring met mij willen delen?
Thx

Hoi hoi,

Klinkt zeker herkenbaar. Renée gaat drie dagen naar het kinderdagverblijf. Wij vinden het niet nodig om ze daarnaast nog naar de psz te laten gaan, omdat ze het meeste van wat ze daar leren ook op het kdv leren, misschien nog wel meer als ik de wijze mensen in Den Haag moet geloven. Onze nieuwe telg gaat dus dezelfde dagen als Renée naar hetzelfde kdv, lekker handig en geen gedoe.
Het zal wel weer effe wennen worden als Renée naar school toe gaat, maar dat duurt nog meer dan een jaar na de geboorte van nummer twee.

Wat betreft de kosten, tja, die verdubbelen hier ook. Wij hebben ook even moeten puzzelen hoor, met de euro's. Gelukkig blijft het voor mij wel lucratief om te blijven werken. En de dubbele kosten hebben we maar één jaar, omdat Renée daarna naar school gaat.

Persoonlijk zou ik niet zo'n probleem maken van het niet naar de psz gaan, als ze al drie dagen op het kinderdagverblijf zitten. Op het kdv krijgen ze een prima basis mee voor de kleuterschool. Op school is zelfs de ervaring dat kdv kinderen zich makkelijker aanpassen, omdat die zowieso al gewend zijn om een hele dag niet thuis te zijn. Vanuit de overheid willen ze steeds meer gaan kijken om het kdv en de psz één te laten worden, omdat het elkaar zo sterk overlapt. Daar is op het internet vast meer over te vinden.

Heel veel succes met het beslissen wat je wilt gaan doen!!
Liefs,
Evelien

Hoi Stephanie

Ja, ik weet het nog goed...... net bekomen van de roze/blauwe wolk die ook een tweede met zich meebrengt en daar mag je alweer aan de slag met de praktische zaken. Je adviseren kan ik natuurlijk niet, maar ik kan wel mijn ervaring met je delen:

Gijs en Sophie gingen allebei evenveel dagen naar het kdv. Dat is in ons geval 2 dagen per week. Zowel Gijs als Sophie gingen en gaan niet naar de psz aangezien ik de opvang die ze extern hebben zo wel genoeg vind. Ik heb aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof bij Sophie gelijk ouderschapsverlof opgenomen en Sophie was dus een half jaar toen ze naar het kdv ging.

Wat ik, in tegenstelling tot jou, van te voren belangrijk vond is dat juist Sophie tijd alleen met mij zou hebben, Gijs had die exclusiviteit immers ook 2,5 jaar gehad zo redeneerde ik. Maar vanaf het allereerste begin zijn die twee zo verknocht aan elkaar dat ze het liefste samen thuis zijn hahaha. Gijs kan echt met smart zitten wachten totdat Sophie wakker wordt 's middags. Ik had ze de eerste anderhalf jaar dus óf samen thuis óf samen op het kdv. En vergeet niet dat een baby héél veel slaapt, Stijn heeft z'n mama echt nog genoeg voor zichzelf ook op dagen dat zijn brusje thuis is. En gellof het of niet: hoe druk je ook was met de eerste keer een baby in huis, je zult zien dat je daar nu veel handigr/sneller/relaxter mee bent, gewoon omdat je het al een keer gedaan hebt. Blijft dus meer tijd over voor je oudste dan je nu kunt bedenken.

Nu Gijs naar school gaat, vind ik het heerlijk om Sophie 2 ochtenden in de week alleen te hebben en ook zij geniet van die tijd (al is ze heel blij als we Gijs weer ophalen). No way dus dat zij naar de psz gaat, het gaat allemaal al veel te snel.....

Wat betreft de kosten: voor de tweede betaal je substantieel minder aangezien je meer terug krijgt van de belasting. Dat zou dus geen reden hoeven zijn om te stoppen met werken.

Kortom, ik zou niet te ingewikkeld gaan doen met een combinatie van psz en kdv, zeker omdat dat ook voor jou niet handig is met werken (en denk ook nog eens aan halen en brengen van Stijn, je blijft op en neer sjouwen met een baby erbij). Samen naar het kdv vinden ze vast gezellig, Stijn heeft óók met een baby in huis genoeg tijd met z'n mama en jij kunt werken als ze er niet zijn allebei.

Het is een heel verhaal geworden...... volg je hart, het komt allemaal goed!
Liefs
Susan

Hoi Stephanie,

Met alleen Julian heb ik natuurlijk geen ervaring met het hebben van 2 kinderen gecombineerd met werken. Maar je vroeg ook naar ideeen of gevoelens...

Het lijkt me een heel geplan en geregel met 2 kinderen jonger dan 4 jaar en dan ook nog daarbij werken. Jij werkt toch als zelfstandige, thuis? Het voordeel daarvan is dat je redelijk flexibel bent in wanneer je werkt (zou ook nog eens savonds kunnen of sweekends), maar dat is dan direct het nadeel, want omdat jij (of jouw werk) flexibel ingezet kan worden lijkt me dat het gevaar er is dat juist dat deel als sluitpost van de planning wordt gebruikt. En ik denk dat je daar voor moet waken.
Hoe? Tja...

