Streptokokken B

Al voor mijn zwangerschap ben ik bekend met regelmatig terugkerende urineweginfecties en ben al meerdere malen bij de uroloog op bezoek geweest.
Zoals ik wel had voorspeld, heb ik ook tijdens mijn zwangerschap regelmatig een urineweginfectie (ben nu 21 weken en heb al drie maal een urineweginfectie gehad). De laatste keer bleek dat ik een streptokokken B - infectie in mijn urinewegen heb, wat schadelijk kan zijn voor de baby tijdens de geboorte (met als mogelijk gevolg een longontsteking, bloedvergiftiging of een hersenvliesontsteking).
Ben behoorlijk geschrokken van dit nieuws, maar toch ook weer blij dat ik dit nu weet en er niet pas achter ben gekomen na de bevalling doordat mijn baby (dood)ziek is!

Zijn er meer vrouwen die weten dat ze deze bacterie met zich meedragen?

Ik hoop het niet!
Maar wel goed dat je het nu al weet! Moet je dan ook in het ziekenhuis bevallen of mag het ook gewoon thuis? Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken, het is geen leuk nieuws. Maar zoals je hieronder kan lezen heeft 1 op de 5 vrouwen de bacterie bij zich...

Ik heb gelijk even gegoogled en heb de volgende site gevonden waarop duidelijke info staat:
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=ziektebeelden&ziektebeelden=ziektebeeld_item&item_id=422&letter=G

Onder andere staat er:
Ongeveer de helft van de vrouwen die deze streptokokken bij zich dragen geeft ze tijdens de bevalling door aan hun kind. We weten dat één op de vijf zwangere vrouwen (20%) draagster is. Dit heeft tot gevolg dat 10% van alle pasgeboren baby's met GBS besmet wordt. De bacteriën zijn dan alleen op de huid of slijmvliezen van het kind aanwezig, en de baby wordt er niet ziek van.
Van alle pasgeborenen wordt ongeveer één op de duizend ziek door een infectie met GBS. De bacteriën dringen dan ook het lichaam binnen. Het kind kan dan zeer ernstig ziek zijn. Kinderen van moeders die GBS-draagster zijn worden in één op de honderd gevallen ziek. Deze ziekte kan meestal goed behandeld worden met een antibioticum.

Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes, Irene

hoi mem84,

Ik weet sinds de geboorte van mijn zoontje dat ik draagster ben van de streptokokkenbacterie. (en met mij heel veel anderen). In mijn zwangerschap is dit echter nooit onderzocht, ook niet na herhaaldelijke blaasontstekingen.
Mijn vliezen zijn op zondagavond gebroken en ik ben pas op woensdagnamiddag bevallen middels een keizersnede. Allemaal niet zulke voorspoedige factoren om een infectie tegen te gaan.

Mijn zoontje bleek dan ook de dag na de bevalling slap, koortsig en de kinderarts heeft hem laten opnemen op de afdeling neonatologie. Daar heeft hij 8 dagen antibiotica gehad.
Ik werd ook ziek door de verminderde weerstand en heb nog een goede week in het ziekenhuis gelegen.
Pas toen werd duidelijk dat ik draagster van de streptokokkenbacterie was.

het is dus supergoed nieuws dat ze al op de hoogte zijn van je 'dragerschap'. waarschijnlijk krijg je tijdens de weeen een infuus met antibiotica.
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van dit nieuws, maar ze zijn er bij jou extra alert op.

veel groeten van Indie

hallo dames,

toen de bevalling begon van ons 1e kind, zij werdt 3 1/2 week te vroeg geboren, werdt er in het ziekenhuis een kweek genomen om te kijken waarom mijn vliezen te vroeg waren gebroken. Er kwam uit dat ik deze bacterie bij me draag maar dat het verder geen kwaad kon. onze dochter is nog diezelfde dag geboren.

Nu ik voor de 2e keer zwanger ben, mag ik gewoon thuis bevallen.
wel heb ik nu voor het eerst een blaasontsteking maar of dit hiermee te maken heeft.......?

hoi
kan me wel voorstellen dat je daar van bent geschrokken zeg Wel fijn dat je het nu weet inderdaad ipv wanneer je bevalt en je kindje wordt opeens heel ziek.

Het is erg goed om te weten dat je het hebt. Als je nog niet van plan was om in het ziekenhuis te bevallen, dan wil ik je aanraden om dit wel te doen. Maar het zou ook al kunnen dat je verloskundige dit ook al gedaan heeft. Zeker bij een eerste kindje.

Het is best wel een gemene ziekte want je draagt de bacterie over bij de bevalling maar het kindje wordt er pas 1-3 dagen later ziek van. Een kindje kan dan koortsig worden en blauw gaan zien, de kraamverzorgster is daar vaak heel alert op hoor. De temperatuur wordt 1-2 maal daags gemeten en bijgehouden in een graffiek.

Misschien kan een probioticum wel helpen. Het is het proberen waard.

http://www.beyondmedicine.nl/Artikelen/tabid/2137/EntryId/322/-Vaginale-probiotica-zinvol-maar-niet-alle-preparaten-werken.aspx

Op advies neem ik dagelijks Vifit op aanraden van mijn baas (die is expert), daarin zit LGG (die doet niets voor je vagina heb ik later gelezen) en nog 2 bacteriën waarvan ik gok dat 1 nog wat zou kunnen doen. Maar er zijn betere specifieke producten.

Ik neem het voor de weerstand, tijdens de zwangerschap is die wat verlaagd, en heb je ook meer last op darmklachten (winderigheid, obstipatie enz). De vorige zwangerschap denk ik dat het wel heeft geholpen. Geen complicaties en een mooi groot kind.

Misschien kan een probioticum wel helpen. Het is het proberen waard.

http://www.beyondmedicine.nl/Artikelen/tabid/2137/EntryId/322/-Vaginale-probiotica-zinvol-maar-niet-alle-preparaten-werken.aspx

Op advies neem ik dagelijks Vifit op aanraden van mijn baas (die is expert), daarin zit LGG (die doet niets voor je vagina heb ik later gelezen) en nog 2 bacteriën waarvan ik gok dat 1 nog wat zou kunnen doen. Maar er zijn betere specifieke producten.

Ik neem het voor de weerstand, tijdens de zwangerschap is die wat verlaagd, en heb je ook meer last op darmklachten (winderigheid, obstipatie enz). De vorige zwangerschap denk ik dat het wel heeft geholpen. Geen complicaties en een mooi groot kind.

Terug
Bovenaan