Streptokokken groep b en bevallen

Hi allemaal!

Hopelijk maken jullie het goed. Vrijdagavond zijn wij rustig aan begonnen met de babykamer, zo leuk!
Voor de bevalling krijg ik het nog erg druk met mijn scriptie en ik zie het ook niet echt zitten met een toeter veel te doen in die hitte! Als wij even niets te doen hebben, zijn wij dan ook te vinden in de babykamer en het weekend zijn we los gegaan met bestellen van spulletjes. Tot nu toe vooral bij Mama Loes, oa een voetenzak, badje en kleine dingetjes zoals hoeslakens etc en een heerlijk aerosleep matras voor het ledikantje. Ohja en via Amazon een lamsvacht voor in de kinderwagen. Echt een aanrader! Helemaal omdat we straks de winter in gaan.

Hoe staan jullie er nu voor? Voelen jullie je goed en wie is al begonnen aan de kamer?

Ik heb twee weken geleden de uitslag van het nipt onderzoek gehad en alles is helemaal in orde, voor zover ze kunnen zien natuurlijk. Nu zijn wij aan het aftellen naar 16 maart, dan hebben wij de 20-weken echo. Eind maart gaan wij het geslacht bekend maken d.m.v. een taart, dit doen wij op de verjaardag van mijn vriend. Zo maken we van beide gebeurtenissen toch iets feestelijks, ondanks dat we het niet met al onze vrienden en familieleden kunnen vieren. Onze ouders zullen, indien zij zich gezond voelen (en evt. na een test?), wel aanwezig zijn bij het aansnijden van de taart. Maar het filmpje zal online komen, om dit met de rest te delen.
Hoe gaan jullie het bekend maken of wachten jullie tot de bevalling?

Momenteel ben ik 16 weken zwanger (16+3). Het gaat nu gelukkig weer iets beter, maar in week 12 – 14 ben ik twee weken erg ziek geweest. Hiervoor ben ik twee keer opgenomen in het ziekenhuis voor infuus en extra vitamines. Het waren twee slopende weken, niks binnen kunnen houden en je zo beroerd voelen. Terwijl ik juist zo uitkeek naar het tweede trimester. Gelukkig is dat voor nu even achter de rug, hoop ik!

Nu het weer iets beter begint te gaan, heb ik weer de energie & zin teruggevonden om mij op dit tweede trimester en het laatste trimester voor te bereiden. Zo ben ik aan het oriënteren op zwangerschapsyoga (wie heeft hier ervaring mee? :) ) en een onlinebevalcursus. Ik weet al wat ik ongeveer wel wil tijdens de bevalling en wat ik absoluut niet wil, zoals op mijn rug bevallen.

Waar ik alleen tegenaanloop is het feit dat ik al sinds 2011 draagster ben van streptokokken groep b. Dat is toen uit een kweek gekomen, doordat ik maandelijks een extreme blaasontsteking had. Ik heb altijd problemen gehad met mijn blaas en ontstekingen. Het laatste jaar is het gelukkig iets rustiger. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was met 5 weken, heb ik een afspraak gemaakt bij de HA. Ik heb toen mijn verhaal gedaan en verteld wat ik had gelezen, dat het best ernstig kan zijn voor zowel de baby als de moeder. Er is toen urine onderzocht en ondanks dat ik geen klachten had zoals een blaasontsteking is het weer gevonden. Ik ben dus nog altijd draagster van deze b-groep.
Dit heb ik aangegeven bij de VK, die gaf mij hierop het advies dat ik in het ziekenhuis moest bevallen. Dit omdat ik voor de bevalling een infuus met antibiotica krijg, maar ook tijdens de bevalling. Voor zover ik weet kan het ook nodig zijn dat de baby na de bevalling ook een behandeling krijgt, indien hier symptomen voor zijn. Er is en blijft natuurlijk een kans op besmetting, waardoor ik ook niet te lang met gebroken vliezen mag blijven lopen. In ieder geval korter dan iemand die dit niet heeft, uit mijn hoofd durf ik niet te zeggen hoe lang dan wel. Ik heb in de tussentijd, tijdens de zwangerschap, nog een keer blaasontsteking gehad (heel handig, op nieuwjaardag) waarvoor ik bij het ziekenhuis antibiotica had gekregen.

Tijdens mijn opname in het ziekenhuis, op de afdeling geboortezorg, had ik het er tijdens het wisselen van een infuus of een controle soms over dat ik weer een infuus zou krijgen voor en tijdens de bevalling vanwege die streptokokken groep b. Toen werd er aangegeven dat ik inderdaad naar het ziekenhuis moest komen daarvoor, eerst voor een dag opname en later voor de bevalling vanwege het infuus. Ook de VK en HA adviseren mij in het ziekenhuis te bevallen.
Nu heb ik Univé laatst gebeld om mijn zwangerschap door te geven en te vragen hoe het een en ander zit. Zij gaven aan als ik een medische noodzaak heb, de bevalling in het ziekenhuis vergoed zal worden. Anders is dit niet het geval. En dat ik nou net waar ik mee zit, iedereen geeft mij een advies in het ZH te bevallen maar niemand zegt dat het MOET. Uiteraard wil ik, met deze wetenschap, in het ziekenhuis bevallen zodat wij beide de beste zorg krijgen mocht het nodig zijn en er toch wel sprake zij van een besmetting, maar wie kan het verlossende woord geven dat het aangemerkt kan worden als medische noodzaak?