Julian gaat 2 dagen naar het kdv. Wanneer dat nu nog steeds 1 dag was geweest dan hadden we er ook 2 dagdelen psz bij gedaan. Maar nu vind ik dat teveel van het goede. Misschien over een jaartje wel, misschien ook wel niet.
Het wennen aan de school, de groep en de juffen komt wel als hij 4 jaar is. De kleuterschool is immers een voorbereiding op de lagere school, en als hij er een tijdje over zou doen om te wennen aan school als hij 4 is, dan vind ik dat prima. Hij hoeft niet "goed voorbereid" naar school straks. Hij gaat naar school om te leren.

Ik denk dat je moet kijken naar het grotere geheel: Wanneer de beeb er is heb je (schat ik) ongeveer een jaar dat je beide kinderen thuis hebt. Als het financieel kan, zou het mijn keus zijn om een stapje terug te doen qua werk (naar bijv. 2 dagen). Die 2 dagen de kids naar het kdv en de rest van de tijd tijd voor hen te hebben.
Wat je schrijft dat je nu al schuldig voelt omdat je je aandacht moet verdelen: misschien heb je iemand in de buurt die af en toe of Stijn of de beeb ophaalt, zodat jij tijd en aandacht hebt voor het andere kind. Dit kan ook je partner zijn natuurlijk.

Als Stijn dan 4 jaar is, en dus naar school gaat, wordt het alweer een ander verhaal, ook financieel gezien. Maar dat duurt nog eventjes (gelukkig!).

Veel succes met uitvissen wat jullie meest praktische oplossing is. En ik ben benieuwd waar jullie voor kiezen!

Groetjes,
Ellen mv Julian

hoi Stephanie,

Ik sluit me volledig aan bij Susan. Ook hier 2 kindjes die 2 dezelfde dagen naar het kdv gaan. Geen psz,  vind ik niet nodig erbij. Je hebt met een baby erbij echt veel tijd voor  je oudste, geloof me.  De baby slaapt veel en die tijd kun je dus rustig aan je oudste besteden. Bedenk ook dat je nu met 1 kind veel flexibeler bent om even erop uit te trekken. Daar moest ik echt aan wennen bij nr 2. Kortom: je zult waarschijnlijk veel tijd thuis zitten en aan Stijn kunnen besteden.

Hoe gaat het met je zwangerschap? Geen hoge bloeddruk perikelen so far?

groetjes, da77

Hoi,
Ook hier gaan er dadelijk 2 kindjes naar het kdv. Chloë gaat niet naar de peuterspeelzaal omdat ze al bijna 2 jaar naar het kdv gaat en hier dus helemaal gewend is.. Heb er wel even over nagedacht maar zodra Rowan dadelijk ook naar het kdv gaat is het zo omslachtig, hij naar het kdv brengen en Chloë naar de peuterspeelzaal. Ook heb ik niks aan de uren van de creche want dit zijn meestal alleen de ochtende (tenminste halve dagen) en nu gaat ze meestal van ongeveer 10.00 tot 16.30 uur.
S'morgens vroeg rond half 9 is niet voor haar weggelegd omdat ze pas rond half 10 haar ochendhumeurtje heeft weggewerkt.

Qua kosten kan ik niet zeggen dat wij zoveel meer moeten betalen.. De eigen bijdrage die we bij Chloë moeten betalen, komt er nu voor Rowan ook bij. ongeveer 100 euro per maand moeten we dadelijk zelf betalen en dit voor 40 uur per maand ieder..

Over de aandacht zou ik me niet te druk maken, als Rowan hier in bed ligt heb ik ale tijd voor Chloë en als hij wakker is vind ze het net zo leuk om samen iets met zijn drieen te doen zoals wandelen, zij met haar eigen kinderwagen.

Veel succes met je besluit..

groetjes Pally

Fijn dat jullie zo openhartig reageren, daar heb ik wel wat aan... niet dat ik er al uit ben. Het zit nl zo dat de scholen hier in de omgeving meer aanvraag dan plek hebben. Het idee was dat Stijn via de psz door kan stromen naar de school. Met voorbedachte rade opgegeven dus. Erg toch?!

Ik denk dat ik van de week maar eens met de school ga praten of ze zekerheid qua plaatsing kunnen geven. Want om eerlijk te zijn zie ik de meerwaarde van de psz niet in. Omdat Stijn al met veel plezier naar de crèche gaat. Voor hem natuurlijk veel rustiger dan heen en weer gesleep de hele week.

Qua aandacht denk ik idd dat het wel goed komt, beeb slaap heus nog veel en ik denk dat Stijn het ook wel gezellig vind met beeb.

En dan willen we beeb met 4 maanden 1 dag en met 5 maanden 3 dagen naar de crèche brengen. Dat is precies over een jaar, gek idee...

Dank voor jullie input!

Hey,

Ik werk niet, dus Dean gaat ook niet meer naar het kdv. Hij zit nu op dinsdag- en donderdagochtend op de psz. Lynn is nu steeds meer wakker en kan zich prima vermaken in de box. Ik heb dus heel veel aandacht voor Dean. Maar ook hij kan goed alleen spelen. Ik heb zelfs genoeg tijd voor het huishouden, spelen met de kids, maar ook tijd voor mezelf! Nu heb ik wel hele makkelijke kindjes hoor, hahaha.

Succes met je keuze. Gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Groetjes,
Nelly.

Terug
Bovenaan