De VK gaf aan tegen het einde van de zwangerschap nogmaals mijn urine op kweek te zetten, maar ik ben bang dat dit al te laat zal zijn. Mijn neef (van de zus van mijn moeder) is 6 weken te vroeg geboren en ik zelfs nog eerder! De kans dat ook ik te vroeg zal bevallen hou ik dan ook in gedachte. Het is mijn eerste zwangerschap en dus eerste kindje, ik wil alles graag zo goed mogelijk geregeld hebben. Daarbij dus dat ik hierdoor ik het ziekenhuis MOET bevallen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen wie deze uitspraak kan en mag doen?
Hoe geef je dat dan uiteindelijk aan bij je zorgverzekeraar, moet je briefje met handtekening meekrijgen of zeg je dit als het ware over de telefoon of komt dit pas ná de bevalling ter sprake. Het zit mij niet echt lekker en ik kan het moeilijk loslaten, helemaal omdat ik in juli/augustus veel bevallingen verwacht en ik 100% antibiotica voor en tijdens de bevalling wil om de kleine te beschermen. Moet er niet aan denken dat die kleine straks ernstig ziek wordt doordat dit om de een of andere reden niet mogelijk is of ik onverwachts beval en daardoor geen antibiotica gehad heb. Wellicht ben ik overbezorgd, maar ik wil zo graag het beste en straks lekker kunnen genieten in plaats van stress als die kleine iets heeft.

Help!

Ik hoor graag jullie ervaring en tips!

Liefs
 
Ervaring met deze specifieke reden heb ik niet, maar bij de zwangerschap van mijn zoon had ik een stuitligging. Daarvan zeggen ze ook dat je in het ziekenhuis moet bevallen, maar niemand die dat echt op papier schrijft van: het moet. Ik denk dat de verloskundige of gynaecoloog ergens een vinkje in de administratie moet zetten ofzo dat er een medische indicatie was, maar daar heb ik zelf nooit iets voor hoeven doen. Daarbij kan een arts/behandelaar je nooit dwingen in het ziekenhuis te bevallen, hoe zeer het ook aan te raden kan zijn om dat te doen vanwege medische redenen.
Als je je hier zorgen om maakt, dan zou ik de verloskundige bellen en navragen of dit telt als een medische indicatie, maar ik neem aan van wel. ;) Die infusen hebben ze thuis immers niet en er is een duidelijk aanwijsbare reden waarom dit nodig is.
 
Bedankt voor je reactie en het delen van jouw ervaring.
Ik ga na de 20-weken echo even contact opnemen met de VK om dit te bespreken. Dat lijkt mij wel het beste. En misschien toch nu in dit stadium nogmaals urine op kweek zetten om te kijken of het inderdaad nog steeds aanwezig is :(
 
Ik kwam er bij mijn eerste zwangerschap achter dat ik ook drager ben. Mijn eerste keus was thuis bevallen, maar de vk gaf aan dat dat niet meer veilig was om te doen en noemde toen de risico's op. Vanaf toen werd de keus gemaakt om in het zk te bevallen. Ivm je het liefst veel ab moet hebben gehad voor geen besmetting voor de kleine. (3/4 keer) zeiden ze mij toen. 
En na de bevalling heb je ook weer een kuur nodig. 
 
Eens drager van GBS, altijd drager van GBS. Dit gaat nooit meer weg. Dus wel leuk die kweek in je 3e trimester maar het zal niet ineens anders zijn. Mochten je vliezen breken nog voordat je weeen krijgt dan moet de baby binnen 24 uur na de vliesbreuk geboren zijn/worden. Dit ivm infectiegevaar.
Ik adviseer je te bevallen in het ziekenhuis. Niet alleen vanwege het infuus TIJDENS (niet van te voren tijdens een dagopname!) de bevalling maar ook ivm met eventuele risico’s. De kans op besmetting is vandaag de dag klein. Maar mocht er wat zijn, dan is de kinderarts etc. gelijk in de buurt. Ik had tijdens de bevalling hoge koorts en mijn dochter ademde niet goed nadat zij geboren was. Mocht de bevalling langer lijken te duren dan kunnen ze in het ziekenhuis helpen door de bevalling sneller te laten verlopen. Voor nu zou ik zeggen, geniet, laat je niet gek maken. In het ziekenhuis zijn ze hier echt wel bekend mee. Ik werd op het laatste moment medisch. Dus je eerdere vraag kan ik niet beantwoorden. Hopelijk heb je iets aan deze informatie. Liefs!
 
Hooi, 
Ik ben draagster van deze fantastische bacterie. Bevallen in het ziekenhuis aan een antibiotica pomp. Bij mij is alles vergoed. Maar ik kreeg wel een andere complicatie erbij (cholestase) waardoor ik met 37 weken ingeleid ben. 
Voor zover ik weet is de streptokokken b een medische reden omdat je kindje dood en doodziek kan worden als dit niet goed gaat. Ik heb het bevallen in het ziekenhuis ook nooit als een keuze ervaren van mijn verloskundige maar altijd als een feit wegens die risico's. 
Dit was voordat de cholestase de kop op stak. Ik wist vanaf ongeveer 20 weken dat ik drager was en met 35 weken nog een kweek gehad en het was actief. Dus punt uit klaar, u bevalt met anti biotica. 
Ik vermoed dat je geen zorgen over de kosten hoeft te maken. Dit is een medische reden. 
Succes! En maak je niet te veel zorgen. Nu ze het weten, zijn de risico's een stuk lager en word er op gehandeld. 
 
De kweek in het 3e trimester is om te kijken of de bacterie op dat moment actief is. Drager ben en blijf je! Mijn eerste kindje is ziek geworden na de bevalling omdat ik op dat moment niet wist dat ik drager was. De keren erna in het 3 trimester getest en alleen de keer dat hij actief was heb ik ab gehad en was ik dus medisch. Als de bacterie niet actief is is ab niet nodig en ben je dus niet medisch. Hopelijk krijg je de volgende keer bij de vk duidelijkheid!
 
Terug
Bovenaan